Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2023

Av Malin wiper - 11 februari 2023 10:00

 
Har man brist på motiv så kan man även fota en stillastående grävskopa. Nu får jag verkligen pussla ihop inläggen.

 

Ett vackert gammalt välskött hus vi promenerar förbi ibland  

                     

 

Det är baksidan på huset jag fotat för det gick inte från framsidan den dan för solen låg på


  

En dörr från kortsidan och det finns ytterligare en på höger sida     


       

Cornelis Vreeswijk med låten Sommarkort som även går under namnet En stund på jorden. Det finns en låt med Laleh som går under samma namn och den har jag haft i bloggen några gånger förut. Denna låt med Cornelis har jag aldrig hört förut. Han dog bara 50 år gammal 


 

Kära besökare hoppas ni har det bra och får en fin lördag att se fram emot. Här väntar vi bara på att få flytta och har nu bara kala väggar  i rummen och det börjar eka i tomheten. Tiden går lite fortare nu  än januari i alla fall. Det blir promenad som vanligt men vi äter nog nåt extra gott och tar oss en öl. Sen blir det nog en film och jag skall se färdigt en dokumentärserie. Längtar tills vi är på plats och min son och min mans bror kan komma till oss som första besökare. 

 

 

Minnesbild från sommaren 2021. Sommaren 2022 blev det inget balkongmys. Så detta var sista sommaren på nuvarande balkongen

 

                                                   

 

Jag har nu sett 5 avsnitt av Hotell Romantik och det är så underhållande och spännande. Kul att lite äldre får plats så det kommer fram att det finns så många pigga äldre för som det är nu så räknar samhället alla från 65 plus som sköra med alla krämpor man kan ha. Jag själv känner mig högst som 50 år men med lite mer erfarenhet i livssäcken. Serien är helt enkelt väldigt uppfriskande och sevärd.

Tänker på Dagny och hennes ord: Gamla er inte, är det redan glömt?. Det är ett härligt program som jag hoppas skall sätta krokben för alla klyschor och förutfattade meningar som finns gällande 65 plus. Alla har vi varit unga och blir gamla om vi får leva så länge. Mina föräldrars generation slapp uppleva detta korkade med att kalla äldre för seniorer, äldreäldre, årsrika mm. Sen kan dom höja pensionerna så man slipper seniorrabatter och få känna sig som en i människogänget.

 

 

Nu har vi inte nån skön soffa att sitta i för den sålde vi. Så vi får sitta i våra gula fotöljer tills vidar. Bilden är från Åsby Hem & Trädgård. Vi har sol redan tidigt på morgonen och det har snöat lite i natt. Minus 1 grad står det på termometern.  Nu hoppas jag ni får en härlig lördag och söndag mina härliga besökare


           

2Cellos med Now we are free. Ett soundtrack från filmen Gladiator från 2000. Jag har haft inne många versioner av denna låt i min blogg och även när jag började blogga på andra bloggplatser 2004, men aldrig i  denna version. Det är Hans Zimmer som komponerat denna musik. Han är en av flera filmmusik-kompositörer som jag gillar. 

 

                                                     

 

#grävskopa #hus #Cornelis #Åsby #2Cellos 

Av Malin wiper - 10 februari 2023 16:00

   

Här blickar jag ut över Sörforsens brus i Kolbäcksån där vi promenerade runt häromdan


       

Här ett klipp då jag filmade två män som fiskade i Kolbäcksån i Sörforsens sportfiskeområde och det är från maj 2020. Dom nickade att jag fick tillåtelse att filma och det är flugfiske som gäller där

 

                               

Flugfiske shopen

Innan min man och jag träffades så bodde han i Trollhättan. Då flugfiskade han på fritiden och han band även flugor och gjöt fiskedrag. Han höll även kurser i detta. När jag flyttade till Hällefors från Göteborg så träffades vi genom facket och då hade han massor av fiskespön av olika slag och flugor i en stor affärsdisk i sin lägenhet. När vi sen flyttade till Katrineholm där vi bodde i 8 år så satt vi allt i källarförrådet i sista lägenheten där. Då blev allt stulet och även alla mina minnessaker från många år tillbaka och även saker jag fått från arbetsterapierna jag arbetade på under ett antal år.


   

Här ser man bron vi ofta går över på våra promenader och till höger en bro över forsen. Det är där som det hänger en cykel på en lina

 

 

Cykeln hänger kvar på linan fortfarande så jag skall nog sätta ut den på fb gruppen ang borttappade eller stulna cyklar. Klicka här för att se vad jag skrivit ang detta med cykeln


 

Vi gick över en bro över Kolbäcksån och bestämde oss för att gå en skogspromenad Vid Sörforsens brus


 

Vi gick förbi bänkar med bord som var rejält slitna där dom stod på höjden med vattnet brusande nedanför


 

Ytterligare en bro att gå över


Jag fotade sörforsens brus i Kolbäcksån. Jag filmade också där men skall klippa ihop allt till ett lite längre filmklipp  men det orkar jag inte just nu

 

        

Chris Rea med Gone Fishing

 

                                          


  

En annan dag gick vi ner till Skantzsjön och jag satt mig på en bänk och njöt av utsikten över den frusna sjön

 

 

Jag avslutar med nåt färgstarkt. När vi för nån dag sen gick in mot centrum för att handla lite efter promenaden så dök vi på en kvinna som hade denna kasse som fick en att vakna till. Jag frågade om jag fick fota den och det gick bra..  . Hon hade köpt den på Rusta. Det är alltid kul när nåt oväntat dyrker upp. Med detta önskar jag er nu en fortsatt fin dag och en mysig kväll

 

#Sörforsens #flugfiskade #cykeln #bänkar #bro #Chris #kasse

Av Malin wiper - 10 februari 2023 09:00


 

Discovermusic

Nu har ytterligare en legendar gått ur tiden och det är Burt Bacharach. Jag blev jätteledsen än om han fick leva i 94 år. Jag har lyssnat på hans musik sen 1970-talet och han har även haft samarbeten med Dionne Warwick som jag också lyssnat mycket till. Klicka här för att se vad dom skriver om honom i Aftonbladet  

 

 

                                                               

Burt Bacharach var en amerikansk kompositör, låtskrivare, skivproducent och pianist. Han komponerade hundratals poplåtar från det sena 1950-talet till 1980-talet, många i samharbete med textförfattaren Hal David. Burt Bacharach var en sexfaldig Grammy Award- vinnare och trefaldig Osvar- vinnare. Hans låtar har spelats in av mer än 1000 olika artister. Från och med 2014 hade han skrivit 73 USA och 52 Uk Top 40 hits. Klicka här för att se alla låtar han skrivit

 

       

Här ser ni Burt och Dionne och hon sjunger ett medley av Burts låtar 

 

Music Academy   

      

Burt Bacharach & Dionne Warwick med What the world needs now. För att inte tala om Raindrops keeps falling on my head

 

                   Vila på musikens vingar Burt Bacharach

 

Nu är det fredag igen men här kommer inget speciellt att hända förrens vi flyttar. Vi fick bort hyllor i både toaletten och ovanför min datorplats i går. I badrummer har vi inget särskilt att ta bort för badrumsskåpet till hör lägenheten men vi har en förvaring som vi skall slänga för den är så sliten. Det ryms inte så mycket i vårt nya badrum förutom tvättmaskinen och nån hylla att ställa tvättmedel och andra saker på. Hoppas ni har en fin fredag och helg att se fram emot. Njut och ha det så bra 

 

             

 

#Burt #Dionne 

Av Malin wiper - 9 februari 2023 16:00



                           

  

Jag såg en film för ett tag sen på SVT play som heter Den största förbrytelsen. Det är ett drama, historia, krig från 2020. För regin står Eirik Svensson. I rollerna ser vi: Jakob Oftebro, Pia Halvorsen, Carl-Martin Eggesbö, Eilif Hartwig, Kristine kujath Thorp mfl

 

                                              

 

Handlingen

 

Detta är ett ett drama om verkliga händelser. I november 1942 grep norska polisen judiska män och kvinnor och tvingade dem ombord på tyska lastfartyget DS Donau. De flesta av judaren mördades i Auschwitz.  


Recensionen

 

Jag trodde inte att jag skulle klara av att se denna film i och med att den var verkligehtsbaserad. Jag klarade av det i och med att filmen var så bra uppbyggd och man fick följa familjer i norge som var judar och allt flöt på och det var inga motsättningar utan dom levde sitt liv sida vid sida i fred. Efter ett tag så bröt helsiket ut och allt blev aggressivt och stämningen obehaglig men jag var så inne i filmen som var så välgjord att man inte kunde bara sluta titta och jag tror det är nyttigt att se denna film för alla. Nu då vi har så mycket ondska och hat i världen så är det bra att bli påmind om detta och hur saker kan eskalera när en ond livsfarlig person får så mycket makt som då, och vi ser ju nu i vår tid att det bara fortsätter. Alla skådespelare gjorde sin roller rättvisa och mer därtill. När det började eskalera så kom gråten i floder för mig.  Klicka här för att läsa lite mer i Aftonbladets recension

 

Jag ger filmen 4 tårögda ögon i betyg av 5 möjliga

 

                                                 

      

Trailern till filmen

 

Det blåste så mycket ute i dag så vi kom bara 6 km på vår promenad. Sen har vi fixat lite hemma inför flytt och tagit ner några hyllor från väggarna. Det börjar ju närma sig nu så vi vill ha allt klappat och klart till 1 mars. Ha nu en fortsatt fin torsdag kära besökare

 

  

 

#förbrytelsen #Eirik 

Av Malin wiper - 9 februari 2023 09:45

 

I går på promenaden såg jag en av många katter jag fotat genom dessa 6 år i Hallstahammar. Den tittar lite kritiskt på mig och den känner nog igen mig och min kamera. Klicka här för att se en annan katt jag fotat ett antal gånger. Om jag hade kunnat ha husdjur så hade jag valt katt 

 

      

En katt jag filmade 2022 och jag blev så paff när jag såg att detta enkla klipp fått 66.887 visningar. Let's make It simple tänkte jag då. Det klippet har till och med gått om tomteklippet i visningar 


 

Klicka här för att se en katt jag fotade 2022. Klicka här för att se en katt på en altan


 

I förrgår gick vi förbi ett ställe där det var 5-våningshus och dom tillhör också Hallstahem. Vi har långt mellan våra hus men här var det ännu längre så det var ett stort grönområde och längst fram en fin lekpark


 

Jag zoomade in en kaja som befann sig rätt långt  bort från mig. 


 

Detta är nån som kallar sig MAF och hen har klottrat lite överallt i samhället. Det har ju spridit sig till bostadshus nu också. I och med att vi har så få poliser och vakter numera så åker dom aldrig fast. Detta kostar och det är vi som sköter oss som får betala genom skatten


   

Kundvagn som blivit en "hundvagn" istället. Ni vet  säkert vad jag menar. Den hade lite olika skräp i vagnen också. Nu börjar det bli många som står lite överallt igen. En del verkar skita i allt och inte tänka på några konsekvenser alls. Tyvärr så är det många fåglar och andra djur som dör av att vissa slänger plast överallt. Sist var det en val som fått i sig så mycket av plast, skräp och fisknäst så den dog. Klicka här för att läsa om valen

 

                                

Clipart Library

 

Jag såg en Dodge Van på en parkering


 

Så här ser den ut från sidan. 

 

 

På vår andra promenad i går så såg jag denna gamla traktor som jag har fotat förut också men det var flera år sedan. Jag gillar ju gamla traktorer. 

 

  

Vi gick även förbi denna gamla byggnad som fått stå kvar. Vi behöver historiens vingslag mellan det nya


 

I går gick vi förbi Ankis Fyndbod Loppis och lämnade in ytterligare en sak vi ville bli av med. Vi frågar alltid min son först om han vill ha nåt. Vi har lite saker som han vill ha och dom får han hämta när han kommer till nya lägenheten och hälsar på oss. Vi måste ha en inflyttningsfest för det har jag nog aldrig haft förut. Då blir det musik, film, god mat och dricka. Vilket hålligång   . 


 

Efter promenaden så handlade vi lite på våra matbutiker. Vi tar numera med oss tygkassar som vi har en uppsjö av. 


 

Det sista jag såg var detta hjärta som låg på gångbanan. Annars brukar det vara Wionlettan en av mina bloggvänner som dyker på hjärtan i naturen av alla de slag

 

                                                     

Klicka här för att komma in på en annan bloggväns blogg där man får sig massor till livs från Madeira där hon bor med sin man. Hade inte haft nåt emot att flytta dit för det är så vackert, kuperat, färgstarkt och händelserikt. Klicka här för att se ytterligare en bloggvän som ofta är på resande fot

 

       

4 dagar i Madeira, Portugal Island 

 

 

Drinksgeek

Jag besökte en jazz & bluesklubb regelbundet i början av 1980-talet och dom hade Madeira vin som var så gott så jag tog alltid ett glas där. Nu har jag inte druckig sånt på många år men man kanske skall testa och köpa en flaska för att sätta på barvagnen och ta ett glas när vi har gäster. Jag har blivit en öldrickare istället och älskar öl och det har jag aldrig gjort förut. Dom har ju så mycket nu att välja på så det finns nåt för alla smaker 

 

   Nu höjer jag glaset och skålar för en bra dag. Njut av att vi snart har helg igen

 

#katter #klippet #kaja #klotter #kundvagn #Dodge #traktor #hjärta #Madeira 

Av Malin wiper - 8 februari 2023 09:15

 

I måndags hade vi det så här vintrigt vitt. Det var då 11 grader kallt på morgonen. Bara några timmar senare var det nollgradigt. 

 

                                                 

Clipart Library

 

Vi går ofta igenom denna långa allé som jag fotat alla årstider

 

 

Så här ser samma allé ut på hösten


        

Demi Lovato med Stone Cold


 

Utefter denna gångstig så har dom målat elstolparna i olika mönster och färger


 

En vattenscoter som väntar på sommaren


 

En veteranbil stod där så fin med lite snö på motorhuven. Den skall tydligen in för reparation. Jag längtar tills qruisingen kommer igång igen. Om det blir nån i Västerås i år så har vi nära till att få uppleva den


 

En ombyggd Volvo från 1994

 

 

Den fraktade en massa saker och ibland är det häftigt när allt inte är helt perfekt utan har lite skavanker


 

Så här såg det ut i går då vi tog vår promenad. Då var det några grader varmt och i dag har vi 4 grader varmt och snöfritt. Det är så tomt nu överallt på väggarna och jag skall ta ner en hylla ovanför min datorplats i dag och då har vi bara tv:n kvar på väggen. I går blev promenaden bara drygt 5  km för jag var inte riktigt i form. I dag känns det som dagsformen är bättre. Nu har nedräkningen börjat för flytten och det går lite fortare nu. Annars händer inte mycket här för vi kommer ingenstans och förstår hur bra vi hade det dom tre åren då vi var med i elbilspoolen. Nu har jag inget mer att komma med så ha en fin onsdag (lilla lördag) och var rädda om er

 

 

Hoppas ni får en "Stencool" onsdag.   

 

      

The Rolling Stones med Doom and Gloom


#vintrigt #Demi #elstolparna #vattenscoter #volvo #"Stencool" #Rolling

Av Malin wiper - 7 februari 2023 09:00


  

Jag var även till klädavdelningen och fotade lite i torsdags 2/2 då vi var till Åsby Hem & Trädgård. Jag skall tillbaka dit innan vi flyttar för att bara fota blommor för det blev för rörigt för mig nu i och med synnedsättningen. Inget stämmer nu även vad gäller glasögonen och dom är så repiga på sidorna i och med att jag haft dom i 7 år nu och inte kan byta förrens allt är klart med ögonen. Det finns inga kläder till män där men då har vi Stilmark inne i Hallsta centrum som är suveränt bra på herrkläder

 

Klicka här för att komma in på förra inlägget jag skrev om Åsby Hem & Trädgård. Klicka här för att se när vi satt utomhus där och fikade juli 2022


 

En skyltdocka  med kläder som går i beige färgskala

 

                                 

UnoLiving

 

Klassiska marininspirerat.  

 

                                                          

Clipart Library

 

Lite mer i beige, vitt och ljust grönt


 

Inne på själva klädavdelningen fanns även lite mer färgstarka kläder

 

      

Imany med Don't be so shy. En låt jag haft inne förut men i en annan version (live). Jag gillar hennes röst


 

Jackan till höger ser rätt tuff ut och man får en känsla av college. Såna jackor har funnits i perioder men här ser den lite uppdaterad ut


 

Tra olika stilar på jackor


 

Lite blusar i blå nyanser och den första kan man tydligen knyta upp framtill. Såna fanns även när jag var ung och då var jag så smal så jag hade ofta midjekorta kläder

 

Lite krukor inför våren

 

 

Mera grönt

 

 

En vit tjusig orchidee 

 

    

 

Just nu håller dom på att färdigställa i stora lokalen inför våren och det skall bli spännande att se vilket tema dom valt nu. Att sen sitta ute och fika där är en lisa för själen. Man är omgiven av vacker grönska, blommor och skulpturer. Vi kommer absolut att åka dit från Västerås när andan faller på för det är ju bara 3 mil.

 

 

Nu har vi tisdag igen och vi har just nu 2 grader varmt och inte lika mycket snö som i går. Vi skall snart ta oss ut på promenad och det har blvit en bra vana sen sen ca 3 år tillbaka. Fast för 2 år sedan började vi gå mer regelbundet och längre streckor. Ha nu en så skön dag som möjligt kära ni. 

 

          

The Rumour Said Fire - The Balcony (balkong). Det är ett danskt band som grundades 2008 av sångaren, låtskrivaren och gitarristen Jesper Lindang 

 


#klädavdelningen #marininspirerat #Imany #färgstarka #jackan #krukor #orchidee #Rumour

Av Malin wiper - 6 februari 2023 15:15

 

I förmiddags promenerade vi ut i ett vinterlandskap med strålande sol och vindstilla. Här ser ni min skugga där jag även håller i en tygpåse för vi handlade lite  innan vi gick hem igen. Nu har vi varit ute igen och promenaden blev sammanlagt 7 km och nu har temperaturen gått ner från 11 minus till nollgradigt

 

     

Vad passar väl inte bättre då än låten Märk hur vår skugga med Imperiet. Imperiet var ett svenskt rockband som grundades 1981 som Rymdimperie. Våren 1983 bytte bandet namn till Imperiet och var sedan aktiva till december 1988. Klicka här för att höra samma låt med Fred Åkerström

                                                    

Fred Åkerström är pappa till sångerskan och låtskrivaren Cajsa Stina Åkerström. Klicka här för att se när vi såg henne på Vaggerydsdagen 2014. Tyvärr är bilderna några år bakåt i tiden så dåliga i och med att bloggplatsen bytte format på bloggen och då påverkades bilderna och dom blev lite otydliga. Tur att jag har kvar orginalen

                  

Penshop 

Jag gick fram till henne för att få en autograf och hon var så vänlig och jordnära som person. Tyvärr hittar jag inte autografen för allt är nedpackat nu. 

 

      

Cajsa Stina Åkerström med låten Är det så här det känns att komma hem. En låt jag aldrig hört med henne och den är jättefin 

 

 

Denna gamla bild som jag tagit för ett antal år sedan passar in till musikklippet

 

 

 

#skugga #Imperiet #Fred #Cajsa 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards