Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 juni 2022

Dokument Inifrån Fallet Carlos och Laid Back

Av Malin wiper - 26 juni 2022 11:00


  

För ett tag sen så såg jag Dokument Inifrån Fallet Carlos på Svt play. Tänk att komma till ett nytt land och ett litet samhälle som Strömsund och råka ut för detta som denna familj gjorde. Mobbningen av Carlos blev värre och värre och till slut försvann han bara. Polisen utredde inte ärendet ordentligt för annars hade det säkert kunnat lösas, men så många år senare så är det nästan omöjligt. Klicka här för att läsa lite mer och se gärna dokumentären. Jag blev både rörd och berörd och tycker så synd om hans mamma och bror som kanske aldrig får reda på hur hans försvinnande gick till.

 

Familjen kommer aldrig att kunna begrava en kropp och få nåt slags avslut. Ett gäng unga killar blev misstänkta för detta och var kända sen förut av polisen. I och med att han både var invandrare och utvecklingsstörd så hade han inget värde för killarna som han blev mobbad av dagligen. Gruppen av dom som då var unga killar misstänktes också för att vara nazister. Dokument Inifrån hade för avsikt att kunna gå djupare och lösa detta fall men det är inte lätt så många år senare men dom lyckades ändå få fram lite mer fakta i ljuset. Det som också slår mig är att ingen gjorde nåt när denna kille blev mobbad, nån måste ju ha sett nåt.

 

                                                       

Jag hade en klasskamrat som blev mobbad för att hon satt i rullstol och hade en sjukdom som eskalerade. Visserligen så var hon så verbal så hon gav tillbaka med ord till sina mobbare. Jag försvarade henne och blev då själv mobbad men jag brydde mig inte för jag ville skydda henne. jag blev hembjuden till hennes föräldrar och då såg jag att även hennes bror hade samma sjukdom. Kom ihåg hur glada och lyckliga dom var när dottern fått en vän. Tyvärr så blev både hon och brodern sämre och sämre och till slut somnade dom in. På den tiden fick man inte reda på vad som hänt när nån klasskamrat helt plötsligt var borta från skolan. Jag frågade men fick inget svar men jag gav mig inte utan fick till slut ett svar på vad som hänt. Trots att jag bara var ca  9 år så hade jag nog inte gett mig. Jag kan säga som så att jag vet hur mobbning känns men det har jag berättat om förut i bloggen. 

 

Klicka här för att läsa berättelser om mobbning. Tyvärr har mobbning eskalerat istället för att minska. Klicka här för att läsa lite mer om mobbning

 

        

Friends förklarar, vad är mobbning. Man måste även fånga upp dom som mobbar för att få bukt med detta problem. Den som mobbar kan inte heller må bra och det gör att personen/personerna ger sig på andra. Vi har nu 2022 och inget verkar ha hänt när det gäller mobbning och den har blivit grövre. Lärare måste väl ändå se och uppfatta vad som händer i skolan. Man måste ju ha uppsikt på raster och i korridorerna för att stävja detta. Förr fanns det rastvakter

 

                                                    

Clipart Library  

Vi har 24 grader varmt och vindstilla vid 10.00-tiden men vi har inte kommit ut än. Jag skall först duscha och tvätta håret så det får bli promenad efter lunchen. Det är lite jobbigare att promenera när det är så varmt som nu men man kan ju sätta sig ner på nån bänk och dricka lite medhavd vatten så är det bara att fortsätta igen. Hoppas eran midsommarhelg har varit till belåtenhet. Ha nu en skön och behaglig söndag

 

      

Laid Back med Sunshine Reggae. Sången kommer en bit in i klippet. Det behövs nåt lättsamt efter ett tungt ämne. Laid Back är en dansk musikgrupp som bildades i Köpenhamn 1979 av Tim Stahl (keyboard), och John Gildberg (gitarr). Gruppen är mest känd för just Sunshine Reggae från 1982 och White Horse från 1983, 1990 gjorde gruppen comback med hitlåten Bakerman 

 

#Dokument #Carlos #klasskamrat #Laid 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards