Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 december 2020

Mudderverk i Västeråsviken i Mälaren, Javid och vaccin

Av Malin wiper - 4 december 2020 10:15

 

När vi var ute med elbilen sist så såg jag detta mudderverk på långt avstånd. Tur att jag har en stark zoom så jag kunde få lite bilder. Klicka här för att se Sveriges största mudderverk

 

Vad betyder mudderverk: grävmaskin för bottenslam i hamnar, kanaler med mera. Klicka på länken mudderverk ovan och läs mer. På engelska heter mudderverk "Dreger"

 

               

 

På lite närmare håll så ser man en båt som står vid mudderverket

 

     

Här ett klipp på ett lite större mudderverk


 

Sen dyker en motorbåt upp en bit från mudderverket


 

Motorbåten åker mot mudderverket och här har den kommit nära


 

Den ser ut att vara riktigt nära när båten åker ut på öppet vatten igen

 

       

Ett passande klipp till inlägget. Vattenfärgsmålning by Javid 

 

Vi vaknade 06.00 men somnade om utan att ställa klockan så vi vaknade 09.00 Jag hade fixat klart bilderna till detta inlägg i går så jag fick det lätt nu på morgonen. I dag har vi lite att göra hemma innan vi kommer ut på promenad. Vi har över 3 grader varmt och grått ute så nån snö som ligger kvar får vi säkert inte före jul. Nu är det fredag igen och jag måste få igång den gamla motorn för utfärd..   . Ha en skön fredag och var rädda om er.

 

                                

 

Det pratas mycket nu om coronavaccinet men jag är lite kluven i och med att jag inte tålde influensavaccinet. Nu har vaccinet för covid tagits fram så snabbt och vi människor är olika i vad vi reagerar på. När jag tog influensavaccinet 3 år i rad så fick jag influensa 3gånger/år och dom höll i sig jättelänge och var jobbiga så jag bestämde mig för att sluta ta sprutan för nästan 4 år sedan nu. Sen dess har jag inte haft en enda influensa så det gäller att tänka efter.

 

Eller som Gunilla skrev så bra i sin kommentar: Jag ställer mig i kö efter dom styrande

 

#Mudderverk #Motorbåt #Javid

 
 
Åke

Åke

4 december 2020 11:25

Målning: En otroligt fin målning du bjuder oss på, jag har upplevt detta sjöliv under hela mitt liv. Som mest på 80 talen kunde vi vara upp till 8-10 båtar på helgerna som lås sådär upp ankrade vid varandra. Vi var i alla fall 3 kompis par som alltid for till samma holme. Min farfar kunde skissa och måla sådär. Jag kan knappt rita en streckgubbe så jag fick ta kameran till hjälp. Muddervärk: Muddring går ju sjöfarten hand i hand. Ibland måste farleder djupas på liksom. Strömmar och sånt förflyttar grunden liksom… Det är alltid kul att få se båtar eftersom det är mitt liv. Covid: Jag ska då ta den eller de två de rekommenderar. Jag tog influensa vaccinet förra veckan lite kände jag av det, men jag vill inte dra hem ngt mer. Min fot har krånglat så länge nu och när äntligen gippset är borta så får det vara bra med sjukdomar. För tiotal år sedan tog jag förra och då hade jag tampats med en ansiktsförlamning i 3 månader så jag kände lika då. Det fick räcka liksom.
Min hemsida: Jo den växlar hedern hela tiden så varje gång du går in så ändras hedern, dessutom kan du trycka på ”att uppdatera” så växlar den, jag tror det var 12 olika bilder. Den är under uppbyggnad, den är inte riktigt klar än.
Tack för fin film med vacker musik till. Jag flyger rätt mycket nu med min drönare och försöker skapa hela tiden, jag har en egen flik till Drönargalleriet längts upp som du kanske ser. Har ett mål i helgen men det får inte regna... Vi sköter om oss. Trevlig helg

http://www.nacka144.se

Malin wiper

4 december 2020 12:11

Vad kul att du gillade klippet. Vad spännande att du växt upp med sjöliv och fått en inblick i detta. Så kul att din farfar var så bra på att måla. Jag har också konstnärer i släkten.

Jag fick zooma rätt rejält och det var ju inget klart och fint väder. Så jag fick jobba en stund med bilderna

I och med att min son växt upp vid vatten och har seglad mycket både själv och med sin pappa så har jag smittats med detta och njuter av att gå vid en båthamn och spana ut över nejden

Jag tar kanske sprutan senare men jag vet ju hur jag reagerar på vaccin och det kan bli vadsomhelst

Vad trist med din fot. Hoppas det läker bra. Förstår att du är less på sjukdomar då. Jag har också gått igenom mycket genom åren och är förvånad över att jag lever fortfarande. Ansiktsförlamning måste vara hemskt. Jag har ju själv konstiga känslor i ansikte, ögon och huvud när jag har dom svåraste besvären med nacken.

Vad spännande detta med headern. Jag skall följa denna utveckling. Kul att du har en drönare och du bor ju så vackert till också. Alnön tillhör ju min uppväxt så jag blir nostalgisk av bara namnet

Jag skall kolla runt på din blogg så jag hittar denna flik. Just nu tampas jag med nacken så jag är inte inne varje dag på andras bloggar men det blir bättre så småningom

Hos oss regnar det i dag och är grått och trist

Ja du vi får sköta om oss i dagens läge

Tack för din härliga kommentar
Ha en fin helg själv
Hälsning från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

4 december 2020 13:13

God fredag!
Blir helt fascinerad av målningen så fin med detaljerna,
kan tänka mig vilken sörja jag ställt till med.
Vaccinet väntar jag allt med och inväntar vilka biverkningar det blir, för fort har det gått att få fram det. Ställer mig i kön efter de styrande.

Ha det så gott och må så bra!
Kram!

Malin wiper

4 december 2020 13:40

Hej Gunilla!

Jag blev också helt fanscinerad av den fina målningen. Jag kan måla lite abstrakt men det var länge sen.

Bra skrivet om detta med kön och dom styrande ;). Dom kommer inte att ta vaccinet i första taget.

Ha det gott själv och sköt om dig
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards