Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 december 2023

Av Malin wiper - 27 december 2023 16:45


 

I går promenerade vi bort till ICA Haga för att se hur det såg ut efter den anlagda branden. Det luktade rätt starkt av brandrök fortfarande men nu verkar det nästan helt nedbrunnet. Det var lite fler folk som stod där och fotade bakom avspärrningen.

 

                                                        

Klicka här för att se vad jag skrev i går ang detta


 

Så här såg dom värsta delarna ut på närmare håll


 

Hon som anlagt branden mådde uruselt för hon hade tänkt begå självmord i branden men så blev inte fallet. Hon borde inte ha släppts ut utan fått vara kvar på psyket tills hon fått mer och bättre hjälp. Dom släpper ut folk som mår uruselt och det är skamligt av ett samhälle. Det går inte att bara sätta in folk i fängelse utan man måste gå till grundorsaken.


 

Här ser man ingången till butiken. Tänker även på dom anställda som jobbat där.

 

        

Survivor med Burning Heart

 


 

Sen fortsatte vi att promenera och här går vi förbi en park där en hammock var full med snö. Ja! ni ser ju hur mycket snö vi har just nu.


 

Vi gick vidare men det var inte lätt eftersom det inte var plogat och skottat tillräckligt. Jag började bli så yr så vi såg oss om efter en busshållplats


 

Cyklar man såg utefter vägen var också fulla med snö


 


En fin gammal dörr med en retrolampa. Det stod välkommen hem på dörrfönstret. Bostadsbolaget heter Bostjärnan och i det området bor min mans bror. Vi ringde honom för att fråga om han ville träffas men han var för trött. Vi har bjudit hem honom till på lördag för att bjuda på lunch


 

Vi gick förbi detta område som även hade en frisering som heter Salong Hair Play Mangolia. Sen åkte vi buss ner till centrum


 

Här går vi förbi Pitcher's Pub där det var skottlossning samma dag som ICA Haga brann ner. Nu var det avspärrat och en polisbil stod där utanför

 

Klicka här för att läsa om skottlossningen. Klicka här för att läsa i Aftonbladet vad det står nu ang skjutningen


 

Här en bild på närmare håll. Klicka här för att se när vi var till Pitcher's sommarservering i ett hus utanför puben 8 juni i år

 

 

På en gata i centrum kan man se denna säng stående både sommar som vinter 

   

Så här såg den ut 29 juli                               


Den här blomstrande sängen har jag sett många gånger i Västerås centrum dom sista åren. Det är bomsterbutiken Mästerblomman som bistår med växterna i sängen. Så här står det på en lapp som sitter på sängens långsida:


                         


Vi ser till att våra viktiga små insekter får lite extra tillskott i denna förändrade värld

 

I dag hann jag med två inlägg i och med att det förra var klart redan. Vi har lika mycket snö men nu har det blivit lite varmare med 1 plusgrad. Vi har varit ute och handlat lite som fattas i och med att vi får lunchbesök på lördag och efter nyår skall vi bjuda in en granne på kaffe. Vi har lärt känna henne och även ett gift par i vår trappuppgång, och det känns tryggt. Ha nu en fin fortsättning fram till nyår

 

       

Ghost Riders in the sky på pedal steel guitar. Han som spelar heter Doug Beaumier . Klicka här för att läsa lite om denna gamla låt

 

#branden #Survivor #hammock #dörr #frisering #Pub #skottlossning #säng #Doug 

Av Malin wiper - 27 december 2023 08:30


 

Här kommer lite bilder jag fotade när vi var ute och åkte bil med min son och kollade runt. Här en uppblåsbar tomte på en balkong. Det såg så kul och lustigt ut


 

Ytterligare en tomte men då på en balkong mot Öster Mälarstrands vatten


 

En tomte på en balkong längst upp på ett hus


 

En snögubbe som såg lite skräckinjagande ut


 

Detta var verkligen annorlunda. Utanför en villa vid ytterdörren stod dessa tre julkulor som var jättestora, har aldrig sett nåt liknande. Undrar vart dom fått dom ifrån?, eller så har dom tillverkat dom själva. Min man trodde dom var uppblåsbara men dom såg ju så tunga ut och dom kan ju ha hällt vatten i dom


           

The Jets med Rockin' Around the christmas tree


 

Vi har rätt mycket snö nu så man får lite norrlandskänsla

 

 

En fin trädgård som nu var helt insnöad. Gungor och solur i centrum

 

  

Nere vid Öster Mälarstrand såg det ut så här senare på dagen före julafton. Nästan alla båtar var upptagna ur vattnet som nu är helt fruset. Det är en jättestor båtplats och detta är bara en liten del av den


 

En kråka hade satt sig på ett hustak och under fanns en ljusslinga

  

Min son kollade in en liten båt i hamnen. Han har haft många båtar, både segelbåtar och motorbåtar. Nu verkar det som han är sugen på en båt igen. Han har ju seglat med sin pappa hela sin uppväxt och gillar det lika mycket som sin far


 

Vi var in på en butik och köpte lite mer öl och då tog jag en bild på min son som blev lite lustig. Vi hade det som vanligt så kul och mysigt tillsammans när vi träffas. Vi såg tre filmer bland annat Top Gun Maverick, Mord i Venedig. Mord i Venedig var bäst och det var så kul att se ställen där man själv gått omkring då vi var till Venedig 1996. Vi såg ytterligare en film men den var så otäck så jag fick nästan mardrömmar


           

Loulou Lamotte med Jul med dig

 

                                 

I går promenerade vi över 7 km men det var så ojämt och oplogat på trottoarerna så jag spände upp mig och fick sen besvär från min nackskada. Jag blev så yr så min man fick ge mig bindvävsmassage och sen tog jag värktabletter och satt med kyla på nacke och rygg. Gjorde även avslappning så efter ett tag blev det lite bättre. Det är jättesvårt att ta sig fram och vi var ute för att kolla upp två saker som jag skriver om i ett annat inlägg. 

 

Nu har vi onsdag och veckan bara rusar iväg fram till nyårsafton. Hoppas ni har det bra mina kära besökare och att julafton och juldagarna varit givande. Ha nu en skön dag

 

 

#tomte #snögubbe #julkulor #Jets #kråka #båt #Loulou    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards