Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 oktober 2018

Av Malin wiper - 22 oktober 2018 14:45

 

Jag köpte denna film för 10 kr på Ankis Fyndbod/Loppis här i Hallsta när vi var dit sist. Den heter I, Daniel Blake och jag var inte beredd på hur bra och välgjord den var. Filmen visar verkligen upp vart vår värld är på väg och att se filmen var som en käftsmäll. Inte undra på att den fått en massa priser. Det är en brittisk socialrealistisk dramafilm från 2016 i regi av Ken LoachAlla borde se denna film för det går bara nerför vad gäller omsorg om människor som blivit sjuka och arbetslösa. Jag satt med andan i halsen och undrade: kan det bli värre än så här? inte undra på att många ger upp.

 

I rollerna ser man: Dave Johns, Hayley Squires, Briana Shann, Dylan McKiernan, Kate Rutter, Sharon Percy mfl

 

                                     


                                                      Alibaba

 

Handlingen:

 

Efter att ha haft en hjärtattack måste en 59-årig snickare slåss mot de byråkratiska krafterna i systemet för att ta emot sysselsättning och stödbidrag. Det dras till sin bristningsgräns och får konsekvenser

 

Recension:

 

Alla skådespelare var otroligt bra men Dave Johns som spelade huvudrollen var helt otrolig. Han hade sån inlevelse och hans rollkaraktär fick fram det horribla i situationen som han och många andra i filmen drabbats av på grund av sjukdom eller arbetslöshet. Det uppstod dråpliga situationer mitt i eländet för man kan knappt tro att det är sant utan ett dåligt skämt. Jag är otroligt glad att ha växt upp i en tid då det fanns medmänsklighet och skyddsnät när nåt hände. Detta skulle lika bra ha kunnat vara en dokumentär över vår samtid. Det är som att myndigheterna har gjort oss till lydiga marionetter som inte törs göra nåt utanför ramarna eller ta för sig och säga ifrån. Om ni ser filmen så förstår ni vad jag menar. Ibland känns det som vi människor slutat tänka och blåser med vinden.

 

   

Dave Johns är både skådespelare, stand- up komiker och författare. Han fick sitt genombrott med denna roll som Danile Blake. På bilden tar han emot priset för bästa skådespelare i I,Daniel Blake under British Independent film Awards och jag är inte förvånad. 

 

                    animated-star-image-0071                      animated-star-image-0071   

 

Jag kan inte annat än ge filmen 5 byråkratmappar i betyg av 5 möjliga eftersom allt från regi, skådespel, handlig mm var en fullpoängare

 

animated-computer-image-0346  animated-computer-image-0346  animated-computer-image-0346  animated-computer-image-0346  animated-computer-image-0346

 

      

 

#Daniel #Ken

Av Malin wiper - 22 oktober 2018 08:15

 
Jag fick ihop ett inlägg i dag också men i flera omgångar för jag blir ju så uttråkad av att bara vila så nåt måste jag göra. Bilden ovan är från Hallsta en höstdag då vi var ute och åkte


Bilder jag fotat som inte kommit in i bloggen förut:


   

I Köping har dom ett Bilmuseum som jag ännu inte besökt men tagit några foton för nåt år sedan. Detta är utanför huset på långsidan där dom gjort en installation med mack, bil, motorcykel och andra tillbehör.


Klicka här för att se hur det pampiga stenhuset ser ut som bilmuseumet är inhyst i

 

                                      


AliExpress 


 

Den gamla häftiga motorcykeln på nära håll


 

Kul när man blir överraskad av sånt här. 

 

     

 

Bilen på nära håll och ett par ben son sticker ut under. 

 

 

I Vaggeryd där jag bodde förut så hade dom blommor på torget i denna betongpelare och så har det varit sen vi flyttade dit

 

 

Så här kunde det också se ut i inhägnaden på sommaren

 

 

Nu ser det ut så här. Dom har gjort om torget och framför Ritz Konditori har dom byggt ett glastak  så man kan sitta där då det regnar också. Bilden har jag lånat av Lennart Charlie Karlsson som är partiledare för "Empa(r)tiet". En trevlig och driftig man som startat ett nytt parti och bara namnet säger ju allt. Jag skall fråga om min väninna A-G kan ta ett foto av glastaket

 

     

En bild på ett ödehus som jag tog för några år sedan. Det är ungefär som jag känner mig nu, ett vrak.. . Jag bara ser fram emot att gå ut i hösten igen och man njuter dubbelt så mycket då man varit sjuk och blir frisk. Min man är tack och lov så pass bra så han sköter det mesta hemma . Jag diskar i alla fall efter maten och gör det jag kan. I dag kom vi upp tidigare för min man skulle till Vårdcentralen och ta Varanprov. Hoppas ni får en bra start på den nya veckan

 

     

Lill Lindfors med Just här, just nu från "Så mycket bättre" 2013, finstämt och vackert. Hon var med i Hellenius Hörna i går och hon har både humor och värme. Sjunger även jättebra med en röst man inte kan missta sig på. Hon är grymt skärpt och håller igång 

 

 #Höstdag #Bilmuseum #Motorcykeln #Ben #Betongpelare #Charlie #Ödehus #Lill

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards