Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 februari 2023

Av Malin wiper - 1 februari 2023 10:00


   

Jag kommer, som många vet, från Sundsvall. När jag växte upp under 50- och 60-talen var vintrarna kalla med mycket snö och somrarna varma och sköna. Så här mer än 65 år senare är det vad man kommer ihåg. På vintern kunde det vara mycket kallt, ner mot minus 40 grader. Vi lekte ute fast det var över 20 grader minus ute. Mycket populära var fisketävlingar på sjöarna. Ibland var det flera tusen deltagare. Ofta fanns det god varmkorv att köpa men vi hade med oss termosar med choklad, ostmackor, apelsiner och annat.

 

                        animated-deer-image-0030      animated-deer-image-0030                 animated-deer-image-0030      animated-deer-image-0030   

Vi satt på våra skidor och någon typ av underlägg, det var härligt även om man blev narig om läpparna av apelsinerna och kylan. Var avundsjuk på dom som hade fina renskinn att sitta på. Min man Thorleif, som kommer från Norrbotten, berättar att dom satt på renskinn som dom också använde som underlag när dom sov ute på vintern under camping. När jag ser på gamla svartvita foton från den tiden blir jag nostalgisk.

 

       

Renar nära Gållock Jokkmokk

 

I dag har vi vinter igen så det har snöat i natt. Vi har ändå bara 2 grader kallt. Vi är nu på väg ut för att ta vår dagliga promenad och sen fortsätter vi packa lite för nu är vi äntligen inne i februari. 

 

 

 

        


Sven-Gösta Jonsson med Vid foten av fjället. Han kallades för den rockande samen. Detta är en låt som låg på skivtallrikarna 1959. Sven-Gösta Jonsson dog 2013 i en ålder av 74 år

 

#Renskinn #Jokkmokk #Sven-Gösta

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards