Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 april 2022

Ek's Gelato, skrattmås, kaja högkänslig, Gypsy King och Jacob Gurevitsch

Av Malin wiper - 20 april 2022 17:30

 

Nu kan man nästan säga att det är sommar för vi hade över 18 grader varmt i går. Skrattmåsarna börjar dyka upp vid vattendrag och dom är så fina i sin teckning. Vi tar en tur till Västerås med elbilen några timmar för vi är lite uttråkade nu. Då kan vi promenera nere vid Mälaren och även uträtta några ärenden

 

                                                         

Clipart Library 

Jag hann inte få in detta inlägg innan vi åkte iväg med elbilen men nu är vi hemma och nu har vi 18 grader varmt men med en skön sval vind. Vi har inte varit ute i naturen och sett oss omkring i dag för vi hade en del ärenden som vi ville klara av men det blev ändå 3,5 km i gångväg mellan ställena


 

Även vår glasskiosk har öppnat upp inför sommaren. Dom heter Ek´s Gelato  och dom brukar ställa ut lite stolar och bord framför kiosken. Dom öppnade förra året men vi har inte ätit glass där än men den skall vara väldigt god

 

                                                       

 

Ni som är som mig doftöverkänsliga vill jag varna för denna dryck. Fox pinchos soda pop. Den är ekologisk så jag förstår inte varför jag reagerade så starkt på lukten. Det var nåt i den som jag inte tålde så jag började hosta och  äcklades av lukten. Till slut fick vi stanna bilen och slänga burken i en soptunna. Högkänsligheten gör ju också att mitt smak och luktsinne är på topp och endast 15-20% av befolkningen är högkänsliga (HSP). Det finns ett spann också mellan oss HSP som gör att en del av oss är högvarvare och en del lite coolare men i det stora hela stämmer det.

 

                           

Klicka här för att komma in på SFH Sveriges förening för högkänsliga. Jag visste inte att det fanns en sån förening och funderar nu på att bli medlem. Jag är så glad att jag fått reda på varför jag är som jag är efter alla år då jag undrat. Jag har funderat på varför jag behöver återhämtning varje gång jag umgåtts med folk eller varit ute på nåt nöje. Sen att kunna läsa av folk är rätt jobbigt.. När det inte har känts bra så har jag haft svårt för att ta ett steg tillbaka

 

Klicka här för att göra ett test för att se om du är högkänslig

 

                                                          

Dom sista åren har jag emellertid lärt mig att dra mig tillbaka och inse att jag inte mår bra av folk som trycker ner mig, är krävande och en del har haft narcisistiska drag. Snällhet för mig är intelligens och jag möter det varje dag på cafén, butiker mm och det gör mig lycklig ända in i själen. Visst! man måste få ha en dålig dag man är inte mer än männsika. Jag är ju själv inget rakt streck men jag använder mig bara av att säga ifrån när jag verkligen behöver det. På mina arbeten har ingen lyckats förminska mig för då har jag verkligen haft skinn på näsan men bara då jag behövt det. Dom flesta jag har arbetat med har varit fantastiska så det är ett fåtal som utmärker sig negativt. Det blev lite kaka på kaka för jag har skrivit om detta förut i bloggen

 

      

Gipsy King med A mi manera och det är ett av soundtracken till filmen Unfaithful. Det är en film från 2002 som jag själv såg för ett antal år sedan

 

  

En bild jag tog på en ringduva 20 april 2021. Då var det några grader kallare än vi har nu

 

 

Jag träffade en kaja som hade en häftig uppsyn. Den tittade precis som att den tänkte: Vad gör du människa?, låt mig vara ifred. 

 

 

Här en kaja jag fotade 2020 och den kom emot mig och såg så här härligt ilsken ut..Jag fick ta till dom bilder som jag redan hade klara 

 

Nu är jag lite trött och skall ta det lugnt med att se nån serie, film eller annat. Så det är återhämtning som gäller. Hoppas ni har en fin dag och får en skön kväll mina kära besökare. 

 

                        abrazo= kram på spanska

 

                      

Clipart Library

                

Jacob Gurevitsch med For your love

 

 

Två gitarrer jag såg på Myrornas second hand i dag 

 

#skrattmåsarna #elbilen #Gelato #Pinchos #högkänsliga #Gipsy #ringduva #kaja #Jacob #gitarrer

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

20 april 2022 18:10

Det måste verkligen vara jobbigt att vara så högkänslig som du är.
Jag är känslig men långt ifrån så känslig. Stackars dig!
Du är flitig måste jag säga, hinner med mycket och många fina fågelbilder också.
Vila ut och ha det gott- kram!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

20 april 2022 19:43

Jag har hänvisat med länk till vad en högkänslig är. Det är inte synd om mig för det är många fördelar med att vara högkänslig. Det missuppfattas med att man skulle vara en svag person men så är inte fallet för jag är stark och har klarat många svårigheter i livet och ofta när jag varit ensamstående också.

Kul att du gillar inlägget. Jag hinner inte med lika mycket nu som förut i och med att jag promenerar och har lite annat på agendan.

Ha det bra
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards