Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 18 april 2022

Fika vid en sluss, fåglar, slussöppning, högerextremism och Eurythmics

Av Malin wiper - 18 april 2022 14:15


 

I förmiddags var vi tillbaka till en av våra slussar där vi satt och fikade i går. I går hade vi dessa två kanadagäss som gäster vid vårt bord. Dom gick omkring och åt gräs så nära och var inte ett dugg rädda för oss. I dag fotade jag dom lite längre bort och dom var rätt högljudda för dom samtalade med två kanadagäss lite längre bort

 

 

Då var det dags för en medhavd fika igen och i dag var det 8 grader då vi tog vår promenad. Jag hade bara en tunn t-shirt och en hoodie på mig. När vi sen hade promenerat 4 km och var på väg hem så hade vi hela 16 grader varmt. Det kanske blir sommar direkt istället för att stanna lite vid våren

 

Klicka här för att se när vi var till samma sluss och kanal för utefika 27 juli 2020

 

                                    

Smart Fritid 

 

Vi drack vårt kaffe i snygga behagliga emaljmuggar som vi köpte för några år sedan hos Smart Fritid

 

Klicka här för att se hur det såg ut i maj 2021 då vi använde emaljmuggarna när vi fikade vid ett utegym

 

     

Emaljmuggarna på lite närmare håll från Smart Fritid. Klicka på bilderna så blir dom större

 

 

Vid slussen låg denna livboj som rivits ner från bryggdelen där båtar lägger till. Det är bedrövligt att inget får vara ifred och jag skall föra vidare bilderna så dom som sköter om detta får vetskap om vad som händer

 

  

En har fått hänga kvar men nån har dragit ut linan och förstört så jag tror inte den går att använda. Det har funnits ytterligare en men den är helt borta.    

 

 

Det är så vackert och stilla på vattnet nu vid bryggorna

 

        

Här filmade jag en slussöppning på samma ställe som vi var på i går och i dag. Klippet är från augusti 2020. I Strömsholms Kanal. Klicka här för att se ett annat klipp från 2017 

 

 

Sen gick vi vidare mot skanssjön där isen ligger kvar fortfarande på flera ställen. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2017 då vi nyss hade flyttat hit. 

 

 

Jag såg dessa vitkindade kanadagäss som var på väg ut på vägen från gångvägen så dom är inte rädda av sig

 

 

Två skrattmåsar i samklang

 

Klicka här för att se lite fler bilder på skrattmåsar och andra fåglar jag tog i april 2021

 

 

Här en bild på en skrattmås jag tog i oktober 2020. Det är en skrattmås i vinterdräkt

 

Det blev lite sen lunch i dag men sen går vi ut igen och då får man ta tunnare kläder på sig för nu är det snart 18 grader varmt. Jag har inte så mycket tid att blogga nu för promenader och annat tar sin tid. Sen har man lite annat att göra hemma också. Det skall fortsätta att vara varmt så det blir många härliga utflykter. Lika bra att leva medans man kan för världen ser inget vidare ut när det gäller nästan allt.

 

                                                     

Clipart Library 

Hur kan en högerextremist från Danmark få tillstånd att bränna koraner på torg i sverige?, det går över mitt förstånd och det är hets mot folkgrupp. Sen har det medfört skadegörelse i flera städer på både polisbilar, bussar och människor. Jag kan inte läsa nånstans vilka det är som står för denna skadegörelse men nu såg jag att dom misstänker gängkriminalitet. Det är ju som att muslimer skulle få tillstånd att bränna biblar, ja ni hör hur galet det låter. Det är riktigt otäckt och skrämmande med allt hat som flödar nu

 

                        Njut av sol och värme. Hälsning från Malin  

 

        

Eurythmics med I save the world today. Jag får gåshud av denna låt och tänk hur bra vi alla hade kunnat ha det om alla ville ha fred, frihet och rättvisa mm. Människan är det farligaste djuret av alla 

 

#kanadagäss #fika #emaljmuggar #livboj #slussöppning #skanssjön #högerextremist #Eurythmics

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

18 april 2022 22:25

Toppenfina fågelbilder. Du har blivit en fena på att ta sådana. Skrattmåsarna är härliga.
Härlig fiskmugg också.
Och bra att du berättar för ansvariga om livbojarna!
Ha det bra Malin!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

19 april 2022 08:44

Kul att du gillade bilderna. Jag tycker jag har fått ännu finare bilder förut på fåglar. Hade väl tur antar jag. Skrattmåsar är jättefina tycker jag också

Dom muggarna är jättebra för dom är lätta att ta med sig. Ja du dessa livbojar behövs ju där och skall fungera när det händer nåt

Ha en jättefin början på vardagsveckan

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards