Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 oktober 2018

Av Malin wiper - 13 oktober 2018 17:00

 

I dag gick det lite sämre på vår promenad. Jag kom bara 200 m och sen fick jag sätta mig ner en stund i den fina parkoasen på vägen in mot centrum. Jag borde inte ha gjort min träning strax innan vi gick ut utan ha väntat tills efter promenaden. Jag försökte ändå le mot kameran för jag tänker inte ge mig utan kämpa för att så småningom kunna ta mig till gymmet igen

 

 

När vi sen kom in till centrum så kom jag inte längre så Mr T fick hämta bilen medans jag satt på en bänk och väntade. Sen tog vi en tur med bilen i samhället och här åkte vi och kollade runt

 

 

En orange båt stack ut fören från ett garage


              

 

 

En läcker veteranbil såg jag också från bilfönstret. Det är en MERCURY från 1969


 

Jag är förtjust i pelara av alla dess former och vi har såna på många hus här i området

 

     

Sist på IDOL så var det bara två som stack ut för alla andra sjöng falskt och hade valt fel låtar. Här hör ni Nathalie Brydolf som var elegant och sjöng bra. Synd att Vanja åkte ut för det fanns dom som var sämre än henne. Jag tänker direkt på Ann-Margret då jag ser Nathalies röda hårsvall och tjusiga framtoning. Man flyttas tillbaka till 1950-1970-talet. Klicka här för att höra Sebastian som också gjorde rätt bra ifrån sig

 

 

Så här kommer det att se ut framför vårt hus i januari då det blir stambyte. Det blir ingen höjdare och kan ta upp till 7 veckor. Sen bar det hem för att laga till en lunch innan vi skulle iväg till Sagabion för en föreställning om "Svensk Rockhistoria" 16.00

 

 

Så här ser Sagabiografen ut från utsidan. Ha det toppen kära ni och njut av er lördagskväll  

 

 

                                      


Retro biofotölj av återvunnet trä 

 

 

#Promenad #Centrum #Båt #Mercury #Pelare #Nathalie #Stambyte 


Av Malin wiper - 13 oktober 2018 13:00

      

Detta är ett klipp som visar hur en  app kom till. Sonen har filmat och komponerat musiken till klippet. Själva appen har alla hjälpts åt med på sonens arbete. I själva appen har min son komponerat lite mer lungare musik i klassiskt stuk men här är det lite mer fart. Det är min sons arbetsplats som håller på med sånt och några kunder har köpt denna appen. Det blir en releasefest om nån vecka då appen släpps. Väldigt bra dokumenterat hur appen kom till. 

 

                  

Så här skrev min son till mig:


Idag släppte vi vår bakom kulisserna video från digitising av Westerlunds Praktalbum. Klicka här för att läsa om Westerlundsällskapet. Klicka här för att se vart min son arbetar.
           

 

#App #Westerlundsällskapet 

Av Malin wiper - 13 oktober 2018 08:00

 

Nu har forskarna kommit fram till att promenader i naturen är bättre för utbrändhet än medicin. Det har jag förstått för länge sen då jag första gången gick hos en kvinna som lärde ut KBT. Hon sa att: köp en kamera och gå ut i naturen och lev i nuet. Det blev början till min återhämntning och jag är evigt tacksam för det tipset. Av läkaren fick jag även "lyckopiller" men det åt jag bara en kort period och för mig hjälpte det inte fullt ut och jag gick upp mer än 30 kg i vikt. Sen måste en person som fått en allvarlig utmattningsdepression vara sjukskriven utan att behöva oroa sig för ekonomin.             

 

 

Som det ser ut numera så blir man aldrig bra om man inte får återhämtning. En utmattningsdepression är så allvarlig så man kan drabbas av "plötsligt vuxendöd". Första gången jag kollapsade var 1987 på ett arbete. Då förstod jag inte vad det var och man pratade inte om utbrändhet. Fick ligga på sjukhus en natt med afasiliknande symptom. Läkaren sa att ett sånt allvarligt migränanfall som det tydligen var drabbas man bara av vid stress.

 

                        

 

Jag tog inte detta på allvar utan var bara hemma några dagar och sen körde jag igång på högsta växeln igen. Tyvärr är jag en sån typ som när jag arbetar inte kan låta bli att halka in på andra områden och fixa och förbättra på en arbetsplats. Jag är själv inte samma person som före min utbrändhet utan tål inte stress längre, före blev jag hög av stress. Det är nu 16 år sedan jag gick in i väggen. När jag sen fick min nackskada så blev det dubbelt så jobbigt så jag lever ett lugnare liv nu och känner direkt när det blir för mycket för mig. Tyvärr så påverkade dessa år min pension så jag miste många tusenlappar så man blir verkligen straffad i dubbel bemärkelse vid sjukdom 

 

             animated-artist-image-0005                                                    animated-artist-image-0005               

 

 

Klicka här för att läsa lite ang utmattning. Klicka här för att se vad jag skrev om utmattningsdepression 2011. Tyvärr har vi ett mer stressat samhälle så utbrändhet drabbar fler och fler yngre och då måste man göra nåt åt detta innan det blir katastrofalt läge. Det blir mindre och mindre personal överallt så den enskilde måste ta större arbetsbörda. Inom vården har det blivit sånt allvarligt läge så personal säger upp sig och flyttar till andra länder. Jag vet inte vad politikerna håller på med numera för sitt arbete sköter dom inte till fullo.  

 

      

The Animals med låten Take It Easy. Nu önskar jag er en vilsam men även festlig lördag 

                                  

                                                - Hur var namnet?

                                                - Karlsson, utan X

                                                - Men Karlsson stavas väl inte med X?

                                                - Nej, jag sa ju det! 

 

                                                       animated-laughing-image-0015

#Utmattningsdepression #Animals

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards