Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 oktober 2018

Av Malin wiper - 25 oktober 2018 12:15

  

Sist vi var till Erikslunds Shoppingcenter så gick jag förbi denna tjej som är plattsättare. Hon var så proffig då hon satt in en ny platta i golvet. Jag gillar att tjejer tar för sig och går in i sk manliga yrken och man ser även fler kvinnliga långtradarchaufförer utefter vägarna. Jag har själv haft ett sk manligt yrke dom sista åren i arbetslivet. Jag är både utbildad verkstadsmekaniker och CNC-operatör. Jag var den första kvinnan på AMU i Katrineholm som gick på utbildningen datastyrda svarvar. Jag blev väldigt bra mottagen av både lärare och elever så jag ser tillbaka på den tiden med glädje. Verkstadsmekaniska utbildningen gick jag i Göteborg. Jag var tvungen att skola om mig då arbetsterapierna las ner. 

 

                              


Jag är så tacksam för att jag haft jämnställda föräldrar. Sen har jag ju även en jämnställd man och det gör att man är både kompisar och älskande par. Sen finns det ju även många kvinnor som beter sig illa och det är lika dåligt det


 

Tjejen var väldigt noga och visste vad hon sysslade med. Jag kom att tänka på då min kropp var oskadad och jag kunde stå hur länge som helst på knä precis som plattläggaren. Klicka här för att läsa om att 50% vill anlita kvinnor. Klicka här för att läsa en artikel i Metro debatt 


 

Hon såg så häftig och tuff ut och här är hon framme vid slutmomentet att lägga dit plattan. Plattsättare använder bland annat vattenpass, lod, rätskivor och laser

 

                                       


 

Klicka här för att läsa vad som gäller när man vill bli plattsättare. 8% av plattsättaran som är med i Byggnads är kvinnor. Klicka här för att läsa mer ang detta. Det är som sagt små saker som underlättar för att vi kvinnor/tjejer kan välja sk manliga yrken. Som när jag började arbeta då jag begärde arbetshandskar i min storlek. Det var inte populärt i början men jag framhärdade. Jag fick även en egen toalett på mitt första industriarbete där jag också var ensam kvinna i början. Det bästa var ju att man fick högre lön och hade ett starkare fackförbund bakom sig. När jag sen blev sjuk så var skyddsnätet bättre och jag hade rätt bra förtidspension. 


 

Så var det slutfört med bra resultat. Kul att jag fick fota henne. Klicka här för att läsa om en tjej som startade en egen byggfirma med bara tjejer som anställda. Klicka här för att se när hon fick ett stipendium. Det var inte meningen från början men blir man trakasserad på utbildning eller jobb så lessnar man till slut. Förstår inte hur det kunnat bli så. Det bästa är ju att Kvinnor och män jobbar tillsammans utan såna dumheter. Jag tror att man måste börja redan då barn är små och ingjuta respekt för varandra och även kunna bortse från grupptryck. Jag har själv blivit utsatt några gånger för trakasserier men jag hade förberett mig och hade svar på tal. Sen var jag ju lite äldre så jag tog ingen skit utan sa ifrån och fick sen respekt. 

 

                                  


Blixabloggar

 

      

Bad Romance- Women's Suffrage

 

Klicka här för att se vad jag skrev i ett inlägg om filmen Suffragette

 

 

Inlägget skrev jag för några dagar sen. Det kändes som jag höll på att bli av med förkylningen i tisdags så vi var ute och åkte lite men dan efter fick jag feber igen besvär med hosta och en översvallande trötthet. Jag var tvungen att gå och lägga mig. I dag så var jag tvungen att ställa in besöket hos Fysioterapeuten. Hon ringde mig sen och sa att jag skall ringa och beställa ny tid så fort jag frisknar till

 

Nu står helgen vid dörren och vill in.. , igen!!!. Hoppas ni har nåt roligt att se fram emot. Sköt om er och ha det så bra. Kram från Malin

 

                                                    



#Erikslunds #Plattsättare #Jämnställda #Kvinnor #Bad #Förkylningen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards