Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 juli 2023

Stadsmissionen, Myrornas, Radiogrammofon Retro Loppis och Jeff Lynne

Av Malin wiper - 25 juli 2023 09:15


 

Här kommer lite saker jag sett på second hand den sista tiden. Ovan en fin välskött radiogrammofon av märket Radiola. Den såg jag på Stadsmissionens second hand

 

Klicka här för att se en radiogrammofon med barskåp. Klicka här för att se ytterligare en snygg radiogrammofon


 

Så här såg den ut då man lyfte på locket. Mina föräldrar hade en radiogrammofon några år då jag var barn. Den var väldigt tjusig i mahogny. Kom ihåg att dom spelade stenkakor på den och det fanns en funktion där man satt flera skivor på varandra och så fort en skiva var färdigspelad så fanns en skivväxlare 

 

        

Philips Radiogrammofon. En mindre variant


 

Dom hade även en liten gammal filmprojektor där också av märket Eumig


På ett bord stod två gamla resväskor som ser ut att ha rest en del. Såg priset på den mindre och det var 400 kr


 

Myrornas second hand såg jag denna gamla fina symaskin av märket Singer. Den såg så fin och välskött ut och även väskan var väl bibehållen. Min mamma och pappa hade en sån där trampsymaskin då jag var barn men inte så länge för sen kom ju dom elektriska 

 

                                                                           

   

På Myrornas såg jag även denna telefonbänk som dom förr hade som sittbänk med telefon ovanpå lådan. Under hade man telefonkatalogen. En sån går ju att snygga till och använda fortfarande men i uppdaterad version. Klicka här för att se ett annat telefonbord som man hänger på väggen


När vi skjutsade hem min son förra söndagen så åkte vi runt lite och hamnade på en Retro Loppis Hamnmagasinen i Enköping. Den fanns inte där förut så det var kul att få gå in och kolla runt där


 

Det fanns massor av olika saker där och denna trälåda är tydligen från Carl Olin Gefle (Gävle)

 

 

En gammal röd kobra i bra skick. Tänk om jag hade sparat alla roliga telefoner jag haft. När jag bodde i Hällefors 2,5 år så hade jag en röd högklackad sko till telefon och många fler. Klicka här för att se några gamla telefonkiosker. Jag har själv arbetat i två telefonväxlar ett på ett servicebonde i Göteborg. Sen i en växel på ett företag som hette Bygg & Transportekonomi i Sundsvall då jag var väldigt ung. Har kvar alla mina betyg gällande arbeten och utbildningar

 

Klicka här för att se min gamla Diabelle som jag köpte på 1980-talet. Klicka här för att se en väggtelefon som jag haft

 

        

Jeff Lynne's ELO med Telephone Line

 

En annan modell i brunt som kom ca 1970-1980-talet. Jag har gått igenom så många årtionden så huvudet är fullt av minnen då det gäller telefoner och annan teknik. Snart är väl mitt minneskort i hjärnan fullt..   


Det fanns även en gammal barnvagn där (sittvagn). Den var lite sliten men skulle bli rätt läcker upprustad.

 

   

Min man såg ett halsband som han köpte till mig på Retro Loppis. Det består av en jättefin blank silverkedja, i mitten ett tennsmycke Trolltrumman från Lapplands Tenn. Jag gillar ju såna här "slipssmycken" och har ett sen förut som jag köpte i Vaggeryd. Det min man köpte till mig nu kostade bara 100 kr men när jag kollar på nätet så är smycket värt mellan 500-700 kr och kanske mer som nytt

 

Klicka här för att se ett halsband i liknande form som jag köpte hos Wahlbergs ur och guld i Vaggeryd 2015. Klicka här för att se det halsband jag hade sen förut, Scrolla ner till bild 14 i inlägget. Den butiken finns inte längre. Dom öppnade en ny butik inne i Jönköping.


 

Sist en gammal mangel. Själv har jag aldrig manglat lakan men jag strök lakan ett tag men nu hänger jag/vi dom fint så dom är rätt släta i alla fall. Klicka här för att se hur man manglar men på en mer modern mangel

 

                                            

 

Nu är det tisdag och vi har bjudit hem min mans bror på lunch 12.00 Vi måste hålla oss igång nu när vi börjar träffa mer folk och vi har även en del andra personer som vi skall träffa och även bjuda hem. Jag skulle även vilja gå på gym igen för nu var det 6 år sen A-G och jag gick på gym tillsammans i Vaggeryd. Jag saknar det väldigt mycket men det är svårt att binda upp sig på ett helt år när man inte vet vad som händer. Jag skall kolla om det finns nåt gym här där man betalar/månad. Vi har 17 grader varmt på morgonen men än så länge solfritt. Ha nu en skön tisdag kära besökare 

 

#radiogrammofon #filmprojektor #resväskor #symaskin #telefonbänk #Retro #kobra #Jeff #barnvagn 

 
 
Göran

Göran

25 juli 2023 10:20

De där radiogrammofonerna med skiv-växlare var lite av en försmak på CD-växlaren som kom lång senare. Även den är väl nästan museiföremål numera förresten? Såna där mackapärer fanns i de flesta hem under min uppväxt. Själv blev jag delägare i en batteridriven s.k resegrammofon när jag var 8-9 år. En sån där som hade högtalaren i locket som man måste lyfta av för att spela vinylskivor på den. Nåt år senare blev den bara min då mina två äldre syskon köpte stereoanläggningar och inte längre behövde den där lilla apparaten vi delat på innan,

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 juli 2023 10:37

Det har du verkligen rätt i. Den är säkert museiföremål eller står hos nån som gillar såna grejer från den tiden. Det finns ju många retro ställen

Jag hade också en sån resegrammofon i plast och den var ljusblå har jag för mig. Den hade också högtalare i locket

Snällt av syrrorna att lämna den till dig. Jag köpte mig också en stereoanläggning när jag bodde i Göteborg och på SIBA

Ha en härlig tisdag
Hälsning från Malin

 
Micke

Micke

25 juli 2023 11:15

En radiogrammofon hade vi i mitt föräldrahem, till och med en TV fanns i den.
Ångrar att vi inte behöll den måste jag säga, fin var den verkligen även om inte tv-apparaten fungerade.
Secondhand är alltid kul att gå till.

Ha nu en fin tisdag Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

25 juli 2023 11:44

Vad kul att dina föräldrar hade en sån också, hägtigt att det fanns en tv i den ;)

Ja du det är mycket som man ångrar att man inte behöll men allt ryms ju inte.

Jag gillar verkligen second hand

Ha nu en fin tisdag Micke

 
Göran

Göran

25 juli 2023 12:33

Hej! Ville bara tacka från hjärtat för dina kommentarer hos mig. Jag har besvarat båda nu om du vill läsa svaren. Och... den här kommentaren kan du ju ta bort när du läst den eftersom den knappast är intressant för dina andra läsare. Ha en fortsatt fin dag!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 juli 2023 16:24

Vad gulligt av dig ;) Jag har inte kunnat svara förrens nu för vi har haft besök.

Då skall jag gå in och kolla dina svar.

Ha en fin eftermiddag

 
Ingen bild

Bittan

25 juli 2023 13:22

Hej Malin! Vilken fin radiogrammofon. Vad kostade den?
Vi hade nästan en likadan hemma.
Vilket vackert halsband du fick av din man.
Idag gar

Malin wiper

25 juli 2023 16:25

Den var verkligen fin. Glömde kolla vad en kostar men jag skall se om nån lapp sitter kvar på orginalbilden då återkommer jag till dig

Vad kul att ni haft en sån. Halsbandet var verkligen fin ännu snyggare i verkligheten

Ha en fin eftermiddag och kväll
Kramar!

 
Ingen bild

Bittan

25 juli 2023 13:26

Hej igen! Min kommentar gick iväg innan jag skrev färdigt.
Idag äntligen sol efter en regnig dag igår så nu kan man äntligen sitta på altanen och skall titta till blommorna där. Regnet förstör blommorna så mycket .
Ha nu en bra fortsättning på tisdagen
Kram från Britt-Marie 🦋🌷☀️

Malin wiper

25 juli 2023 16:27

Ingen fara. Vi har också fått sol nu och det är 20 grader varmt. Härligt att kunna sitta på en altan och mysa. Hoppas vi slipper så mycket regn nu

Ha en fin fortsättning själv på dagen. Tack för att du tittade in

Kramar från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

25 juli 2023 18:30

En sådan möbel hade vi så snygg den var i mahogny och alla goda fina skivor som man spelat. Vilken musik vi spelade på den, helt underbar musik.

I dag kostar en vagn som bättre begagnad bil, inte klokt.

Fint halsband du fått av maken sådant gör en glad för omtanken.

Nu skiner solen så det känns så bra i kvällningen.

En fin kväll och en fin onsdag önskar jag!

Varma kramar!

Malin wiper

25 juli 2023 18:54

Vad kul att ni haft en sån och i mahogny som är så snyggt. Ja du tänk alla skivor man spelat på dessa grammofoner och efter det vinyl

Jag fattar inte hur folk har råd med dessa barnvagnar som är så dyra. Jag och min sons pappa köpte en begagnad barnvagn som var hur bra som helst och dög den tiden man hade den

Jag blev verkligen glad för halsbandet. Han är verkligen omtänksam och givmild

Solen skiner hos oss också, så härligt.

Ha en fin kväll själv

Varma kramar tillbaka

 
Kristine

Kristine

25 juli 2023 22:23

Her var det jammen mye fint! Den barnevogna, da... *sukk*

Det var en gang, da telefonmøbler fantes i alle hjem (med telefon, så klart). Man satte seg ned, og tok seg virkelig tid til en god prat. Som oftest.

Ønsker deg en fortsatt fin kveld, og så en ditto natt ^^

http://slossplassen.blogg.se

Malin wiper

25 juli 2023 23:56

Ja det var en gammal barnvagn. Det var en tid som inte var så stressig som denna tid så det har du verkligen rätt i

Jag har försökt kommentera hos dig men får inte in kommentaren för det funkar inte vad gäller när man skall få ihop bilderna höll på så länge så jag fick ge upp. Skall försöka i morgon igen

Sov gott

hej från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards