Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2022

Av Malin wiper - 10 mars 2022 17:15

 

Jag fotade även lite på damavdelningen hos Stilmark häromdan. Sen sko och väskbutiken Expo Skor la ner så har Stilmark börjat sälja väskor också. Det tycker jag är toppen än om jag själv sällan köper väskor nu då jag mest använder kameraväska. Trist att vi inte har nån skobutik här längre

 

                                   

En väskkrok från Tuppreklam. Inte alls dum att ha med sig när man är på café eller restaurang. Man hänger den på bordet och sen väskan under. 


 

Fast en sån här klassiker skulle man inte säga nej till. Dessa har kommit tillbaka i modet och jag växte själv upp med såna väskor och mamma har också haft en.

 

                                                                                    

Clipart Library

 

Här en lite mindre axelremsväska i samma framsida och på prislappen står det 699 kr så dom är inte så billiga. Egentligen är det bättre att ha få saker men med kvalitet som håller


 

Några vinröda och beige väskor på en hylla


 

En topp i lite diskret mönster och i beige toner


 

Här ser man vårens färg 1960-tals blå och det finns även i gul färg som synes på vänster sida   

 

      

Paul Mauriat med L'amour est bleu. Klicka här för att höra orginalet     

 

 

Västar i två färger och lite toppar 


 

Denna finns även i blått och bakom hänger en klassisk jeansjacka


 

En blus som ser ut som ett konstverk där färgerna likt en akvarell har fått flyta ut


 

Jag köpte denna blus hos dom för den satt så bra och jag gillar den blå färgen. Den har resår nertill och den är v-ringad och det passar jag bäst i. Även kragblusar men båtringat ser inte så snyggt ut på mig.              


 

Så här ser den ut upptill. Den är både blå, ljusare blå, svart och grön


 

Denna blus köpte jag hos dom i december 2021 och jag köpte en likadan till men i rosa och grönt. Klicka här för att se det inlägget. Den är lite lik den jag köpte nu men ändå inte

 

Klicka här för att se vad jag skrev om herrkläder för nån dag sedan

 

      

Eva Cassidy med Blue Eyes Crying In the Rain. Med detta önskar jag er en en skön kväll

 

                                                           

Clipart Library  

 

#Stilmark #väskor #topp #Paul #blå #Eva

Av Malin wiper - 10 mars 2022 11:30


 

I går promenerade vi ner mot slussen och sen till Skantzsjön för att få lite variation. 


 

En cykel stod lutad mot en kraftig trädstam


 

Solen sken så skarpt i går så vi blev till svarta skuggor.

 

       

Sammy Davis Jr med låten The Shadow of your Smile. 


 

Vi tog en selfie där vi satt på en bryggbänk nere vid skantzsjön. Min mans mobil har gått ur tiden men han skickade efter en ny på nätet och har nu samma som mig en Samsung A52. Jag är själv supernöjd med den och priset är överkomligt. Vi har inte råd med några dyra värstingar i och med att vi måste båda ha nya glasögon och vi har även haft utgifter med sjukvård och sjuktaxi mm. 

 

 

Här kan man sitta och blicka ut över Skantzsjön

 

 

Det är verkligen härligt att promenera nere vid Skantzsjön. Både på den lite större vägen och längre fram på en bred stig med bänkar och närmare till vattnet. Det är populärt att promenera omkring där så man möter alltid folk


 

Detta blir ett inlägg med rätt många träd                                  


 

Ett träd som gått från träd till naken skulptur mot en tegelvägg


 

Som ni ser så har vi fortfarande snö för det är rätt kallt på nätterna

 

 

En duva spanar från Bultenbron. Vi hade tänkt promenera ut en gång till i går men vi orkade inte och vi kom ju ändå upp i 7 km och vi är ju ute och går varje dag. Vi promenerade även förbi en Hallsta Loppis och då blev vi sugna att gå in och kolla runt lite. Det skriver jag om i ett annat inlägg

 

                              

Clipart Library 

Jag hörde i morse att dom skall rusta upp det svenska försvaret, är inte det lite för sent?. I en utopi (idealsamhälle) behövs inget försvar men vi har inte ett sånt samhälle och kommer aldrig att få. Det känns som Rysk roulette där man bara går och väntar på när kulan avfyras. Känner med yngre och barn som skall växa upp med detta

 

      

Ida Sand & Nils Landgren med Bohuslän Big Band och låten Brutal Truth

 

I dag har vi grått väder och lite kallare men vad har det för betydelse i det stora hela när vi har hot framför oss. Nu är det bara att ta en dag i taget och hoppas på en lösning där jorden får finnas kvar ett tag till. Sköt om er kära ni som tittar in till mig. Kram från Malin

 

                               


Clipart Library

 

#Skantzsjön #cykel #skuggor #Sammy #selfie #Promenera #träd #duva #försvaret #Ida 

Av Malin wiper - 9 mars 2022 17:00

        

Leonard Choen's song Hallelujah har fått ny text i och med kriget i Ukraina. Jag tror det är Shirley Serban som sjunger. Så bra att det görs kampsånger om detta vansinne och det finns många fler. Man blir verkligen påverkad av situationen än om man inte än är indragen men man tänker ju på alla oskyldiga människor som fått fly från sitt land till en oviss framtid. Jag har försökt leva mig in i det själv och det ger en klump i magen. 

 

                                                   

 

Här är det lugnt och skönt och inte ett ljud utifrån men när jag hörde ett flygplan som flög rätt lågt så fick jag ett streck i magen för inget är säkert nu. 

 

       

Här en liten föraning om kriget kommer. Jag spelade in Hesa Fredrik, krigslarmet i måndags då dom testade för att se att det fungerade. Jag kom ut på balkongen lite för sent så jag fick bara med en del för det var rätt långt och blev mer intensift på slutet. Det känns ruggigt och man är inte ensam om att känna rädsla och en otrygghet som kommit upp till ytan den sista tiden

 

  Hallstahems bild 

 

  

En bild från kortsidan av vårt hus där jag satt lite text och bilder genom photoshop som passade in i detta inlägg. Hoppas ni har det bra mina kära besökare och får en fin fortsättning på dan trots allt.


#Leonard #Ukraina #Hesa #Hallstahem

Av Malin wiper - 9 mars 2022 13:30


 
Vi gick in på Stilmark här i Hallstahammar i går för min man har kollat in en jacka han gillar och nu var den nedsatt till halva priset. Den är brun och har en moccakänsla i tyget. Den är egentligen en höst och vinterjacka men kalla vårdagar så går den också att ha och den ser så nätt ut på honom. I och med detta så har han en ny jacka till höst och vinter att ta fram. Han har fått slänga två jackor nu som han haft i jättemånga år. Vi har verkligen använt våra kläder tills dom nästan ramlat av oss..  . Jag är så glad att Stilmark finns kvar efter åren med corona för det är en jättefin butik som har sin egen stil, bra kvalitet och snygg inredning. 

 

Jackan är lite svår att fota för den är mycket snyggare i verkligheten 


  

Den är så snygg inuti med olika foder och så välsydd. Även massor av fickor både inne i jackan och utanpå så det är kvalitet

 

 

Jag passade på att fota lite när jag ändå var där och här har dom ändrat lite skyltningen mot väggen när man kommer in till butiken

 

                              

Sol & Luna 

 

Jättesnygg jacka för män och under den en t-shirt i den nya blå 1960-talsfärgen. Den finns både för kvinnor och män i flera utföranden och så även i skjortor. 

 

       

Daniel Bonaventura med Sway            

 

 

Här en nyinkommen jacka som jag tror den är i skinn och den har dom redan fått sälja av. Samma blå färg på t-shirten under denna som herrjackan 

 

 

Här ser man en annan nyhemkommen jacka som är i en grå nyans och lite täckjacksmönster i. Fina fickor och detaljer

 

 

En snygg gråblå jacka som är lite blank i tyget och en riktigt passande vårjacka

 

 

En mellangrå jacka som är lite tjockare för lite kallare vårdagar              

 

 

Denna täckjacka står som skylt ovanför dom nedsatta jackorna. Dom är nedsatta med 50%

 

 

Jeans och jeansjackor i flera modeller och färgskalor är på ropet igen                     

 

  

En byxa av märket Meyer och det märket är deras storsäljare och dom finns i flera färger. Dom har kunder som reser från andra städer för att handla det märket hos Stilmark. Jag kommer att skriva ytterligare ett inlägg ang herrkläder men då med skjortor och lite annat men det kommer i ett annat inlägg. Även damkläder har jag fotat och själv köpt en blus som satt jättebra

 

        

First Aid Kit med Come Give Me Love (Ted Gärdestad cover). Dom gör den jättebra tycker jag.

 

Vår promenad på förmiddagen blev 7 km men det är så vårigt ute nu så vi promenerar ut igen på eftermiddagen. Det är vindstilla, soligt och 7 grader varmt. Min väninnan A-G ringde mig och dom har lika fint väder där som hos oss. Dom har ju eget hus så dom satt ute och myste i solen. Hoppas ni har det bra mina kära besökare. Sköt om er och njut i det lilla        

 

 

#Stilmark #jacka #Daniel #Meyer #First 

Av Malin wiper - 8 mars 2022 14:00


         

För mig är det Internationella Kvinnodagen varje dag på året för man måste kämpa för samma rättigheter och skyldigheter som män har. Jag förstår inte varför kvinnor motarbetar varandra istället för att gå samman och kräva sin rätt. För mig är det självklart att kvinnor och män skall ha samma lön för samma arbete. Tyvärr så ser det inte riktigt ut som det även 2022. Själv krävde jag samma lön som männen på en arbetsplats där jag var ensam kvinna i det yrket. Jag ville dessutom ha mer betalt i och med att jag hade två utbildningar som inte alla män hade. Sen måste vi få bukt med våld mot kvinnor och det finns även män som utsätts för våld från kvinnor än om det inte är lika vanligt. 

 

                                       

Clipart Library 

Jämnställdhet är väldigt viktigt för mig för varför får man fortfarande höra att det är märkligt att ens man tar ansvar i hemmet. Min man och jag delar på allt och han är inte främmande för nåt och jag har aldrig behövt göra om honom utan det är självklart för min man att dela på sysslor. Jag är ju själv uppvuxen på det viset och sen har jag varit Jämnställdhetsansvarit i ett fackförbund i början av 1990-talet. Då åkte jag iväg på en del kurser i ämnet och där var det nästan lika många män som kvinnor. Vad är det som säger att det är självklart för mig att gilla att diska, laga mat och städa? bara för att jag är kvinna. För mig har det varit en självklarhet att även försörja mig själv och det har jag gjort hela livet. Man ser ju även på leksaksavdelningar att vi inte kommit framåt i utvecklingen. Flickleksaker består av barbiedockor, spisar, porslin mm medans killarna har mycket häftigare leksaker såsom bilar, actionfigurer och mycket annat. 

 

Klicka här för att se ett historiskt klipp ang jämnställdhet. Det är svårt att ta in att inte kvinnor haft rösträtt och hur kom det till för vi är ju människor både män och kvinnor. Vad dom har fått kämpa genom årtionden

 

                                                     

Clipart Library 

Här kommer en lustig episod från en av mina arbetsplatser där jag var en av några få kvinnor som arbetade där. En man kom fram till mig och han var säkert 10 år yngre än mig. Han sa: Det måste vara jobbigt för dig att slita här hela dagarna och sen gå hem och sköta allt. Min hjärna kunde knappt bearbeta detta för det kändes så främmande och konstigt. Då sa jag till honom: Både min man och jag arbetar heltid så vi är ju två om att hjälpas åt i hemmet och med andra sysslor. Då tittade han på mig så konstigt som om jag kom från en annan planet. Efterråt blev jag lite full i skratt av det han sa. 

 

 

Efter vår morgonpromenad så gick vi in på Hallsta Café & Restaurang och tog en "Jämnställdhetsfika".. 

 

 

Vi valde varsin focaccia med skinka, ost, grönsaker och deras egna goda olja. Dom är egentligen dubbla men vi delar för vi får inte i oss lika mycket som förut. Till detta varsin cappuccino med underbart krämigt skum.   

 

                                                

Clipart Library

      

Etta James med Sufferin' Suffrage. Ett passande klipp i detta inlägg. Jag är desutom ett fan av Etta James. Etta James dog 2012 i en ålder av 73 år. Klicka här för att få texten på svenska till denna låt. Nu önskar jag er en jämnställd dag där alla har samma värde. Klicka här för att höra en annan passande låt som jag haft inne förut. Klicka här för att komma in på SVT play och se dokumentärserien När kvinnorna krävde rösträtt

 

                                          

Clipart Library

#Kvinnodagen #Jämnställdhetsansvarig #rösträtt #Etta

Av Malin wiper - 8 mars 2022 09:30

I går kom vi upp i 8,14 km på vår promenad och det måste man ju vara nöjd med. Denna allé har jag fotat alla årstider men nu ser den lite tråkig ut men sen kommer träden att blomma upp. Solen kom fram i dag också och vi har 1 minusgrad. Det är verkligen ett passande promenadväder. Den 24 februari hade vi bott i Hallstahammar i 5 år så tiden bara rusar iväg. Dom första 3 åren var bäst för då hade vi egen bil och var på ständig upptäcksfärd. Vi var ute och roade oss rätt mycket också så det hände lite och det var även full fart i samhället och städerna. Sen kom corona och ställde till det och nu detta skrämmande krig som tramatiserar ett helt land. 


 

Än har vi kvar lite snö och is men ganska mycket av vatten efter smält is för på eftermiddagarna så har vi upp till 8 grader varmt


 

Denna långtradarhytt stack fram från en firma vi gick förbi. Gillar motivmålningen och den blå lysande färgen

 

       

Nostalgiklipp med långtradare från 1962 

 

 

När jag såg denna skylt på en vägg så trodde jag först att bokstäverna ramlat ner och skylten var sned. När jag sen tittade närmare så hade dom gjort detta med flit och det gillas. Kul när dom får en att haja till för det blir lite roligt också. Det är en firma som heter Primatryck

 

Dom erbjuder Offsettryck, Digitaltryck, Bildekor och övrigt


 

Åsby Floristen har satt ut ett bladverk i form av ett hjärta och instuckna fjädrar, så hjärtligt och fint

 

                                                        

Jemp Guld 

 

Detta är en gammal sliten amulett där man kan sätta in foton och jag hade denna om halsen i en kedja under 1970-talet. Sen blev den så sliten men jag ville ändå spara den i ett skrin med andra minnessmycken. 

 

 

Inuti satt jag urklippta foton på mitt och min sons ansikten. Det ser inte så proffsigt ut och det är väldigt slitet runt kanterna. Jag vill ändå inte ta ur bilderna och slänga amuletten utan det får min son göra när jag inte finns längre för den är ett kärt minne. 

 

                                                    

Clipart Library 

 

När vi gick förbi så höll dom på att sätta ut lite vårblommor på den fina bänken som står utanför. Dessa är panseer och dom ger verkligen vårkänslor. Tyvärr så har både min man och jag kännt av pollen redan så vi nyser och har besvär med ögonen. Så vi får snart börja med antihistamin


 

Jag tog en bild på en dramatisk trädgren på ett lika dramatiskt träd. Sen satt jag in lite pynt på grenen på kul


 

Tusen tack Pisan för det vackra kortet du skickat mig. Det är helt handgjort av henne och så vackert. Hon har satt massor av pärlor i vitt och rosa på slingan längst ner och det är ännu vackrare i verkligheten. Hon är så mångkunnig och kreativ. Jag har beställt kort av henne några gånger och folk blir så glada när dom får dessa.

 

        

Sade med låten Pearls som passar bra i och med pärlorna på Pisans vackra kort. 

 

                             


clipart Library 

Nu har jag fått en tid för återbesök efter min ögonoperation och den blir 28 mars 07.45 Vi får se vad denna dag har att bjuda på men vi funderar på att besöka ett ställe men är inte riktigt säkra än. Min son har fullt upp så vi skall träffas en helg längre fram i mars. Nu börjar jag känna mig rätt normal igen efter operationen och nästan allt rött i ögat är borta men ögondropparna skall ändå tas ett tag till. Nu har jag inget mer att komma med för denna gång och vi vill ut i solen så fort som möjligt. Hoppas ni alla har en så fin dag som möjligt att se fram emot. 


#promenad #långtradarhytt #Primatryck #hjärta #trädgren #Kortet #Sade

Av Malin wiper - 7 mars 2022 12:30


 

Hej på er!. Nu verkar vi få ytterligare en solig dag och nu är det mer vindstilla än i går och 1 minusgrad. Jag saknar Qruisingen som dom brukar ha varje år här i Hallstahammar. Corona satt stopp för den men i år hoppas jag vi får se dom häftiga veteranbilarna på våra gator igen. Bilen på bilden är en LAND ROVER 109 PICK UP D från 1980. Den fotade jag när vi bodde i Småland en regnig dag på travbanan.

 

        

Eftersom bilen ovan är från 1980-talet så tar jag en låt med Cyndi Lauper som också är från 1980-talet. True Colors 

 

                        

Clipart Library  

  

Här kommer lite bilder från morgonens promenad. Här gick vi på lite snöfria gångvägar runt ett område

 

 

Vi gick förbi en varukorg som låg slängd på en gräsmatta. Kundvagnar har det blivit lite mindre av och man får vara glad för det lilla 

 

 

Här har en sandlåda vaknat upp och förnimmer lite vår i luften

 

                                        

Lekolar 

 

En bild på min man då vi var på väg hem igen. Jag har inte mycket mer att fota i och med att jag redan fotat så mycket i Hallstahammar


 

Jag var ju och klippte mig för ett tag sen men nu har håret börjat växa ut igen så det är nog snart dax. Sen skall jag tona håret igen för nu börjar toningen gå ur. Det blåser rätt mycket i dag också men det såg inte ut så då vi var på väg ut. 


   

I går promenerade vi över 7 km precis som dan före så nu är vi igång igen. Nu är det bara att vänta och se vad som händer bakom nästa hörn

 

Klicka här för att se ett fantastiskt vackert klipp

 

 

Detta parasoll på en balkong har jag använt mig av förut för att skoja till det lite. Nu var det dags igen i photoshop. Vi har promenerat 4 km på morgonen men efter lunchen så skall vi avverka minst 3 km till. Det är toppenväder i dag också och solen gör att man piggnar till

 

       

George Harrison med Give me love, give me peace on earth. Den passar in i dagens läge. George Harrison dog redan 2001 i en ålder av 58 år. Klicka här för att höra en annan låt med George Harrison som jag inte hört förut

 

                                  

Clipart Library


#Land #Cyndi #promenad #varukorg #sandlåda #håret #George

Av Malin wiper - 6 mars 2022 13:45


 

I dag hade vi tänkt gå ner till den närmaste slussen men det blåste så mycket och jag var barhuvad. Vi promenerade istället mellan husen bakom rondellen och det höga röda huset på bilden. Det blev en promenad på 4 km men vi skall promenera ut en gång till på eftermiddagen. Först har jag två telefonsamtal att ringa efter lunchen. Jag har lite dålig enérginivå just nu så jag har inte så mycket att skriva om men det brukar ordna sig till slut. Det är så skönt att kunna slappna av efter ögonoperationen och det är inte mycket rött i ögat nu så det håller på att sakta försvinna. Jag skall använda ögondroppar rätt länge ändå och om en månad så blir jag kollad igen. Då vet jag om jag kan sluta med ögondropparna

 

 

Här tittar jag fram bakom ett träd och vinkar till er. Jag har tappat lite i kondition i och med att jag inte kunde promenera på ett antal dagar efter op. Nu börjar jag sakta komma tillbaka till rätt läge. 

 

 

På en gård vi gick förbi så har dom en dinosaurie som utsmyckning. Den har jag fotat några gånger förut också. Klicka här för att se när jag fotade den 2020. Klicka här för att se en tändare från min samling i form av en drake

 

   

Nu råkar jag ha en tändare i form av en Dinousar i min tändarsamling. Den har jag haft i många år nu och den blir kvar så länge jag lever. Jag har aldrig sett nån liknande förut så det är kul och den står som på ett museum inhägnad av kedjor. Den är 21,5 cm lång och 12,5 cm bred

 

        

Här har jag spelat in ett klipp på hur tändaren fungerar. Man drar bak ena benet så börjar den leva om och en gåslåga kommer ut. Tyvärr så var gasen slut så man ser ingen låga på klippet men det är en jättehäftig effekt. 

 

                           

Clipart Library   

Den är svår att få fin på bild för den glänser så mycket. Jag önskade att jag kom ihåg vart jag köpt den men jag tror det var på en tobaksbutik i Jönköping.

 

 

En minnesbild på mig och Dan Reed. Min man och jag såg honom och hans band på John Bauer Hotel i Jönköping 2010, tänk vad tiden går. Det var ett riktigt hålligång och folk dansade och hade kul. Härligt minne som sitter kvar. Klicka här för att se ett av inläggen jag skrev då

 

   

Dan Reed är en amerikansk sångare och gitarrist, mest känd som medlem i rockbandet Dan Reed Network. Under 80 och 90-talet turnerade Dan med Network och nådde framgångar, bland annat med låten Rainbow Child som 1989 blev en hit på radio i USA och många europeiska länder. Under större delen av 90-talet och 00-talet levde han med munkar i Indien innan han 2009 återvände till musiken som soloartist

 

        

Dan Reed med Closer 

 

 

Så här såg hans autograf ut. Han var så otroligt fin mot sina fans och hade stort tålamod. Även hans band var toppekillar och musiker. 

 

                    


Appelboom 

Det kom så mycket emellan i dag så jag visste inte om jag hade hunnit med att skriva nåt inlägg. När man inte har nåt att skriva om så får man ta till lite bilder som legat ett tag och även minnen. Tur att vi har solsken ute så man får vara lite glad i alla fall trots allt elände ute i världen. Nu lever man verkligen i nuet för man vet inte hur allt skall sluta. Nu vill jag ändå önska er en skön och mysig söndag. Sköt om er mina fina besökare

 

#promenerade #träd #dinosaurie #Dan #autograf

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards