Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2021

Rösten för brösten, Rosa Bandet, Kärlekslås och Good Harvest

Av Malin wiper - 28 oktober 2021 09:30

 

Vi gick över Apotekarebron när vi var till Västerås i går och där hänger kärlekslås. Nu har det tillkommit lite annat också i och med Rosa Bandet kampanjen. På tyget ovan står det: Rösten för brösten. Det är en viktig kampanj i och med att så många kvinnor drabbas av bröstcancer. 

 

                                                   

Clipart Library

 

Här står det: Stå upp i kampen mot Bröstcancer. Klicka här för att se ett klipp från årets kampanj. Klicka här för att se Rosa Bandet Loppet 2021

 

                   

Rosa bandet 2021. Design Selam Fessahaye

 

En bit längre bort kunde man se denna bordslöpare färgad i rosa där det stod: Mammografi Räddar Liv. Jag kallas fortfarande till mammografi men när man fyller 74 år så får man ingen mammografi. Klicka här för att läsa mer om detta. 

 

         

 

Helt plötsligt dök det upp en rosa BH på broräcket och på den står det: Rösten för Brösten. Jag har själv köpt många Rosa Bandet genom åren men en del har gått sönder. Jag har kvar ett brosch som jag köpte i Västerås för många år sedan, innan jag bodde i Västmanland. Jag skall köpa årets också för jag vill stötta detta


 

Detta är bröstbakelser som jag fotade 2019. Jag fotade dom hos Systrarna Ericsson Konditori AB i Västerås. 


 

Jag passade naturligtvis på att ta lite bilder på kärlekslås också. Min man och jag satt dit ett lås för några år sedan också men det är borta sen länge nu. Det blir för tungt så dom måste rensa emellanåt


  

  

Här ser man svartån som omgärdas av gamla fina trähus. Hoppas inte nån kommer på idén att riva allt för det händer lite överallt nu. Vi får snart ingen historia bakåt och det behövs inte bara att kolla i böcker. Det gamla var så gediget och bra byggt så det håller hur länge som helst om man sköter om dom

 

                                                 

Clipart Library 

Vi vaknade lite sent i dag och sen var det full rulle med dusch, byte av sängkläder, strykning och efter det satt jag mig och skrev detta inlägg efter att ha beskurit bilderna och gjort det som behövts. Allt tar tid när man skall länka och leta efter fakta och hämta in musik och klipp från Youtube. Vi kommer inte ut på nån promenad förrens efter 14.00 för jag har ett telefonsamtal 13.00 och innan dess lunch. Nu blev det stressat värre   . Nu har jag gått ner i varv lite så jag önskar er en härlig torsdag trots tråkigt väder med regn och grått. Snart har vi helg igen så veckorna flyger iväg och julen dyker snart upp. 

 

      

Denna låt Take It Easy passar in nu. Mando Diao feat Good Harvest (Eagle cover)

 

#Apotekarebron #Rosa #Mammografi #BH #Bröstbakelser #Kärlekslås #Svartån #Harvest

 
 
Amisa

Amisa

28 oktober 2021 10:29

Vilken rolig idé att göra bröstbakelser! Vem kan stå emot en sån?
:)

Kärlekslåsen är en fin symbol, men det skulle inte kännas bra för mig när någon klipper ner den, kanske skulle jag undra om det var ett dåligt omen. Kanske är det bättre att välja att sätta det på en plats där det inte är lika sannolikt att det klipps bort? Men samtidigt förstår jag ju den vackra symboliken, att en bro är något som förenar två platser, två människor. Lyckligtvis är vi människor inga platser, utan människor fyllda av energier. Energin av kärlek gentemot en annan person kräver ingen fysisk bro - det är en känslomässig bro mellan våra hjärtan som består även då vi befinner oss på olika sidor av jorden - den är inte platsberoende. Det är iallafall vad jag lärt mig om livet den hårda vägen.


Ha en fin dag, kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

28 oktober 2021 11:05

Det var verkligen påhittigt av dom det året. Jag gillar inte heller att dom klipper ner låsen för jag tänker som dig. Som du säger så kan man ju sätta lås på andra ställen där det får sitta kvar.

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

Gunilla

28 oktober 2021 11:49

Viktigt att gå på mammografi men nog är det konstigt att vid 74 års
ålder behövs det inte.Köpa och stötta kan man göra och bandet i år var fint. vem Vem kan motstå de fina runda bakelserna.
Så fint boende vid vattnet och hoppas det kan få finnas kvar.
Skall nu baka bullar så det blir varmt och gott inne.
Tycker året gått fort och som du skriver nu är det snart jul.
Ha det så bra i dag och må gott!
kram!

Malin wiper

28 oktober 2021 12:32

Det är verkligen konstig i och med att kvinnor över 74 också drabbas och det rätt många

Jag gillade också bandet i år som såg ut att hålla lite. Undrar om dom har dom bakelserna varje år, men jag tror dom hittar på nytt hela tiden

Jag hoppas också att dom fina husen får stå kvar

Vad gott det låter när du nämner ditt bullbak. Sätt på kaffet så kommer jag och fikar ;)

Det börjar ju säljas julsaker redan och dom pyntar överallt i Västerås

Ha det bra själv och sköt om dig
kram

 
wiolettan

wiolettan

28 oktober 2021 12:11

Ojdå, kommer julen så snart?
Härligt med dessa kärlekslås. Dom ska jag försöka att se i verkligheten, tror jag.
Det är många år sedan jag gick på mammografi, åtta tror jag. Det är mycket bra att det finns och att kvinnorna blir kallade, lättare då kanske att gå dit och undersöka sig och det är ju så viktigt.
Härliga bilder och intressanta. Bröstbakelser har jag heller aldrig sett i verkligheten.
Ha det fint.
Kram!
Hoppas att du inte stressar för mycket.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 oktober 2021 12:35

Det julpyntas i Västerås och det finns julsaker redan på butikerna. Detta med kärlekslås sprider sig över hela världen. Du som har sån tur att dyka på hjärtan kommer nog att dyka på detta också

Jag har blivit kallad 2 gånger sen jag flyttade hit och det tycker jag är toppen. Bröstbakelsen är verkligen läcker

Ha en jättefin dag. Sköt om dig
kram från Malin

 
Veiken

Veiken

28 oktober 2021 14:17

Det är så bra med mammografi och jag tänker beställa tid och betala själv när det blir dags efter 74.Vi får vara tacksamma över att vi får det gratis i många år.
Jag köper inte rosa bandet, för jag tycker att all cancer är lika viktig. Vi skänker en slant varje månad till Cancerfonden istället!
Kärlekslåsen r så fina men alldeles för tunga när det blir många! Synd!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

29 oktober 2021 07:57

För dom som har råd och har en bra pension förstår jag att dom kan betala. För mig har det varit självklart att få detta gratis och inte diskrimineras för att man blivit äldre. Vi har betalat detta genom våra skatter och fortsätter som pensionärer att göra det.

Självklart tycker väl jag att alla cancersorter är viktiga att bota. Min man har ju nyss haft cancer. Att jag skrev om just rosa bandet var för att jag just såg dessa banderoller och det är många kvinnor som drabbas av bröstcancer.

Vårt lås är borta för länge sen men det är ju förståeligt i och med att det blir så många till slut

Ha en härlig fredag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards