Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 juli 2023

Ängsö Slott, Miniatyrlabyrint och Ragtime Rockabilly

Av Malin wiper - 17 juli 2023 11:15



 

På tillbakavägen från Enköping till Västerås så tog vi en avstickare i lördags till Ängsö Slott. Dit har vi varit några gånger förut med min son

 

                                

 

Ängsö är ett slott i Ängsö socken i nuvarande Kungsåra församling. Slottet ligger i Västerås Kommun och i Västmanlands län. Klicka här för att se vilka som ägt slottet förut och vem som äger det nu


 

Det är så fint när man går från parkeringen upp mot slottet där det är pyntat med blomkrukor på sidorna. Dom har även ett slottscafé där man kan både sitta inomhus och utomhus. 

 

Klicka här för att se när vi var till Ängsö slott 2012. Klicka här för att se när vi var dit 2017


 

Här tar vi en selfie framför det fina slottet. Luftfuktigheten var på topp hela helgen


 

Detta är en labyrint (miniatyrlabyrint) i två delar. Antar att den skall växa upp lite


 

Detta är Ängsö Slottspark som ligger nedanför slottet och där var dom på gång att sätta upp partytält. Det skulle tydligen bli ett bröllop där så det var många tält


 

Efter det så gick vi omkring i omgivningen och här går man ut genom en grind på vänster sida till lite andra byggnader

 

  

Fången på Ängsö...  


 

En bit bort ligger Ängsö Kyrka


En av byggnaderna utanför grindarna

 

 

En textrad som passar in på detta hus: Vi har varit på turné och har kommit lätt på sne, är det någon som kan säga var vi är. Från baladen om Herr Rosenbloms Spelmän. Klicka här för att höra låten i ett klipp


 

En bild på slottet från baksidan

 

Engsö slott är känt över hela världen för sina spöken. På slottet, inmurad i väggen kan man se den smala, fem fot långa guldkedjan, som går under namnet Engsökedjan och är omgiven av seklers mystik och vidskepelse. Det finns flera spöken som visar sig på slottet. Bland annat kan man se en kvinnlig skepnad som drar med fötterna genom Kungarummet och in i stora balsalen klockan 8 på kvällen. Man tror att det är Brita Bååt som går igen. Enligt legenden var hon en mycket elak person.

 

                                                  

         

Ängsö slott 2019


 

Detta är en magasinbyggnad

 

Jag har lite fler bilder från Ängsö men alla ryms inte i detta inlägg så dom kommer i ett annat inlägg. I dag på morgonen har vi 19 grader men det blåser väldigt mycket. Solen tittar fram emellanåt. Vi har haft en toppenfin och rolig helg fylld av upplevelser. Nu har jag lite kö på inläggen så jag betar av dom i lagom takt. Hoppas ni mina härliga besökare har haft en lika fin helg. Nu har vi en ny vecka som är helt blank men skall fyllas med allt möjligt. 

 

                              Ha en fin början på den nya veckan

 

 

Dörr på byggnad vid slottet

 

       

Stayin' Alive The Bee Bees (Ragtime rockabilly cover) feat Wild Bill & Ragtime Rockabilly


#Ängsö #selfie #labyrint #slottspark #Fången #kyrka #magasinbyggnad #Ragtime

 
 
Kristine

Kristine

17 juli 2023 13:49

OI, du verden; så fint et slott... Nok ikke blant de største, men SÅ høyt det virker... fine tilbakeblikk, også... jeg _elsker_ slott!

(Og her må jeg holde tilbake utropstegnene(tecknen)... hardt. Og for noen bilder... Takk for titten!)

Ønsker deg en fortsatt fin mandag ^^

http://slossplassen.blogg.se

Malin wiper

17 juli 2023 13:53

Det är verkligen ett fint och välskött slott. Som du säger så är det inte så stort.

Tack för att du tittade in

Ha en härlig måndag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards