Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 mars 2022

Internationella kvinnodagen, Hallsta Café & Restaurang och Etta James

Av Malin wiper - 8 mars 2022 14:00


         

För mig är det Internationella Kvinnodagen varje dag på året för man måste kämpa för samma rättigheter och skyldigheter som män har. Jag förstår inte varför kvinnor motarbetar varandra istället för att gå samman och kräva sin rätt. För mig är det självklart att kvinnor och män skall ha samma lön för samma arbete. Tyvärr så ser det inte riktigt ut som det även 2022. Själv krävde jag samma lön som männen på en arbetsplats där jag var ensam kvinna i det yrket. Jag ville dessutom ha mer betalt i och med att jag hade två utbildningar som inte alla män hade. Sen måste vi få bukt med våld mot kvinnor och det finns även män som utsätts för våld från kvinnor än om det inte är lika vanligt. 

 

                                       

Clipart Library 

Jämnställdhet är väldigt viktigt för mig för varför får man fortfarande höra att det är märkligt att ens man tar ansvar i hemmet. Min man och jag delar på allt och han är inte främmande för nåt och jag har aldrig behövt göra om honom utan det är självklart för min man att dela på sysslor. Jag är ju själv uppvuxen på det viset och sen har jag varit Jämnställdhetsansvarit i ett fackförbund i början av 1990-talet. Då åkte jag iväg på en del kurser i ämnet och där var det nästan lika många män som kvinnor. Vad är det som säger att det är självklart för mig att gilla att diska, laga mat och städa? bara för att jag är kvinna. För mig har det varit en självklarhet att även försörja mig själv och det har jag gjort hela livet. Man ser ju även på leksaksavdelningar att vi inte kommit framåt i utvecklingen. Flickleksaker består av barbiedockor, spisar, porslin mm medans killarna har mycket häftigare leksaker såsom bilar, actionfigurer och mycket annat. 

 

Klicka här för att se ett historiskt klipp ang jämnställdhet. Det är svårt att ta in att inte kvinnor haft rösträtt och hur kom det till för vi är ju människor både män och kvinnor. Vad dom har fått kämpa genom årtionden

 

                                                     

Clipart Library 

Här kommer en lustig episod från en av mina arbetsplatser där jag var en av några få kvinnor som arbetade där. En man kom fram till mig och han var säkert 10 år yngre än mig. Han sa: Det måste vara jobbigt för dig att slita här hela dagarna och sen gå hem och sköta allt. Min hjärna kunde knappt bearbeta detta för det kändes så främmande och konstigt. Då sa jag till honom: Både min man och jag arbetar heltid så vi är ju två om att hjälpas åt i hemmet och med andra sysslor. Då tittade han på mig så konstigt som om jag kom från en annan planet. Efterråt blev jag lite full i skratt av det han sa. 

 

 

Efter vår morgonpromenad så gick vi in på Hallsta Café & Restaurang och tog en "Jämnställdhetsfika".. 

 

 

Vi valde varsin focaccia med skinka, ost, grönsaker och deras egna goda olja. Dom är egentligen dubbla men vi delar för vi får inte i oss lika mycket som förut. Till detta varsin cappuccino med underbart krämigt skum.   

 

                                                

Clipart Library

      

Etta James med Sufferin' Suffrage. Ett passande klipp i detta inlägg. Jag är desutom ett fan av Etta James. Etta James dog 2012 i en ålder av 73 år. Klicka här för att få texten på svenska till denna låt. Nu önskar jag er en jämnställd dag där alla har samma värde. Klicka här för att höra en annan passande låt som jag haft inne förut. Klicka här för att komma in på SVT play och se dokumentärserien När kvinnorna krävde rösträtt

 

                                          

Clipart Library

#Kvinnodagen #Jämnställdhetsansvarig #rösträtt #Etta

 
 
Amisa

Amisa

8 mars 2022 19:07

Hade glömt att det är internationella kvinnodagen idag, trots att jag kom ihåg det igår. För länge sedan då jag jobbade på Ericsson brukade tjejerna i fackklubb en bjuda på fika och hembakat bullar den dagen och det kändes verkligen att dagen uppmärksammades. På senare arbetsplatser har jag nog inte märkt något av den dagen.

Jag såg en intressant dokumentär på SvtPlay häromdagen om Rosa Luxemburg. Jag visste inte något om henne, utan har bara hört hennes namn nämnas och blev nyfiken. Hon verkade under sekelskiftet 1800-1900 talet och var revolutionär i Tyskland. En riktig tuffing som både var väldigt beläst och som kunde tala så att folk lyssnade.

Ha det bra, kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

9 mars 2022 07:27

Jag hade också glömt det men men såg sen på fb en nätvän som skrivit om detta. Vilket bra initiativ av fackklubben för då blev ju dagen uppmärksammad

Jag vet vem Rosa Luxenburg är och jag har för mig att jag sett en sån dokumentär om henne och skrivit i bloggen. Jag skall kolla bakåt i min blogg. Hon var verkligen en tuffing.

Ha en fin dag
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

9 mars 2022 13:15

Kan instämma med allt du skrivit om Internationella Kvinnodagen.
Låter löjligt när man hör en man säga att han knappt kan koka ett ägg.Fast man är äldre inser man vilken tur man haft att man har en make som bryr sig, för det var väl inte så vanligt förr.Som pysslar om en när man känner sig dålig och kommer med huskurer så man knappt vågar säga att man känner sig vissen.
Du har en väldigt fin man det kan man läsa här. Vi har haft tur
för det är inte alla givet.
Har nu handlat och gjort ärenden så nu är det vilodag resten av dagen!
Ha det gott!
Kram!

Malin wiper

9 mars 2022 13:29

Kul att du tycker som mig ;). Ja du man undrar hur män som inte ens kan koka ett ägg klarar sig ;) Härligt att du också har en man som bryr sig och tar sitt ansvar. Mina föräldrar var jämnställda och det var verkligen inte vanligt då

Du verkar också ha en fin man och det är verkligen riktiga män. Härligt att du har klart dina ärenden och bara kan ta det lugnt nu.

Ha en skön onsdag
kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 15 maj 09:15

    Min man gjorde ett jättefynd för några dagar sen på Röda Korsets second hand. Han köpte denna skjorta för endast 75 kr och den var helt oanvänd och kommer från Stenströms . Där kostar skjortor från 1.600 kr upp till över 2000 kr. På etikette...

Av Malin wiper - Tisdag 14 maj 09:00

    Jag såg denna moped Puch Dakota utanför Röda korset en dag. I och med att den har en blå färg så kan den vara från 1970-1982     Den såg verkligen jättefin och välskött ut             En restaurerad Puch Dakota från 1974   ...

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Av Malin wiper - Lördag 11 maj 07:15

    Häromdan på vår promenad så såg vi denna Cadillac De Ville från 1967. Han som äger den kände igen oss för vi har fotat en av hans bilar förut,  så han stannade till och det uppskattas. Det är så härligt att dom snygga veteranbilarna börjar k...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards