Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 juli 2023

Frösåkers Brygga, Gudagott Café och Les Marins D'Iroise

Av Malin wiper - 22 juli 2023 08:00

 

När vi träffade min son förra helgen så  tog vi även en till till Frösåkers Brygga för han hade aldrig varit dit. Vi började med varsin glass från deras Glasscafé

 

                                             

Klicka här för att se när vi var till Frösåkers Brygga i juli 2021. Klicka här för att se när vi var dit 2018 då det var full fart där. Klicka här för att se fortsättningen på inlägget från 2018.


 

Det finns många olika sittplatser där man kan slå sig ner och njuta av sin glass. Detta är en av dom sen finns det långa bord som ser lite mer vikingatid ut


 

Här ser man vilka aktiviteter dom har i form av kanot, pilbåge och fiske. 

 

                                               

 

Min man valde ett rån med saffransglas med honung och vinbärsglass. Jag valde bara en kula med saffran och honung. Min son valde karamell och saffran. Det var verkligen goda glassar


 

Här ser man lite av flera vikingabåtar. Frösåker brygga är en turistattraktion med ett maritimt museum, Västerås historiska skeppsmuseum. Det är beläget ca två mil öster om Västerås. Här finns också vikingabyn med Gudagott Matkulturakademin 


        

Frösåkers brygga från ovan.      


 

Förut när vi varit dit så har dom haft evenemang så smeder har stått där och smidit en bit in i huset. Det var intressant att uppleva ett sånt hantverk på nära håll


 

Tyvärr hade en motorbåt smugits in framför det stora vikingaskeppet så jag fick ingen hel bild på detta. 

 

Klicka här för att se ett klipp på piratskeppet

                        

 

En bild från fören med dess galjonsfigur


 

Byggnaden längst bort som förut var en restaurang som nu är ett café som heter Gudagott Café


 

På toppen av taket ser man denna magnifika tupp


 

Det finns sittplatser lite överallt på bryggan


 

En hög mäktig rundrake snidad i trä

 

  

 

Jag avslutar med en docka jag såg på Västerås Stadsmissionen second hand. Den ser ut att passa in i detta inlägg. Vi hann med så mycket förra helgen då vi träffade min son så det kommer mer inlägg så småningom

 

I går tog vi bussen till Hälla Shopping där vi handlade sånt som inte finns i vår närhet. Bland annat vinmarinerad kassler, Scans kalvsylta (godaste), kex mm. Kalvsylta är bra när man haft problem med magen. Det är så varierat väder nu så ena stunden är det sol och full sommar, sen blir det svalare och börjar störtregna och så håller det på. 

 

 

 

Nu har vi lördag igen och jag hoppas ni får en härlig helg mina fina besökare. Sköt om er och ha det så bra ni kan i denna osäkra värld. Lika bra att ta vara på tiden. 

 

        

Les Marins D'lroise Santano. Les Marins d'Iroise är en fransk kör från Brest och består av ca 30 sångare, av vilka flertalet män. Kören bildades 1992 av medlemmarna i en amicale laique-förening i Plouzané. Körens stil präglas av de olika stämmornas harmonier och av korsikansk och sardinsk polyfoni. Kören ger ofta konserter i hamnområden i Frankrike och man har turnerat på Irland, Wales, Tyskland, Québec, Rumänien och Finland

 

   

 

#Frösåkers #glass #vikingabåtar #2Cellos #smeder #galjonsfigur #tupp #rundrake #docka

 
 
Herbert

Herbert

22 juli 2023 11:18

Ja vissa namn håller sina positioner bra..Det har mulnat på här nu,kan nog komma blött från ovan snart..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

22 juli 2023 16:10

Verkligen!

Vi slapp regn i dag, hittills i alla fall. Nu är det 20 grader och sol

Ha en skön eftermiddag och kväll

 
Kristine

Kristine

22 juli 2023 19:52

Koselige og artige bilder - med mange detaljer!

Ønsker deg og dine en fortsatt fin juli-lørdag ^^

http://slossplassen.blogg.se

Malin wiper

22 juli 2023 20:43

Vad roligt att du tycker det Kristine.

Jag önskar dig också en fortsatt fin lördag

Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards