Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 juli 2023

Greta Thunberg, Koranbränning, slavföretag och Eurythmics

Av Malin wiper - 26 juli 2023 08:00



                                      

Världen är verkligen galen när Greta ställs inför rätta när hon protesterar mot klimathotet som är nåt bra. Brottslingar av olika slag kan gå fria medans dom som kämpar får straff. Sen har vi detta med koranbränning som är tillåtet, på vilket sätt skulle det vara ett uttryck för mänskliga rättigheter?. Det är ju ett hatbrott. Nu har vi ju dessutom en regering som inte alls har för avsikt att stoppa detta. Såg att det var fler som stod på kö för att bränna andra skrifter så vi ligger snart väldigt risigt till. Vad är det som händer i vårt land

 

Fridays for Future

 

        

Greta Thunbergs reaktion efter fällande domen

 

                          

Sen har vi fått hit företag med slavliknande arbetsvillkor och två av dom är Zalando och Amazon men det finns fler som börjar breda ut sig. Facket har tappat makt och många går inte med i facket men även om dom gör det så verkar det inte vara samma trygghet nu som förr. Jag blir mörkrädd när jag läser hur dom som arbetar där har det. Vi har varit rätt förskonade från sånt men nu verkar allt vara tillåtet. Med ett livsfacit i hand så är jag glad att jag fick uppleva lite bättre tider under min barndom och ungdomstid

 

Modekedjor uppmanar folk att lämna in Kläder så dom kan få ett andra liv. Istället mals en stor del av kläderna ner eller används till bränsle. Klicka här för att läsa mer om detta. Människan är det dummast djuret som medvetet förstör för sig själva. I den bästa av världar så tänker man långsiktig men nu bara för dagen men vi kanske är programmerade så, fast då borde ju alla tänka så och det gör vi inte och att protestera är ett brott som skall straffas. Jag har under väldigt många år lämnat in kläder och saker till second hand och jag handlar ofta där när jag ser nåt jag behöver

 

                                                 

Det finns några ord som ger mig olustkänslor och som inte jag använder i mitt vokabulär: Klassresa, arbetarklass, medelklass och överklass. För mig tillhör alla människosläktet så jag kan inte med min högkänsliga hjärna ta in detta för mig klingar det helt galet. Det borde vara rättvist fördelat så alla människor får ett värdigt liv. Det kommar nog aldrig att bli rättvist men det finns inget hopp för mänskligheten om vi inte strävar efter rättvisa, jämlikhet, fred och miljötänk

 

                                                   Tack för ordet!

 

       

Eurythmics, Annie Lennox, Dave Stewart med I saved the world today 

 

                         Ta hand om er och ha en så fin dag som möjligt

 

#Greta #slavliknande #Modekedjor #olustkänslor #Eurythmics 

 
 
Kristine

Kristine

26 juli 2023 13:51

Sivil ulydighet... Ja, ja...

Og dèt om klær; det er jo helt skammelig. Og stoffer (tyg) av polyester og sånt, det er jo PLAST, for svarte!

Man blir arg. I hvert fall blir jeg det. Sint og... opprådd. Oppgitt. Forb***, ved tanken (og noe viten) om den verdenen vi gir videre til neste generasjon.

Ha nå en fin midtukedag videre, da ^^

http://slossplassen.blogg.se

Malin wiper

26 juli 2023 14:01

Hon/dom stormade inte Capitolium precis ;)

Det är verkligen skamligt detta med kläderna. Håller verkligen med dig i det du skriver

Ha en trevlig vecka själv
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards