Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 april 2023

Av Malin wiper - 3 april 2023 09:45



 

Min man gick iväg till Tempo för att handla lite och han hittade ett paket med Tramezzini aom är en Italiensk smörgås som vi åt mycket av när vi var till Venedig i slutet av 1990 talet. Dom hade såna på varenda bar och cafén. När han kom hem med detta paket så blev jag så nostalgisk och vi fixade kaffe direkt och delade på smörgåsen. Den smakade rätt lika som dom vi ätit förut men denna var lite enklare och inte så tjockt med pålägg i mitten som dom har i Italien. I denna var det ost och skinka men dom kan ha väldigt varierat pålägg. Dessutom så brukar brödet vara ljust men i denna förpackning var det ett mörkare bröd. Kallas för kall smörgås för den är ju inte rostad eller grillad

 

Klicka här för att läsa lite mer om denna Italienska smörgås. Klicka här för att se ett klipp från Venedig


          

Ett klipp med en Italienare som visar hur man gör en sån smörgås. Vi skall försöka göra såna själva för det var en av de godaste som vi åt till kaffet på flera barer i Venedig

 

                                      

Clipart Library   

Klicka här för att se när min man kom hem med en förpackning Tramezzini 2012. Där kan man läsa lite mer om denna smörgås

 

                                                  

 

 

I Italien så ser Tramezzinin mer ut som på bilden ovan. 


  

Här har vi lagt upp brödet för att avnjuta till kaffe och då ser man att det inte är så tjockt med pålägg på mitten som det brukar vara på en Trammezzini men vi kände ändå igen smaken av en sån smörgås 

 

 

Jag försökte fota hallen men det är inte det lättaste. Mattan skall bort och vi skall ha en röd lång "röda mattan".  Längst fram är dörren till tv rummet, till höger köket och till vänster sovrum. Hallen är mycket bredare än man får fram på bilden

 

 

Vi är inte helt klar med hallen men vi har i alla fall grunden klar

 

 

Andra sidan mot ytterdörren. Vi skall köpa en spotlight i taket och ta in lampan vi har där nu till tv rummet. 

 

 

Vi har även satt upp två hyllor i hallen där jag har en del av mintändarsamling. Jag har två påsar med fler tändare som inte rymdes och jag har gett bort några och även sålt. Ovanpå en av hyllorna sitter K-2SO och vinkar. Den har jag fått av min son och den är en droidkaraktär i Star Wars-serien, som först visades i 2016- filmen Rougue One

 

 

Jag fick denna figur K-2SO 2017 av min son 2017. Den stod ett tag mellan blommorna i köksfönstret som ni ser ovan. Efter det så har den suttit ovanpå en av mina tändarhyllor. Jag har tack vare min son sett alla Star Wars filmer och serier. Fast nu har det kommit nya som vi skall se tillsammans 

 

 

När man kommer in genom ytterdörren så har vi satt en spegel till vänster och en hållare under för paraplyn mm. När man kommer in genom ytterdörren så är det även en liten hall till höger där det finns hängare för ytterkläder, ett städkåp och en garderob för jackor, skor och lite annat. Från den lilla hallen har vi badrummet

 

 

Här kommer 3 bilder som jag fotat utanför en blombutik i Centrala Västerås som heter Mästerblomman

 

   

I går var vi så trötta så vi skippade promenaden och hade en innedag. Jag som HSP har behov av återhämtning när jag varit ute på nåt evenemang dan före. Fast i dag är jag piggare så vi skall göra några ärenden och även promenera lite längre. Solen skiner och vi hade 4 grader minus i morse. Hoppas ni får en fin början på denna nya vecka. 

 

              Un abbraccio da Malin, betyder kram från Malin på italienska

 

       

Andrea Bocelli  & Laura Pausini med Vivo per lei  



#Tramezzini #hallen #tändarsamling #K2-SO #blombutik #Andrea

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards