Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 december 2023

Av Malin wiper - 10 december 2023 15:00



                           

Biografstolar

  TV nu

Nu har jag sett ytterligare en film på SVT Play och den handlar också om mat. Filmen heter Smaken av hunger och är ett danskt drama, romantik från 2021. För regin står Christoffer Boe och i huvudrollerna ser vi Katrine Greis-Rosenthal, Nikolaj Coster-Waldau, Charlie Gustafsson mfl 

 

  

Välkomna till Malus, den nya kometen på det kulinariska himlavalvet i Danmark. Restaurangen drivs av Carsten och Maggie, som inte bara ägnar maten stor kärlek och omtanke, utan också varandra och sina barn. Lyckan skulle vara komplett om de också kunde nå sitt drömmål – att få en stjärna i Michelinguiden! Men när målet är som närmast får Carsten ett brev från en okänd avsändare som förändrar allt till kaos. Där står: ”Din fru älskar en annan”.

 

                            

Krog Klippet 

 

Filmen var väldigt välspelad och även av dom två barnskådespelarna som var med. Först trodde jag att det skulle handla mer om mat för det började med riktigt rykande lyxig mat som retade smaklökarna. Sen började det mer likna ett familjedrama. I dom allvarliga scenerna så var det väldigt passande och fin musik som förhöjde känslan. Jag är ju känslomänniska så det rörande slutet gjorde att jag blev av med lite tårar

 

Jag ger filmen 3 ögon med tårar i betyg av 5 möjliga

 

       

 

            

Trailern till filmen 

 

Klicka här för att se när jag skrev om en film gällande mat 12 april 2020. Klicka här för att få ytterligare ett filmtips i form av Bageriet på Porto Bello Road. Klicka här för att se en recension av en film som handlar om mat som jag såg i juli 2016. Klicka här för att se ytterligare en film jag skrivit om som handlar om mat. Nu blev det mycket klickande. Det blir två inlägg i dag i och med att jag varit inomhus och har mer tid. Jag avslutar med en dikt av Ingeborg Salonen. Den säger mycket om vår samtid. Nu önskar jag er en fortsatt fin söndag

 


                                                   Jorden är bara en liten


                                                   blå prick i rymden.

 


                                                   Vi har ärvt den av våra förfäder


                                                   våra barn skall


                                                   ärva den av oss.

 


                                                   Hur har människan hittills


                                                   vårdat denna pärla?


                                                   Jorden har blivit för varm


                                                   människohjärtat för kallt.


                                                   De som  skall ta över


                                                   får det tufft.

 


                                                  Ändrade värderingar.


                                                  Globalt tänkande.


                                                  Alla behövs för att rädda


                                                  den lilla planeten. 

 

                               

 

 

#Hunger #Christoffer #Ingeborg

Av Malin wiper - 10 december 2023 10:00


 

I går var vi ute och promenerade runt i vårt närområde och då såg vi denna balkong där dom satt upp en skylt. Där står det redan: Happy New Year. Det är alltid kul när nåt oväntat dyker upp. 


   

Här lite tomtar som placerats i snön och översnöade krukor längst upp. Bakom detta finns skottkärran som det brukar vara blommor i men nu är den full med snö 

 

 

En vy framför en villa


 

En lite annorlunda cykelparkering 


 

En vanlig syn men nu i snölandskap likt en skulptur


 

Får man inte med hela dörren så fotar man halva


 

En bänk i vinterskrud


 

Nästa gång vi går förbi här så skall vi ta trappen upp för att se vart vi hamnar


 

Nu har vi inget närapotek längre så det ser ut så här nu utanför fd Doz Apotek.  Dom flyttade till Råby Centrum 6 december


 

Så här såg det ut några dagar innan dom flyttade. En restaurang på torget har också lagts ner sen vi flyttade hit. 

 

        

The Darzis med California Dreamin'. Leadsingern Amir Darzi, En fantastiskt bra cover på The Mamas & the Papas låt

 

Klicka här för att höra orginalet 

 

                               

Vi har nu minus 1 grad och ca 1 dm snö. I dag vet vi inte om vi kommer ut nåt för jag skall tona håret och sen har vi lite att göra hemma. Kommer vi ut så blir det senare på eftermiddagen. Hoppas ni som tittar in får en skön söndag.              

 


#skylt #tomtar #cykelparkering #dörren #Apotek #Darzis

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards