Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2020

Gatubelysning med lampskärmar, håll Sverige Rent och Charles Aznavour

Av Malin wiper - 17 oktober 2020 09:00

 

När vi åkte omkring i västerås en dag så kom vi in på ett bostadsområdet Pettersberg  som vi inte varit till förut. Jag blev så glatt överraskad då jag såg en gatubelysning som hade en lampskärm längst upp. Först trodde jag det var ett skämt  och att nån satt dit den men så var inte fallet. En eloge till den som kommit på detta överraskande inslag

 

                     animated-lamp-image-0105               animated-lamp-image-0105               animated-lamp-image-0105               animated-lamp-image-0105               animated-lamp-image-0105


 

Så här såg den ut på nära håll. Jag blev så glatt överraskad och sånt behövs i den grå vardagen


 

Inte nog med det utan fler gatubelysningar i området hade lampskärmar och här ser ni nr 2. Den var i en annan lite äldre form med rosor som mönster. Jag blev så full i skratt..  , så härligt

 

                                            


HT Deco

 

Så här såg den ut på nära håll. Dom måste ju vara specialbeställda för att stå emot regn, snö och storm


 

Min man hade parkerat elbilen och stod och väntade på mig när jag såg ytterligare en lyktstolpe med lampskärm. Då kom "Högvarvs" Malin fram och jag for iväg upp på gräsmattan med en väldig fart. Det låg löv så jag såg inte hur det såg ut och helt plötsligt var det en djup grop under löven och jag trampade ner där och föll till marken. Min man sa att det såg ut som i ultra rapid..  . Min man kom ut ur bilen och hjälpte mig upp. Jag hade ont i höger sida av baken, höger knä, foten och armen. Efter ett tag mådde jag bättre och förstod att jag inte blev nåt allvarligt skadad så vi åkte vidare. Den gamla kroppen är rätt stark ändå..  

 

        

Charles Aznavour & Elton John med Yesterday when I was young


 

Fast jag hade lite ont så ville jag ha en bild av den blå skärmen lite närmare. Hade inte detta hänt så hade jag gått igenom hela området för att se om det fanns fler lampskärmar på lyktstolparna. Vi får åka tillbaka dit en annan gång så jag får kolla upp hur det ser ut i hela området


 

Helt plötsligt dyker denna skylt upp som står lutad mot ett träd på sidan om en hustomt. På skylten står Håll Sverige rent. Det var en icke-vinstdrivande stiftelse som bildades 12 oktober 1983 av Naturvårdsverket och Returpack och som genom opinionsbildning verkar mot nedskräpning, för återvinning och ökad miljömedvetenhet. Har sina rötter från kampanjen Håll Naturen Ren som startade 1962 på initiativ av Naturskyddsföreningen

 

Det skräpas ner mer än någonsin i detta årtionde så kampanjen har fortsatt. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om detta

 

       

Här passar mitt Skräpiga bildspel bra in. Hoppas ni får en riktig lördagsnjutning gott folk


#Pettersberg #Gatubelysning #Lampskärmar #Blå #Charles #Rent #Naturvårdsverket #Bildspel

 
 
Åke

Åke

17 oktober 2020 10:06

Men vilket trevligt inslag med lampskärmarna. Dom var ju snygga också. Hoppas ditt fall gick bra. Ibland får man mer ont dagen efter... Trevlig helg på er båda.

http://www.nacka144.se

Malin wiper

17 oktober 2020 11:28

Vad kul att du gillar inlägget ;) Dom var verkligen snygga

Jag har mest ont ovanpå höger fot där jag trampade ner men inget är brutet. Tack för omtanken

Ha en trevlig helg själv med din familj
Hälsning från Malin

 
Farfar Hebbe

Farfar Hebbe

17 oktober 2020 10:27

Kul med dessa lampskärmar,man blir ju glad när man ser dom..
Det var inte jag som stod för den goda maten igår,det var sonen som var kock,han är rätt bra på matlagning..Haé Kram

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

17 oktober 2020 11:29

Det var verkligen uppiggande ;). Vad härligt att din son också är bra på matlagning.

Ha en jättefin dag
kram från Malin

 
Farfar Hebbe

Farfar Hebbe

17 oktober 2020 10:32

Ja dagens namn är ganska ovanliga,jag känner ingen som har dessa namn.Den enda jag hört om är Toini Gustafsson Rönnlund..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

17 oktober 2020 11:30

Jag känner ingen heller med dessa namn. Ja just det hon skidåkerskan

kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards