Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 mars 2022

Av Malin wiper - 15 mars 2022 16:00


 

I dag på vår promenad så gick vi förbi järnvägen och då kom det precis ett tåg in mot stationen. Det var många år sen jag åkte tåg och då var det ett snabbtåg och det var inte så roligt för det fanns ingen bra restaurangvagn som förr. Jag har åkt tåg så mycket i mitt liv ända till 1990-talet men sen har det inte blivit av. Det var så mycket billigare förut också med röda avgångar. Jag tänker åka tåg till min son lite längre fram i vår men först skall han komma till oss ev 26 mars. 


   

För några årtionden sen så fanns inte sånt här klotter på tåg, husväggar och andra ställen. Nåt har gått snett och ingen gör nåt åt detta. Visst kommer dom på nån så blir det böter men det är noll uppsikt. Kolla in den röda texten till höger, där står det: Fuck Putin och den texten håller jag med om än om den inte skall stå på ett tåg. 


  

Jag gillar att bli överraskad och det blir jag när jag ser nåt sånt här. Det kan man säga är snyggt klotter som nån som bor i huset bredvid stått för. Jag har fotat detta förut men det var rätt länge sen


 

Stationshuset är numera privatbostad och på långsidan ser man detta som liknar ett tvättställ men säkert för nåt annat ändamål. Nu blev jag nostalgisk igen för när jag växte upp så var det full rulle inne i stationshus. Där kunde man köpa biljetter och då var det manuellt och sen hade dom en SJ restaurang och det var för det mesta fullsatt i vänthallen. Sen dessa vågar som man kunde väga sig på och sen kom en biljett ut där det stod hur mycket man vägde.

 

                       animated-train-image-0045          animated-train-image-0045          animated-train-image-0045          animated-train-image-0045 

På perrongen var det knakat med folk som väntade på tåg och att få stiga ombord. Sen fanns det både stinsar och tågmästare. Min morfar var tågmästare och hade på fritiden politiksa uppdrag. Jag tror jag var 16-17 år då han dog och 18 år då mormor dog. Mamma är från Umeå och en av hennes bröder var lokförare och en var stins. Jag har ju även upplevt ångloken som sen försvann när jag var ca 12 år gammal. Från början så arbetade min mamma som sekreterare åt SJ chefen i Sundsvall. Sen gick hon vidare med utbilning till andra arbeten.



 

Denna stationsklocka har fått stå kvar vid stationsbyggnaden


   

I en lekpark såg jag denna lilla lekgunga i form av en humla

 

                               

Clipart Library 

          

Flight of the Bumblebee animated In color. 


 

Jag såg en SAAB 900 I8 från 1989 på ett ställe vi gick förbi. Det var rätt fin form på dessa också än om dom gamla är ännu snyggare


   

        

En svart Saab 900 från 1989


 

Som ni ser så finns det lite snö och is kvar och ännu mer på andra ställen där skuggor ligger på. Jag har redan börjat känna av pollen så jag är lite hes och jättetrött precis som varje vår. Tar tablett men det verkar inte hjälpa fullt ut. Jag har även ögondroppar Lomudal endosbehållare utan konserveringsmedel. Dom skall jag börja med i höger öga för vänster som är opererat har jag inga besvär med i och med ögondropparna som jag skall ta en längre tid.

 

     Nu är det dags för mig att flyga iväg ut igen på nya promenadäventyr så jag önskar er en härlig eftermiddag och kväll

 

#järnvägen #tåg #klotter #stationshuset #nostalgisk #Stins #stationsklocka #humla #Saab 

Av Malin wiper - 15 mars 2022 12:00

 

I går var vi in till Håkans Hembageri för att köpa rågsiktskakor som är våra favoriter. Då passade jag på att fota lite semlor för dom hade så många sorter


 

Här en mumsig wienersemla med ljuvlig grädde. Tyvärr är det inte så lätt att fota genom glasrutan så jag fick arbeta med bilderna ett tag i photoshop och även beskära dom. När jag växte upp så fanns det bara vanliga semlor men efter några år så gjorde wienersemlan sitt intåg. När jag arbetade som kontorist i 6 år på ett fackföreningskontor så beställde vi alltid wienersemlor från ett konditori i närheten av arbetsplatsen. Då åt man bara semlor en gång/år. Dom bjöd ofta oss i personalen både på kaffebröd och smörgåsar. Mycket har hänt sen dess och fantasin flödar vad gäller semlor och andra bakverk. 

 

                             

Clipart Library

 

Dom hade semlor som jag aldrig sett förut och här ser ni en av dom. En marängsviss med topping

 

                                                

Clipart Library

 

Blåbärssemlor som stod där och lockade kunder


 

Detta är muffinssemlor och det måste vara nåt helt nytt. Så kreativa dom är. Det ser verkligen lockande gott ut. 


 

Nutellasemlor i eget utförande. 

 

       

Petit choux-semlor-Köket   

      

 

Eller vad sägs om dessa semlor med vaniljkräm som rinner så frestande nerför bullen.Tandvattnet går igång på full växel

 

                        

Leilas

 

Detta måste ju dom vara helt ensamma om. Kanelbullar som blivit en fantastisk semla. Jag gick dit dan efter för att få ett foto dom utanför disken i och med att jag fick så dålig bild på den i disken


 

På vår promenad i dag så såg vi denna läckra annorlunda cykel. prickmönster i gråvitt och orange, så läcker. Vi promenerade 4,4 km på förmiddagen och skall gå minst 4 till på eftermiddagen.

 

  Tack för att ni tittade in till mig. Nu kom solen fram igen så jag önskar er en så härlig dag som möjligt.

 

      

The Beatles (While my guitar gently weeps) Cover by Luca Stricagnoli. Jag gillar hans gitarrspel som han varierar jättemycket. Jag prenumerear på hans Youtubekanal

 

#Håkans #wienersemla #muffinssemlor #vaniljkräm #kanelbullar #cykel #Luca

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards