Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 april 2022

Fiskmås, liten silltallrik, Påskkort från Pisan, Wouter Kellerman och Jerry Williams

Av Malin wiper - 15 april 2022 12:45


  

I går hade vi både regn och grått så det var rätt tomt i centrum och det är man ovan med. I dag har vi sol och nu vid lunch är det uppe i 8 grader varmt

 

 

Jag såg en fiskmås som stod och spejade ut från en betongpelare. Nu har fiskmåsarna kommit tillbaka men förra året var det nån/några som tydligen tog död på dom flesta och även dom som låg och ruvade på sina ägg. Annars brukar jag kunna fota dom och även deras måsungar

 

Klicka här för att se lite fler fiskmåsar jag fotat dom sista åren. Klicka här för att se lite fler fiskmåsar

 

                                                                     

  

Dom kommer med våren

 

 

Den 8 maj 2019 en häckande fiskmås i vårt bostadsområde på ett garage med plåttak. Efter 2020 då dom blev borttagna så har man inte sett några häckande fiskmåsar där mer

 

Vi såg en fjäril i dag och det bådar gott. Klicka här för att se ett klipp med fjärilar i slow motion

 

 

Jag/vi har fått ett fantastist snyggt och häftigt påskkort från Pisan. Hon tillverkar sina kort själv och har många strängar på sin lyra. Kreativiteten flödar för henne och vi har varit bloggvänner långt före 2009 då jag startade denna blogg. Jag har bloggat sen 2004 men då på två andra bloggplatser. Då hette mina bloggar Tredje Akten.

 

     

Wouter Kellerman och Lamine Sonko  for world peace med Winds of Samsara. Så vackert, poetiskt och behjärtansvärt. Wouter Kellerman är också en sån artist som är mån om sina fans och svarar på kommentarer. Jag prenumererar på hans Youtubekanal.  

 

  

Hon har även pyntat inuti med både ägg och fin text. Sen har hon en vacker handstil. Tusen tack snälla du. 

 

                    

Clipart Library 

  

Det blev ändå lite påskmat i går på skärtorsdag. Vi åt min mans inlagda sill, hans gravade lax och lite tillbehör. Påsk light kan man säga. Vi drack varsin öl av märket Corona Extra med 3,5 i alkoholhalt. Den ölen är jättegod och håller sin kvalitet

 

Corona är ett ljust lageröl som produceras av Mexikos största exportbryggeri, Grupo Modelo. Klicka här för att läsa mer

 

  

Så här ser flaskan ut och det är ett ljusare öl. Jag gillar även mörkare öl men inte när humlesmaken ta över helt. Det finns en öl som heter Stockholm och den är lite mörkare men fantastiskt fint bryggd.. 

 

                     


Flasköppnare i form av en gitarr från Llaveros 

 

Så här ser flaskorna ut då det gäller Stockholm alkoholfria lager. Den vi köpte på Matpiraten i april 2021 är Festival beer Stockholm. Sen dess har jag inte fått tag på den i vanliga butiker. Den har lite chokladig smak och när man dricker den så mynnar den ut med en lagomt stark humle på tungspetsen och sen försvinner och kvar är en behaglig ölsmak med ett stänk choklad

 

Vi har nu varit ute på en 4 km lång promenad men det är så  vackert väder så det blir minst en till. Hoppas ni har en härlig påskhelg att se fram emot. När jag växte upp så var allt stängt på långfredagarna så den kallades för den längsta dagen på året. Numera sen länge är nästan allt öppet. Då kunde man inte ens gå ut och roa sig men nu har ju både pubar och restauranger öppet. Njut i nuet för man vet inte vad framtiden har att bjuda på


                                      


       

Jerry Williams med Kansas City. Min väninna Lena i Göteborg talade om att Jerry föddes 15 april 1942. Då vill jag uppmärksamma honom för det känns så overkligt att han inte finns längre och han var en tidlös musiker och sångare med en egen stil.


#Fiskmås #påskkort #Wouter #sill #öl #Jerry

 
 
Anna-Karin Mattsson

Anna-Karin Mattsson

15 april 2022 16:10

Så fin bild på den häckande fiskmåsen. Vi har sol nu men vinden är kall. Det låter gott med påskmat. Vi åt torskrygg idag. Men imorgon blir det påskfirande med några vänner. Önskar dig en Glad Påsk! Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

15 april 2022 16:47

Kul att du tycker det. Jag följde fiskmåsparet på plåttaket i flera år och fotade även deras ungar från det dom föddes. Torskrygg var det länge sen jag åt men det är jättegott. Kul att ni skall fira påsken med vänner.

Ha en fin långfredag
Glad Påsk
kram från Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

18 april 2022 08:14

I år hoppas jag att någon skjuter av fiskmåsarna här, dom skrek dygnet runt trots stängda fönster, barnen kunde inte vara ute på rast på flera av gårdarna för då anföll måsföräldrarna, vi kunde knappt gå utanför dörren för att fiskmåsarna va tokiga, mitt ena barn döpte tom ungarna till tjatis och skrikis. Va lite kul att i Göteborg där man mer borde bli störd av fiskmåsar(vi bodde vid älven) så blev man lämnad i fred av dom, gick tom ha balkongdörren på glänt utan att dom höll en vaken. Så vi fick verkligen fiskmåssemester på våran semester. Som sagt, hoppas att man slipper problemet I år, men kryllar redan stundtals av fiskmåsar här, men än anfaller dom inte.

Malin wiper

18 april 2022 12:31

Det låter inget vidare och jag tror att blir det för många av dom så uppstår dessa problem. Vi har inte haft så många här och i år är det ännu mindre. Man vill ju inte att barn skall bli skadade. Det finns en del som matar fiskmåsar och det är ingen höjdare. Fiskmåsar skall ju egentligen hålla sig ute vid havet som dom var förr. Då hade man inte lika stora problem med dom.

Vi har mest duvor, skator, kråkor och kajor.

Jag såg några fiskmåsar häromdan men dom är inte många. Hoppas nån gör nåt åt era problem där.

Ha en fin dag
Hälsning
Malin

 
Göran

Göran

18 april 2022 14:03

Måsarna kan vara besvärliga men aggressivaste sjöfåglarna är nog tärnorna ändå. Såna kryllar det av varje vår där jag bor. Och minst 2-3 av deras ungar trillar ur boet och attackeras av skator o kråkor medan föräldraarna skriker i högan sky för att skrämma bort dem. Extra vanligt mellan 3-4 på natten under den tid då jag gärna sover med fönstret på glänt. Jag vet dock att både de och hackspettar kan skrämmas bort om man sätter upp en siluettbild av en örn eller stor hök. Som fasadprydnad av plåt till exempel.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 april 2022 16:58

Jag skrev en kommentar hos dig i morse som var rätt lång men sen råkade jag komma åt en knapp och allt försvann ;) så jag skriver om kommentaren i morgon.

Visste inte att tärnor var ännu värre så nu lärde jag mig nåt nytt igen. Det verkar vara väldigt dramatiskt där du bor i och med dessa fåglar. Ingen höjdare den tiden på natten

Då behövs det verkligen nåt som skrämmer bort dom.

Ha en fortsatt fin dag
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards