Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 december 2022

Av Malin wiper - 7 december 2022 13:15


    

I går hade jag tid på Optalmica Ögonklinik i Västerås. Det var en förundersökning innan operationen. Vi promenerade över Stora torget och där höll dom på att förbereda för julmarknad. En lång hjärtformad tunnel stod där på kullerstenarna och på sidorna små trähus som dom höll på att dekorera. Tunneln var full av ljusslingor så det ser nog jättevackert ut på kvällen. Sammanlagt så promenerade vi 1,3 mil i går

 

Jag är bättre i ryggen nu  och jag vet precis vad jag behöver göra då jag får det som värst. Jag kommer att sätta in ett inlägg nån gång då och då men ta tid på mig och dela upp allt i omgångar. Fick nu hjälp av min man där jag har mer text så jag dikterar och han skriver. Tack snälla ni för era gulliga kommentarer. Jag är så glad för att ha så många fina bloggvänner och följare.


 

Här står min man inne i "hjärtetunneln"


 

Sen var det min tur att förverkligas i tunneln.


 

Så här ser den ut från sidan


 

Gick sen förbi ett skyltfönster och såg denna tavla med roligt motiv. Den heter Hund med handväska. Butiken heter Ekströms konst och där har jag fotat i skylten ett antal gånger 


 

Sen var vi då framme vid huset där Optalmica ligger och det är en av många vinklar av huset. Det ser olika ut från alla håll. Huset ligger inte så långt från busstationen


 

Så här ser ingången ut och sen skall man åka hiss eller gå i trappor 5 våningar upp. Det var en fin klinik med trevligt bemötande. Efter att en trevlig proffsig sköterska gått igenom mina ögon så fick jag vänta en stund i väntrummet med droppar i ögonen. Sen blev jag inkallad till en ung vänlig läkare som proffsigt gick igenom båda ögonen. Sen kom känslan igen att nåt inte stod rätt till.

 

                                

Han ville göra en grundligare undersökning av ögonen och vi gick in till ett annat rum. Efter det så berättade han för mig att jag hade även fått lite starr på höger öga. Om det hade utvecklats mer så hade dom kunnat operera mig inom en rimlig tid. Sen berättade han att jag hade några svaga punkter på hornhinnan så dilemmat var att om han opererade det ögat nu så fanns en risk för att jag kunde få dimsyn resten av livet. eller så blev allt bra men då måste jag resten av livet ha glasögon och det hade jag inget emot i och med att jag är van vid det. 

 

                                     

Läkaren sa att om vi väntar i 4-6 månader så starren på höger öga hinner utvecklas så har vi ett bättre läge och det är mindre risk för att hornhinnan spricker. Det är helt sjukt att detta händer mig som har sån klaustrofobi så det kändes som ett svårt val. Han sa att om jag inte står ut så får jag ringa dit när jag vill och dom opererar mig tidigare men då tar jag ju risken att få dimsyn på vänster öga resten av livet om hornhinnan inte håller

 

Jag är supernöjd med läkaren som heter Dr Jan Söderberg


 

Dessa krukor som jag såg utanför en byggnad får symbolisera dom operationerna jag gått igenom när allt förhoppningsvist är klart. Detta gör att om några månader så kommer jag inte att kunna blogga eller utföra nåt annat antar jag i och med sämre syn på båda ögonen. Nu tar jag tillvara på dom månaderna som jag ser att utföra nåt


        

Level 42 med Leesons In love. En livekonsert från deras 30-årsjubileum 2010. Level 42 är ett brittiskt poprock- och funkband, ursprungligen från Isle of Wright. Dom nådde stora framgångar under 1980 och 1990-talet med hits som Running in the family och Lessons In love. De har sålt mer än 31 miljoner album världen över

 

Nu önskar jag er en härlig onsdag då vi har sol och lite kallare men bara frost på marken

 

                     

Clipart Library  


#hjärtfomad #tavla #Optalmica #krukor #Level 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards