Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 mars 2022

Systembolaget Hallstahammar, Cigarra Reserva Maritza Horn

Av Malin wiper - 22 mars 2022 07:15


   

I går var vi inne på vårt fina Systembolag här i Hallstahammar. Det är lagomt stort, fräscht och dom har ett brett sortiment. Dom är dessutom både trevliga och hjälpsamma. Vi köpte hem lite till nästa helg att ställa på vårt barbord. 


   

En liten bild från en sida av lokalen

 

 

Denna bänk som även ser ut som ett bord tycker jag är urläcker och rolig. När man ser ryggstöden och dom svarta runda skinnsitsarna så får man än känsla av torrdass fast i sin snyggaste form. En sån skulle jag inte ha nåt emot att ha hemma för det är kul att stoppa in nåt roligt i inredning. Undrar vart dom fått tag på den. Det är ju en sittplats för två och den sticker verkligen ut.

 

 

Här har vi börjat handla lite och det blev en flaska rött vin som min son gillar. Det heter Cigarra Reserva och det är ett shiraz Tinta Barroca från 2019. Den håller 13% i alkoholhalt. Själv har jag varit mer förtjust i vitt vin men nu är det öl som gäller när jag vill festa till det lite 

 

                              

Clipart Library

Klicka här för att se vad vi köpte på Systembolaget 2018 till den julen. Klicka här för att få ett vintips från min son Mr C. Det är från 2015. Klicka här för att få ett annat vintips

 

        

Låten Red Red Wine här spelad på Steel Drum (oljefat) och det låter fantastiskt bra. Det är en UB40 cover 

 

 

Till slut blev det dessa vi köpte på systemet

 

                        


Vinöppnare från Prowine Nordic 

 

Till vänster ser man ingången till Systemet och till höger fd Garnstugan som jag saknar till tusen. Där fanns inte bara garn utan tyg, sybehör, te och mycket mer. Sen kunde man köpa uppstickade eller virkade plagg. Dom hade även en hörna där folk kunde sitta med sitt handarbete. När dom sålde ut så handlade vi en del tesorter och lite annat. Det var en vänlig och skön stämning därinne och hon som drev stället var så trevlig och hjälpsam. 

 

                                                                  

Clipart Library 

Klicka här för att se ett inlägg från 2019. Klicka här för att se ett inlägg från april 2019. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg. Klicka här för att se ett inlägg från 2017 där vi hade beställt varsit par stickade sockar

 

 

När vi var ute och promenerade i går så såg vi detta hus som fick mig att tänka på frankrike och Provence. Tyvärr så lyste solen för mycket på huset så bilden blev inte så bra men man ser ändå hur fint och lyriskt det ser ut 

 

       

Maritza Horn med Kärleksdans i Provence. Denna låt passar ypperligt till bilden ovan där man får en känsla av Provance än om jag inte varit till frankrike. Maritza Horn är en svensk sångerska som varit verksam i genrer från jazz till visor och popmusik. Hon är mamma till Melissa Horn. När jag var ung och bodde i Sundsvall där jag växte upp så var jag ibland på dansstället Wivex och där spelade Maritza Horn med sitt band och det svängde rejält och man dansade hela tiden. Dom spelade mycket av popmusik då och lite jazz och annat. Framför Wivex så fanns/finns det en park med en fin fontän och dit gick man ut ibland i danspausen med nån man kände eller hade lärt känna. Man gungade på gungorna, balanserade på fontänkanten och satt och pratade, Oj! vilka minnen det dyker upp nu.

 

                                                              

Clipart Library 

Jag blev uppbjuden av en känd konstnär en gång som hade utställning i Sundvall. Han var supertrevlig och inte påflugen och fräck. Vi satt oss i parken i en paus och gungade och skrattade. Jag gick ju i några år på Runes dansskola och lärde mig alla danser och dom höll till på Wivex. Klicka här för att se en bild från utsidan av Wivex men den är från 1959. Jag var där under andra delen av 1960-talet och då var jag rätt ung men det var väldigt blandade åldrar. Fast det jag mest var på var popklubbar jag var medlem i några stycken. Klicka här för att läsa lite mer om Wivex. Jag träffade min sons pappa på Wivex första gången och det var 1969

 

 

Utanför Åsby Floristen har det kommit lite mer vårblommor. Dessutom har det smugit sig in lite ris med vackra påskfjädrar

 

                                     

 

Vi är så vårtrötta just nu så promenaden i går blev bara 5 km men det tar vi igen i dag. Bäst är att ge sig ut så tidigt som möjligt då man är som piggast. Sen blir man ju påverkad av det som händer i Ukraina och man ser att det börjar bli tomt på en del butikshyllor på butikerna så folk hamstrar nu. Vi har inte gjort det än men man bör nog köpa hem lite torrvaror och annat. Såg att konserverade päron nästan tagit slut. Sen har allt blivit så mycket dyrare och vi som gillar laxfiléer får verkligen ta tillvara extrapriserna. Det är just nu bara Lidl som säljer till lägre pris nån gång ibland. Nu är det tisdag och solen skiner i dag också men nu kl 07.00 är det minus 3 grader men det blir varmare framåt dan. I dag skall vi dammsuga och dammtorka mm så vi har fint inför kommande helg. Därför går vi ut lite senare i dag men nu önskar jag er en fin tisdag mina kära besökare

 

#Systembolaget #Cigarra #Steel #bänk #Garnstugan #Provence #Maritza #Wivex #Floristen 

 
 
Åke

Åke

22 mars 2022 07:23

Så trevligt att du nämner detaljer från Sundsvall. Min dotter jobbar på Systembolaget i Timrå. Min sambo var närmare 25 år på bolag runt om i Sundsvall. Du kommer att få ett personligt brev.

http://www.nacka144.se

Malin wiper

22 mars 2022 07:59

Ja du jag har många minnen från Sundsvall. Vad kul att din dotter jobbar på Systembolaget och dessutom i Timrå där jag har många minnen bland annat från den fina simhallen. Sen har jag en fd arbetskamrat som bodde där. Hon är borta nu sen några år

Häftigt att din sambo varit på olika bolag i Sundsvall. Då är det många minnen kan jag tänka mig

Det sista låter spännande ;)

Ha det bra
Hälsning från Malin

 
Göran

Göran

22 mars 2022 08:49

Det må vara några år mellan oss men även jag (född -57) har svängt mina lurviga på Wivex i yngre år. Vet inte riktigt när den upphörde att vara nöjeslokal på det sättet men sen var det bingohall i rätt många år och kanske är det fortfarande. Jag vet faktiskt inte, så Sundsvallsbo jag är. Jag har ju inte heller någon papperstidning i brevlådan sen drygt tio år så jag ser ju aldrig annonserna och har därför dålig koll om folk ens spelar bingo längre. Gåbingo, bil- och kobingo vet jag förekommer under barmarksdelen av året men finns det fortfarande bingohallar som på 70-talet? En enda gång var jag in i en sån då jag följde med en kompis som skulle leta sin mor där. Och jag minns att dimman av cigarettrök låg tjock och tät därinne.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

22 mars 2022 11:19

Då är det 8 år som skiljer. Vad kul att du också varit på Wivex och dansat ;). Det var ett bra tag sen det var nöjeslokal. Som du skriver så har det varit en Bingohall där också. Vi har en Bingohall i Västerås så det finns några kvar runtom i landet men inte många. Jag tror inte dom som finns är som på 1970-talet eller tidigare. Min mamma var på bingo i Göteborg ett tag på 1990-talet

Jag följde med mamma en gång men som du säger så låg röken som en dimma och jag mådde inte bra. Vi gick över till rökfri avdelning men röken letade sig dit också

Ha en jättefin tisdag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards