Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 april 2022

Av Malin wiper - 15 april 2022 16:45


 

En kruka med vårblommor och lite påskpynt utanför Håkans Hembageri. Jag fotade också lite påskbakelser men det funkar inte att få till bilderna då man tar genom glaset så dom gick inte att få till. 

 

 

En hink full med vackra tulpaner utanför Åsby Floristen


 

Detta var ingången till klädbutiken Dea Axelssons men nu är det en liten konstutställning där. Dom la ner sin butik i slutet av corona och det känns trist. Cassels överlevde och dom finns nu på Erikslunds Shoppingcenter


 

Min väninna Lena från Göteborg skickade mig denna biljett från Stora Teatern. Hon och hennes son har varit och sett en föreställning med Fröken Elvis och det i Frihamnen. Hon tycker det var en fin upplevelse men för få Elvislåtar. Dom sjunger ju Elvislåtar på svenska. Klicka här för att höra en låt jag hade inne för några dagar sen med tjejgruppen. Lena meddelar också att Stora Teatern invigdes 15/9 1859

 

     

Fröken Elvis med Jag glömmer aldrig dig och det är översatt till svenska från You are always on my mind. Dom kan sjunga och spela men jag tycker om lite mörkare röster men det är ju en smaksak

 

 

En veteranbil som passar in så här i påsk. Den fotade jag utanför Lidl här i Hallsta för några år sedan. Nu hoppas jag att vi får Hallsta Qruising tillbaka i år efter två tråkiga bilfria år

 

 

En bild på en betongkruka och några vårblommor som jag fotade på vår första promenad i dag

 

 

En backe upp mot en bro som vi passerade på vägen. Promenaden i dag blev sammanlagt 8 km och det måste man ju vara nöjd med. Nu går ju allt lättare också då man slipper all snö och is. Just nu har vi 10 grader varmt                   

 

 

Ha nu en fortsatt fin långfredag. 

 

       

The Byrds med Turn! Turn! Turn. Det är en av alla grupper som jag växt upp med och ger nostalgikänsla. 

 

The Byrds var en amerikansk musikgrupp som slog igenom i mitten av 1960-talet. Gruppens musik var ofta nyskapande och de hördt till de mer inflyterlserika grupperna inom rocken under 1960-talet och 1970-talet. De var viktiga i utvecklingen av subgenerer som folkrock, psykedelisk rock och countryrock 

 

  

#vårblommor #Floristen #Håkans #Dea #Teatern #Fröken #veteranbil #

Av Malin wiper - 15 april 2022 12:45


  

I går hade vi både regn och grått så det var rätt tomt i centrum och det är man ovan med. I dag har vi sol och nu vid lunch är det uppe i 8 grader varmt

 

 

Jag såg en fiskmås som stod och spejade ut från en betongpelare. Nu har fiskmåsarna kommit tillbaka men förra året var det nån/några som tydligen tog död på dom flesta och även dom som låg och ruvade på sina ägg. Annars brukar jag kunna fota dom och även deras måsungar

 

Klicka här för att se lite fler fiskmåsar jag fotat dom sista åren. Klicka här för att se lite fler fiskmåsar

 

                                                                     

  

Dom kommer med våren

 

 

Den 8 maj 2019 en häckande fiskmås i vårt bostadsområde på ett garage med plåttak. Efter 2020 då dom blev borttagna så har man inte sett några häckande fiskmåsar där mer

 

Vi såg en fjäril i dag och det bådar gott. Klicka här för att se ett klipp med fjärilar i slow motion

 

 

Jag/vi har fått ett fantastist snyggt och häftigt påskkort från Pisan. Hon tillverkar sina kort själv och har många strängar på sin lyra. Kreativiteten flödar för henne och vi har varit bloggvänner långt före 2009 då jag startade denna blogg. Jag har bloggat sen 2004 men då på två andra bloggplatser. Då hette mina bloggar Tredje Akten.

 

     

Wouter Kellerman och Lamine Sonko  for world peace med Winds of Samsara. Så vackert, poetiskt och behjärtansvärt. Wouter Kellerman är också en sån artist som är mån om sina fans och svarar på kommentarer. Jag prenumererar på hans Youtubekanal.  

 

  

Hon har även pyntat inuti med både ägg och fin text. Sen har hon en vacker handstil. Tusen tack snälla du. 

 

                    

Clipart Library 

  

Det blev ändå lite påskmat i går på skärtorsdag. Vi åt min mans inlagda sill, hans gravade lax och lite tillbehör. Påsk light kan man säga. Vi drack varsin öl av märket Corona Extra med 3,5 i alkoholhalt. Den ölen är jättegod och håller sin kvalitet

 

Corona är ett ljust lageröl som produceras av Mexikos största exportbryggeri, Grupo Modelo. Klicka här för att läsa mer

 

  

Så här ser flaskan ut och det är ett ljusare öl. Jag gillar även mörkare öl men inte när humlesmaken ta över helt. Det finns en öl som heter Stockholm och den är lite mörkare men fantastiskt fint bryggd.. 

 

                     


Flasköppnare i form av en gitarr från Llaveros 

 

Så här ser flaskorna ut då det gäller Stockholm alkoholfria lager. Den vi köpte på Matpiraten i april 2021 är Festival beer Stockholm. Sen dess har jag inte fått tag på den i vanliga butiker. Den har lite chokladig smak och när man dricker den så mynnar den ut med en lagomt stark humle på tungspetsen och sen försvinner och kvar är en behaglig ölsmak med ett stänk choklad

 

Vi har nu varit ute på en 4 km lång promenad men det är så  vackert väder så det blir minst en till. Hoppas ni har en härlig påskhelg att se fram emot. När jag växte upp så var allt stängt på långfredagarna så den kallades för den längsta dagen på året. Numera sen länge är nästan allt öppet. Då kunde man inte ens gå ut och roa sig men nu har ju både pubar och restauranger öppet. Njut i nuet för man vet inte vad framtiden har att bjuda på


                                      


       

Jerry Williams med Kansas City. Min väninna Lena i Göteborg talade om att Jerry föddes 15 april 1942. Då vill jag uppmärksamma honom för det känns så overkligt att han inte finns längre och han var en tidlös musiker och sångare med en egen stil.


#Fiskmås #påskkort #Wouter #sill #öl #Jerry

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards