Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 november 2009

Av Malin wiper - 8 november 2009 18:16

  

Om man står i valet och kvalet och inte vet vilket vin man skall köpa då är det bra att Drostdy-Hof finns. Både det vita och röda är jättegott och lättdrucket. Vi drack ett glas vin till en kycklinggryta nyss. Vinet kommer från South Africa och är ett Cardonnay från 2008. Vinet kostar 69:-  och har 13.5%vol

 

  

 

Doft: fruktig doft med inslag av fat, tropiska frukter och smör

 

Smak: torr fruktig smak med inslag av fat, persika, majs och smör.

 

Serveras vid 8-10 gr kallt. Passar bra till fågel och fisk.  

 

   

Nu önskar jag er alla en härlig kväll Kyss  

 

Av Malin wiper - 8 november 2009 16:37


   

Här har det inte hänt mycket i dag än om jag inte suttit och slöat i en sån här fin sammetsstol. Jag har inte varit utanför dörren utan håller på med lite hobbyarbeten och latar mig framför en film emellanåt.

 

 

   

Detta är en bokhylla för pocketböcker...Skrattande hittade den i senaste nr av ICA Kuriren. Materialet är i plåt och heter "Read" hyllan kostar 16.000:-  det är väl endast pocketböcker man har råd med om man köper en sån. Den finns även i bokstäverna E,A,D. Studio Bofinken säljer hyllan.

  

   

När jag träffade min man så hade han en hel byrålåda full med handsnidade knivar som han köpt uppe i norrland. Knivarna är som små konstverk. Det är ju meningen att man skall använda dom när man är i skogen. Den som är ovan är en som jag beställde för flera år sen av min mans kompis bror som bor i Värmland. Han heter Greger Andrsson och är en hejare på att göra fina knivar. Jag sa till honom att jag ville ha en som såg lite indiansk ut. Min har jag bara till prydnad. När man sätter in kniven i slidan som det heter så skall det klicka till då vet man att den är välgjord.

 

   

Jag har också en koltkniv som han gjort med en hård träslida. Min man har gett bort rätt många knivar men har ändå en massa kvar nere i källaren. Alla är olika och roliga att titta på.

 

    

Samtidigt som jag fick koltkniven av min man så gav han mig denna lilla träask också. Den är till för salt att ha med sig när man är i skogen. 


 

  

 

Här har vi ett annat exempel "sikforskniven"

 

Klicka här om ni vill läsa om den. Alla byar hade sin egen modell.


Av Malin wiper - 8 november 2009 11:03

  

 

klicka härså ser ni vart jag knyckte denna recension nedan. Den säger allt som jag skulle velat säga om denna film därför ingen egen.

 

          

 

Den som bor i en stad som visar franska kvalitetsfilmer ska se filmen Paris, regisserad av Cédric Klapisch och med Juliette Binoche i en av de bärande rollerna. Filmen har många parallella berättelser men är egentligen mest en hyllning till Paris. Den bärande handlingen rör en ung dansare, Pierre, som väntar på att genomföra en hjärttransplantation med osäker utgång. Han ägnar mesta tiden i sin väntan på operationen åt att studera livet utanför sitt fönster i Montmartre med utsikt över hela staden.  

 

Se filmen! Du är i Paris för några timmar. Du kommer att känna igen karaktärerna som den falska kvinnan i bageriet, den äldre professorn i sin kärleksaffär med en ung student. Passion och intriger, kärlek och sorg. Och naturligtvis ett långsammare tempo än i alla amerikanska filmer och ljuvligt utdragna dialoger som det ska i en fransk film.

 

 

Detta är en riktigt gammal filmprojektor.

Klicka här om ni vill se fler. 

 

Filmen är från 2009 och regissör heter Cédric Klapisch. I rollerna ser vi: Juliette Binoche, Romain Duris, Fabrice Lacini, Albert Dupont och Francois Clazet. Det är en Konst/komedi/drama.  

 

Jag ger filmen 4 filmklappor av 5 möjliga. Det var lite som en shout cutfilm (olika öden flätas samman) Vackert filmat och fina miljöer. Skådespeleriet är briljant.

 

             

Av Malin wiper - 8 november 2009 10:17

  

I dag har rullgardingen inte gått upp mer än så här och man kan se skräphögen utanför som ligger där som ett dåligt samvete...Rynkar på näsan. Jag har sovit som en stock men inte vaknat förrens nu så då var den här dan förstörd också Skäms. Har emellertid lite jag skall fixa med och fick lite idéer i huvudet i natt.

 

    

I dag är det en person som skall vara i rampljuset och det är våra kära fäder. Än om jag inte har pappa kvar i livet så kommer jag att tänka på honom lite extra i dag och han finns runtomkring mig ändå. Vi kommer att besöka hans grav senast på tisdag och då kan jag säga några väl valda ord till honom. Ni andra har säkert det hektiskt nu och planerar för att uppvakta er far.

 

   

 

 

 

  

 

Till en bowlande far kan ju denna slips passa bra.

 

Grattis till alla fäder på Fars dag...

 

Ni andra skall ha en bra söndag också Kyss   

        

Det blir en riktigt gammal låt med Karl Gerhard som mina föräldrar gillade när dom var unga. Han föddes redan 1891 och dog  70 år gammal 1964. Hade han levt nu så hade han varit 118 år så han var nog i mina morsföräldrars ålder men dom fick inte mamma förrens dom var över 40 år gamla. Han var revyartist, teaterdirektör samt revy och kuplettförfattare. 

 

Klicka här om ni vill läsa mer om Karl Gerhard.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards