Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 april 2023

Café Mosaic Västerås, At Seven och Clark Terry & Oscar Peterson

Av Malin wiper - 1 april 2023 10:15





                              
 

Det första vi gjorde i går då vi var inne i centrum var att fika på Café Mosaic. Vi har fikat där en gång förut men innan visste vi inte ens att det fanns. Dom har snygg häftig miljö, gott fika och vänlig peronal


  

Så här såg det ut vid ingången och dagen till ära hade dom dagsfärska semlor och dom såg jättefina ut


 

Jag valde en supergod smörgås med ost och grönsaker och brödet var jättegott. Vi skulle klara oss ett tag i och med att jag skulle till ögonmottagningen


 

Min man valde samma bröd men med brie och salami och han var lika nöjd han.


                           

Matkultur   

Kolla in vilka fina budapestbakelser och dom är glutenfria


   

Croissant som låg där och frestade


 

Det är så högt i tak där så det finns en våning till som är öppen och man sitter på rad vid fönster, som på en balkong. Dessutom har dom en bokhylla så man kan sitta där och läsa också. Jag hade önskat att jag kunnat fota hela lokalen som är så snygg


 

På ena väggsidan så finns det flera såna här sittplatser där man sitter som i mysiga bås

 

 

Ytterligare en snygg och mysig sittplats med en lång böjd soffa. Man måste besöka detta Café för att få en helhetsuppfattning om hur snyggt det är där


 

Lite fin utsmyckning på ett runt bord i ett hörn

 

 

Dom har även detta rum där man kan sitte en grupp för sig själva så det finns mycket att välja på


 

Jag såg att dom hade en anslagstavla och då förstod jag att dom har musikunderhållning emellanåt. I dag kl 15.00 kommer ett band dit som heter At Seven och vi håller på att fundera på om vi skall gå dit då. Gissar på att det kan bli fullt där med folk men åker vi iväg tidigare så kan det finnas en chans att få plats  Denna gång är det fri entré

 

                           

 

Al Seven är ett halvakustiskt band från Västerås. Dom spelar avslappnad, skön blandning av pop, R&B och soft folkrock med stämsång som specialitet. Det låter lovande och så kul att nu bo i en större stad där det händer lite mer och man har nära till underhållning


 

Tisdagen den 4 april kl 19.00 kommer en musikgrupp dit som heter Mainland Jazz Collective


                                           

       

Så här låter Mainland Jazz Collective Som kommer till Café Mosaic 4 april 19.00


 

Den 18 april 19.00 så kommer Tuxedo Jazzband dit med gäst Anna Sise. Anna Sise är en Svensk skådespelare och sångerska. Klicka här för att läsa om Tuxedo Jazzband. Klicka här för att höra hur dom låter


 

                                                           

I går besökte vi även Västerås Stadsbibliotek och det var en upplevelse som jag skriver om så fort bilderna är klara. Det var ett av dom finaste biblioteken jag sett och väldigt stort med många avdelningar och snygg inredning. Nu har vi sol och minus 4 grader kallt men så vackert det är ute nu. Vi har fullt upp nu i och med att vi nog åker till Mosaik Café och lyssnar på musik till en god fika. Vi får se om det finns platser kvar men vi skall vara ute i god tid. Jag önskar er nu alla en underbar helg. Sköt om er mina härliga besökare

 

        

Clark Terry & Oscar Peterson med Mac The Knife. Klicka här för att höra när Clark Terry utför sin sångteknik mumbles. Clark Terry var en amerikansk swing- och bebop- trumpetare, en pionjär inom flygelhorent, inom jazz och en kompositör och pedagog

 

          

Jag träffade Clark Terry två gånger på 1970-talet då han spelade med sitt band på Konserthuset i Göteborg. Ovan ett av flera signerade foton jag fått av honom där han skivit personligt till mig. Klicka här för att se fler foton och även ett brev han skrev till mig. Det var en upplevelse och han var otroligt trevlig och behaglig som person.

 

                            

 

Andra gången han kom till Göteborg så träffade jag honom på framsidan av konserthuset och han kände igen mig. Vi började prata och han och hans band hade tydligen hyrt en stor buss som dom åkte i genom Sverige för att uppträda. Jag har haft detta foto av honom på en vägg för många år sedan och nu skall jag rama in det igen för det passar så bra in i denna lägenhet. Jag tar med några fler jag träffat så det blir en vägg med dom  artisterna också. Clark Terry dog 2015 i en ålder av 94 år så han fick ändå leva länge. 

 

#Mosaic #Smörgås #bokhylla #sittplatser #Seven #Mainland #Tuxedo #Clark 

 
 
Ingen bild

Gunilla

1 april 2023 10:44

God lördag!
Vilket underbart Café ni har i eran närhet så fint och så musik bjuder de på, är som passande för er. Vilka mackor känner genom dator vad gott det smakar.
Vilken söt hippie du var, söt som socker.

I förra inlägget vilken häftig Retro Handset.

Såg du var till ögonmottagningen så skönt att det händer något så
du får det gjort.

En fin helg önskar jag er!
Kramar!

Malin wiper

1 april 2023 10:51

Det är verkligen ett jättefint café och så nära dit. Kul att det finns två ställen här som har musik emellanåt.

Mackorna var verkligen goda, så fint bröd. Ja du alla har vi varit unga och sköna. Den klänningen var jag ensam om så folk kollade

Vi kunde inte låta bli att köpa det häftiga retro handsetet.

Ja du nu händer det en del och snart skall jag till kliniken som skall operera mig så det känns lite lättande nu när synen är så dålig. Tur att min man tittar igenom mina inlägg med massor av stavfel.

Ha en fin helg själv ni båda.

Stor varm kram!

 
wiolettan

wiolettan

1 april 2023 16:22

Vilken fin fågel du har överst. Härlig bild.

Jag blev faktiskt nyfiken på att besöka detta café som du visar bilder på och beskriver. Det verkar vara hur mysigt som helst.
Jag tycker om inredningen, med olika grupper så där. Även där på andra våningen var det annorlunda och fint.
Kaffebrödet ser jättegott ut. för att inte tala om de mackor som ni köpte. Härliga. Det var lite mer matnyttigt och ni kunde slippa bli hungriga på ett tag.

Förstår att ni ville ta er dig och lyssna sedan också.

Hoppas att det gick bra hos ögonmottagningen.
Trevlig helg önskar vi er båda.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

1 april 2023 17:48

Vad kul att du gillar kråkan på headern. Den fotade jag för några år sedan.

Det är verkligen ett mysigt och annorlunda café. Det har varit en kyrka förut så det är högt i tak och en stor scen.

Då får du höra av dig till mig så kan vi ta en fika tillsammans

Det skall ses live för det går inte att fota allt i och med att det är många cafégäster där hela tiden

Vi blev väldigt nöjda. Vi kom nyss hem från en härlig konsert där på Café Mosaic.

Jag får svar på ögonfotograferingen över nätet.

Ha en jättefin helg ni båda också

Varma kramar!

 
Micke

Micke

1 april 2023 20:51

En stor favorit för mig, salami och brie, gott som bara den tycker jag.
Vi har ju en del caféer här i stan också men de är oftast, förmodligen min otur bara, fullsatta så jag har inte besökt många.
Tvivlar dock på att de är lika fina som ditt café där, jag får undersöka detta vid tillfälle, :)

Ha en fin kväll nu Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

2 april 2023 08:34

Det är min mans favorit också. Denna byggnad har förut varit en Metodist kyrka och därför är det så högt i tak och luftigt. Nu väldigt snyggt inredd

Ja du det får du undersöka ;) det finns säkert jättefina caféer där också. Jag kom ihåg Brutegans

Ha en jättefin söndag Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards