Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 juni 2022

Parkoas, badande fågel, katter, Hyresgästföreningen och Markoolio

Av Malin wiper - 16 juni 2022 09:30

 

Vi promenerade 6 km i går och vi hade kaffe med oss så vi tog en liten paus vid den fina stora parkoasen


 

Vi har vår favoritbänk som jag kallar för "Kärleksbänken"    . Den ligger lite för sig själv och man kan gömma sig lite där framför ett stort träd. Fast man har ändå bra utsikt


 

Min man hann före med att fota denna fågel som tog sig ett bad i fontänen. Jag kan inte hitta nån liknande på google för blåmes har ett streck på varje sida om huvudet. Är det nån som vet vad detta är för fågel?

 

      

Ett vackert klipp på fågelbad. Det känns så avslappnande


 

När vi sen promenerade iväg så gick vi förbi en skola och där hade dom skolavslutning. Det var massor av folk och det fanns en uppbyggd scen där några sjöng och spelade. 


 

Sen kom en katt förbi som la sig ner för att klia sig lite. Den katten har jag stött på förut

 

Detta är en bättre bild jag tagit på en katt och det var 13 november 2021.  


Sånt här färggrannt blir man glad och pigg av


      

En rosa cykel lyste upp i ett cykelställ


 

Jag hade satt ihop filmklippen från Hallsta Cruising men Youtube kunde inte ta emot detta så jag gissar på att klippet var för långt. Jag skall testa i dag att ta bort delar av klippet så får vi se. Funkar det inte så struntar jag i att lägga ner mer tid på det. 

 

         

I en av bilarna på Hallsta Cruising strömmade denna låt ut på skyhög volym. Markoolio med Ingen sommar utan Reggae 

 

Hyresgästföreningen hade möte i går 17.00 och vi hade båda tänkt gå dit för deras lokal ligger bara ca 150 m från oss. Jag blev tyvärr för trött så Mr T fick gå ensam. Det var ca 30 personer på mötet och fastighetsansvarig var där och informerade och svarade på frågor. Sen dom gjorde stambyte så får vi in matos från fläkten och värst är stark vitlöksdoft. Dom visste om detta dilemma så dom håller på att undersöka saken och skall fixa till detta.


                             

Skräpplockare, griptång från Haco Tellus AB

Sen tog min man upp detta om nedskräpningen och fastighetsansavarig sa att det går åt 3 heltidstjärnster för att få bort allt skräp och den tiden hade dom kunnat lägga på nåt vettigare. Vi har väldigt bra erfarenhet av Hallstahem som vi nu bott hos i 5,5 år. På sista tiden har vi sett muggar och annat skräp från Mac Donalds men vi har inget Mac Donalds här utan dom åker in till Västerås, äter upp det på vägen och bara slänger i området. Nedskräpning fanns inte under min uppväxt och skulle nån slänga nåt så var det alltid nån som såg och sa till. Min man tyckte han fick bara information och folk hade många bra frågor 

 

 

Denna tandkrämstub såg jag häromdan på vår dagliga promenad och det var nedsmetat med tandkräm på gångbanan. Skulle vilja se hur vägen dit gick till när tuben hamnade där. Vi får alla lida för att vissa inte sköter sig så det blir kollektiv bestraffning. En dag såg jag en lärare med sin skolklass som plockade skräp. Det är en bra idé att ta sånt från skolåldern för då blir det naturligt att inte slänga skräp längre fram i livet

 

 

Denna flaska för handsprit såg jag häromdan och det är en vanlig syn nu. För det mesta ser man små flaskor liggande men mynskydden har minskat som skräp men jag ser ändå några varje dag. Plasten är ju värst för både djur och hav och sjöar

 

Vi har nu 15 grader varmt men ingen sol och i helgen skall det bli regn. Typiskt när vi skall träffa min son och vi hade även regn när vi var till honom för ett tag sen. Vädret ändrar sig så ofta och ibland flera gånger om dan. Det är nog klimatförändringarna som ställt till det men nu har ju tiden för att göra nåt åt det snart runnit ut, sorgligt nog. Nu skall vi promenera ner till centrum för att handla lite och sen blir det en längre promenad. I eftermiddag så skall vi städa och förbereda oss inför min sonens besök. Nu har jag inget mer att förmedla utan önskar er en toppenfin torsdag så här före en helg, igen!!!

 

                            

Hittade en fin bild på min son då han var ute i sin senaste båt så bilden är från juli 2021. Denna sommar har han ingen båt för han sålde sin senaste för ett tag sen.

 


#Promenerade #parkoas #favoritbänk #fågel #fågelbad #katt #cykel #Markoolio #matos #nedskräpning

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

16 juni 2022 11:08

En härlig fin promenad med fika fick ni ju! Mycket intressant att titta på också. Det är en blåmes på bilden. Strecket kan skönjas, men fågeln är våt och dessutom ung.
Fin bild på din son när han är på böljan den blå!
Ha en fin torsdag Malin!
kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

16 juni 2022 13:15

Kul att du tycker det. Hade inte så många bilder att visa upp. Tack för att du talade om att det är en blåmes och då vet man till nästa gång att dom ser ut så som unge.

Jag gillar den bilden på sonen också. Vi får se om han köper nån ny båt igen men Jag hade rest istället. Vi får se vad han hittar på

Ha en fin torsdag själv Karin
kram










 
Ingen bild

Gunilla

16 juni 2022 15:37

Trevligt som vanligt ni på era promenader. Lilla gulliga blåmesen att titta på är inte dumt.
Kan inte finnas något skönare än att färdas på böljan blå, sonen har det allt gott där.
Att säga till någon som inte sköter sig vågar man inte, förr höll alla reda på vad barnen och även vuxna gjorde och fick en tillsägning, men i en trevlig ton.
Håller koll på vädret jag med vill inte ha regn, är roligare om man kan vara ute och inne.
Har varit och tagit sköldkörtelprov i dag så det är nu gjort.
Vad det är jobbigt att ha tider att passa, all heder till din man som har gjort det som det verkar, med ett gott humör fast det inte varit så roligt alla gånger kan tänka.
Ha en fin torsdag av som är kvar!
Kram!

Malin wiper

16 juni 2022 15:54

Hej Gunilla!

Det är verkligen härligt att promenera. Blåmesen var så gullig när den badade. Sonen har verkligen haft det bra med sina båtar. Han är ju även uppvuxen med en far som han seglat mycket med sen barnsben.

Håller med dig om detta med att man inte kan säga till numera och även att det hölls reda på barnen bättre förut. Sen är det så att föräldrarna umgås inte med barnen än om dom är i lekparken utan sitter med mobilen och det känns så tragiskt. Barnen vill bli sedda och få umgås med sina föräldrar. Det brukar dröja ett tag innan såna prover är klara och man får ett svar

Ja du min man har haft mycket med tider sen han fick tungcancern och han fick nu tid till både logoped och Öron näsa hals. Bra att dom kollar upp med jämna mellanrum. Han är lite mer tålmodig än mig ;)

Hoppas du och din familj har det bra och att vädret är fint. Det känns hela tiden som regn i luften men sen dyker solen upp igen

Ha en härlig torsdag
kram



 
Veiken

Veiken

17 juni 2022 07:22

Jag säger som någon annan har sagt att det är en mycket ung fågel som ännu inte har fått sina streck fullt ut. Mitt tips är blåmes!
En härlig promenad med mycket att se. Den rosa cykeln är häftig en riktig motsats till skräpet du hittade!
Kram

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

17 juni 2022 07:44

Då är det blåmes för allt annat stämmer ju i färger och den såg ut som en ung fågel. Ja du cykeln är verkligen motsats till denna tandkrämstub ;)

Ha det jättebra
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards