Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 december 2020

MatPiratens jultallrik, Julgran och Herman's Hermits

Av Malin wiper - 1 december 2020 15:00

 

Eftersom detta blir vår första ensamma jul på flera år så vill vi inte stå med en massa julbestyr vad gäller mat. Vi träffade vår vän Kristina i centrum i går och hon sa att hon beställt färdiga jultallrikar hos MatPiraten för 89 kr. Det gjorde att vi också beställde varsin som vi får på julafton. Bilden ovan har jag lånat från Matpiratens facebook på deras jultallrik. Jultallriken äter vi till lunch och sen gör vi en jansson till senare på eftermiddagen. Fast jag skall ändå göra Tareq Taylors köttullar som vi äter en annan dag för dom är så goda. 

 

                                    Blueberries - GIFMANIA

 

Min man skall baka blåbärsmuffins för vi har så mycket blåbärssylt som han kokat själv av blåbär vi köpte av grannarna för ett tag sen. Den blev så god så vi gick ner till grannarna och gav dom en burk. Efter ett tag så kom grannfrun upp och gav oss en låda blåbär gratis så nu har vi massor, så gulligt gjort. Vi har även fått trattkantareller av dom..  . Jag skall baka pepparkakor för jag köpte ju en pepparkaksdeg hos Håkans Hembageri

 

 

Så här såg det ut på Hammartorget julen 2019. Nu är det tomt på den platsen och det verkar inte som vi får nån julgran i år på torget. Dom kanske mist sina sponsorer i dessa svåra tider. Det känns lite trist utan gran på torget och det gapar så tomt men nu får man vänja sig med ett lite mer avskalat samhälle

 

  

Så här brukar det se ut under granen när allt är helt klart. Fullt med paket och en hög stol i björk till höger

 

       

 

       

Herman's Hermits med The end of the world som är ett av soundtracken  till miniserien The Queen's Gambit från 2020. Den serien skall jag se på Netflix så fort jag kan. Folk har ju börjat spela mer schack sen den filmen kom ut. 

 

                  animated-chess-image-0073               animated-chess-image-0067               animated-chess-image-0073               animated-chess-image-0067

 

The end of the world släpptes 1963 med Skeeter Davis och den har sen sjungits in av många sångare. Klicka här för att höra Skeeter Davis version som jag är van vid. Klicka här för att höra en vacker aukustisk version av låten

 

Det både regnar och blåser lite i dag men vi har tagit vår första promenad och det blir ytterligare en. Det är bara behandling som gäller nu för jag måste ha bort denna yrsel och uppspändhet. Sen får kyla ner inflammationen så man ändå kan fungera. Ha nu en fortsatt fin tisdag



#Jultallrik #Julgran #Herman's #Gambit

 
 
Ingen bild

Syrran

1 december 2020 18:26

WOW! Den där jultallriken ser verkligen prisvärd ut! Här blir det sparsmakat med julmaten men vi ska ändå köpa en skinka och griljera på uppesittarkvällen enligt vår tradition :-) Sen tar vi en skinkmacka framför Bingolotto :-) Måste försöka få någon sorts julstämning trots läget och snöbrist.
Ha en bra kväll!
kram fr Maria

Malin wiper

1 december 2020 19:55

MatPiraten är även jättebra på smörgåstårtor och dom är också prisvärda. Vi åt en sån då jag fyllde jämna år. Den var verkligen supergod. Det skall bli spännande att testa en sån jultallrik

Det låter härligt med uppesittarkväll och nu blev jag också sugen på att spela Binolotto som jag inte gjort på år och dag. Det är lika bra att passa på och njuta och få det så normalt som möjligt.

Jag saknar den lilla snön som vi hade i två dagar. Nu är det så rått.

Ha en bra kväll själv syrran
Kram från Malin

 
Amisa

Amisa

2 december 2020 22:33

Det var en bra idé med jultallrik om man inte är så många som ska äta!

Ha en fin morgondag!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

3 december 2020 09:28

Det känns verkligen bra att vi tog det beslutet. Vi fick även byta ut den rökta laxen mot gravad och det uppskattade vi

Ha en fin torsdag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards