Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 april 2023

Av Malin wiper - 4 april 2023 16:00


 

Såg att Jack Vreeswijk gått ur tiden och det endast 59 år gammal. Jack Vreeswijk var en svensk vissångare, sångtextförfattare och kompositör. Han var son till Cornelis Vreeswijk. Dödsorsaken var cancer. Synd att jag inte haft möjligheten att se honom live. 

 

Klicka här för att läsa lite mer ang detta i Aftonbladet. Han lämnade efter sig fru och 3 barn

 

                                     Vila nu på musikens vingar Jack

 

                                                  

              

Jack Vreeswijk med Grimasch om morgonen som jag valde för den föll mig i smaken. Han sjunger den så bra.   

 

                                     

Gitarren 

Nu har vi påskveckan men vi brukar sällan fira påsk och vi har inte så många påsksaker heller numera. Vi kanske äter lite sill med ägg och lite andra tillbehör om vi känner för det. Vi åker inte till min son förrens på måndag då vi har hyrt bilen ett dygn. Min mans bror är förkyld så honom kan vi inte träffa ändå. Vi lever för dagen för vad vet man om morgondagen?, ingenting!. Nu har vi fullt upp med att få ordning på tv-rummet. Det blev två inlägg i dag för jag tar nog nån eller några dagar bloggledigt i påsk

 

Vi har kommit en bit nu och vi ser ju att det blir många saker över men det visade sig att vi kan behålla en av dom gula fotöljerna för den passar bra bakom soffan och det visar jag när vi är klara. Vi har varit ner till centrum för att handla lite i morse och sen fortsatt vi med tv rummet. Hoppas ni har en fin påsk att se fram emot mina kära besökare  

   

Min man bredvid en skulptur i centrum som jag fotat ett antal gånger i Västerås. Den går under namnet Gzim och den frusna sjön och är skapad av Knutte Wester 2012

 

Klicka här för att läsa bakgrunden till denna skulptur som är en sann historia. Klicka här för att se ett klipp som handlar om pojken. Klicka här för att se skulpturen då jag fotade den 2019. Man får scrolla lite längre ner på sidan

  

  

                                     

       

Ted Gärdestad med Ge en sol till världens barn 

 

 


#Jack #påskveckan #påskveckan #Knutte #Ted

Av Malin wiper - 4 april 2023 08:45

 

Denna läckra bricka såg jag i skylten hos Ekströms konst. Häftigt motiv med en kvinna som ligger vid en bassäng och har ett glas rödvin i handen. Konst på bricka

 

                                                 

 

I ett annat fönster hängde en mask som var lite surrealistisk


   

En bok som ligger i ett annat av deras fönster och den heter Street Photography In Västerås. Författaren är Lars of Sweden (Lars Hedberg). Klicka här för att se lite av Lars foton

 

 

Denna skulptur finns med i fotoboken och jag har själv fotat den ett antal gånger. Den heter Aseaströmmen. Tyvärr så tog dom bort den från stora torget för några år sedan för att reparera skulpturen. Klicka här för att läsa om vad dom skriver ang restaureringen av skulpturen. Det är nåt som saknas när den inte står där

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om denna skulptur för att läsa dess historia


 

Lite påskkänsla


 

Inne i centrum har nu äggen kommit upp igen inför påsken


  

På västerås gator kan ibland dyka upp dikter av Tomas Tranströmer i stenbeläggningen. Denna gång hittade jag en som jag inte sett förut och den lyder: Och natten strömmar, från öster till väster, med månens hastighet          

          

        

Albin Lee Meldau feat Grant med Gör dig glad


 

En kaktus i plåt stod utanför en butik i centrum som jag gissar är en Thebod


 

Här har nån tappat båda sina vantar. 


 

En cykel hade mist sin sadel och en hade mist allt utom hjulet.. 


När vi började röja i tv rummet så tappade vi helt orken. Denna lägenhet är lite mindre så vi får inte plats med allt. Dessutom är det massor av kartonger att gå igenom och det tar tid. Vi har i alla fall fått dit tv bänken och tv:n

 

                                                   

Det är så mycket mindre i det rummet så våra gula fotöljer blev för klumpiga och dom passar inte heller till soffan. Det såg inget vidare ut. Därför skall vi göra ren dom ordentligt och sen sälja dom på nätet. Vi skall istället köpa nättare fotöljer som passar in bättre. 

 

Vi hade tänkt att min son skulle få komma till oss i helgen och även ligga över så vi hade kunnat se film och äta lite gott men vi är för trötta och hinner inte färdigt så han får komma senare istället så nu hyr vi bilen och åkter till honom istället en dag i påskhelgen

 

       

Joel Alme & Jill Johnson med Let It be me Jills Veranda

 

 

Kolla in vilket vackert påskkort min man och jag fick från Pisan. Hon skapar dom själv och blomkorgen står ut lite från kortet så det blir så läckert. Hon har varit min bloggvän i många år så hon betyder mycket för mig. Vi har träffats två gånger och då med hennes två flickor som nu helt plötsligt är vuxna. Tiden bara rinner iväg. Du är så gullig Pisan vi tackar så mycket för det tjusiga påskkortet som kommer att förgylla vårt hem i påsk. Kram från Malin & Mr T

 

Klicka här för att se i ett inlägg vilket påskkort vi fick av henne förra året

 

  

Så här fint har hon gjort inuti också. Dessutom har Pisan den snyggaste handstilen jag någonsin sett. Jag behövde bara kolla på kuvertet så såg jag att det var hon som skickat kortet. Tyvärr har jag inte skickat några påskkort för vi har för mycket att göra och då går minnet ner i varv. Jag skall önska Glad Påsk över nätet istället. 

 

                                  Ha nu en äggstra fin tisdag    

 

#bricka #mask #bok #Aseaströmmen #dikter #kaktus #vantar #Joel #påskkort   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards