Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2022

Världen i utförsbacke och Ulf Dageby

Av Malin wiper - 27 augusti 2022 09:15


      

Klicka här för att se vart jag hittade bilden ovan


Malin tycker till


Jag känner en olustkänsla då jag läste vad Moderaterna och SD har för planer fast jag är ju inte förvånad. Det jag blir förvånad över är att så många låginkomsttagare röstar på M och SD. Deras planer är ju naturligtvis att sänka A-kassan och försämra sjukförsäkringen ännu mer för då kan dom genomföra skattelättnader och annat för höginkomsttagare. Dessutom är dom klimatförnekare och det bådar inte gott. Kan ni tänka er att jag levt i en tid som ung då man fick 100% i sjukersättning?. Då kunde man vara hemma tills man blev helt frisk och det tjänade samhället på. Dessutom hade man full A-kassa tills man hittade ett nytt arbete. Varför fungerade det då men inte nu?. Sjukdom verkar räknas som brott numera för dom vill även att allvarligt sjuka personer skall ut och jobba efter canceroperationer och andra sjukdomar, det är deras syn på arbetslinjen.

 

                                                   

Clipart Library 

Sen går dom fel väg när det gäller straff för brott i sk utanförskapsområden. Det bästa är att fånga upp barn som mår dåligt och har det svårt så tidigt som möjligt. Det går inte att vänta tills dom är tonåringar. Nu vill dessa partier riva broar också så dom slipper sk bottenskrapet men jag tycker dessa politiker är ett bottenskrap som är helt befriade från empati. Sen finns det många infödda barn som mår dåligt i sina familjer som inte heller får nån hjälp, ingen lyssnar på barnen. Vårdapparaten går på knäna och hinner inte med hur kan det ha blivit så här dåligt på ett antal årtionden?

 

Klicka här för att läsa om en man som arbetar just med att försöka rädda ungdomar från brottslighet. Det måste finnas fler som engagerar sig och att det skjuts pengar till detta. Det skulle ha gjorts för mycket länge sen innan allt eskalerat. Sen skylls allt på invandringen men vi ser ju folk från andra länder som är skötsamma och jobbar varje dag. Det är precis som att svenskar inte begår några brott. Dessutom verkar det inte vara nåt brott när höginkomsttagare flyr undan med sin skatt till andra länder. Vill vi verkligen ha det så här?

 

                                          

Clipart Library 

Mina föräldrars generation var dom sista som fick en rejäl pension. Har man blivit sjuk före pensionen så är man en brottsling och mister många tusenlappar. Jag känner mig helt förvirrad när det gäller att rösta men jag måste ändå ta tag i det och då röstar jag på det minst onda

 

Tack för ordet! 

 

       

Ulf Dageby med låten Barn

 

Nu har solen gått i moln och det har regnat i natt och det behövs verkligen. Vi har inget på agendan så det är rätt trist men jag måste göra allt för att inte smittas av nåt nu när jag äntligen fått en operationstid. Jag har fortfarande besvär med rösten och rethosta som kommer och går. Har fått begränsa mig lite vad gäller att prata i telefon. Nu önskar jag er alla en så fin helg som möjligt. 

 

                                                           

Natur butiken

 

#Moderaterna #sjukförsäkringen #brottslighet #höginkomsttagare #Ulf 

 
 
Veiken

Veiken

27 augusti 2022 10:07

Ja du, jag är livrädd för Jimmie med anhang. Alla (nästan) tar för givet att vår demokrati är för evigt - vilket är helt fel. Man kan montera ner den sakta men säkert och då sitter vi där med statsstyrd media och annat som inte passar. Ungdomarna vet inte hur många generationer som har stridit för våra demokratiska rättigheter! Jag hoppas verkligen inte att dom får lära sig det den svåra vägen.
Så nu fick du igång mig.
PS. Vi ha redan röstat och inte på SD!!!!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

27 augusti 2022 10:21

Bra att ni inte har röstat på SD men det hade jag ändå på känn att du inte skulle göra. Gillar din kommentar som säger allt. Ja du man skakas om i detta klimat.

Vi har tänkt förtidsrösta också till veckan

Ha en jättefin helg med din familj
Varm kram från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

28 augusti 2022 08:26

Lycka till med valet ni som har ett val !
Jag har många vänner från Sverige och hör på deras diskussioner om vad som är rätt och vad som är fel. Mycket intressant att både lyssna på och att läsa hur folk tänker på detta med demokrati. Själv röstar jag förstås på Åland /Finland när det blir val igen.
Allt gott!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

28 augusti 2022 09:03

Tack! Kul att du kan rösta på Åland. Jag hade önskat att det inte vore så stora klyftor, orättvisor, krig och annat elände. Vi hade ju kunnat ha det så bra.

Ha en jättefin söndag
kram från Malin

 
wiper

wiper

28 augusti 2022 09:09

Hej Karin!

Jag tänkte inte på att du kom ifrån Åland och inte kunde rösta i svenska valet så mitt svar på din kommentar blev lite galet

Ha det bra
Kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 augusti 2022 09:10

Poletten gick ner lite sent Karin ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards