Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 november 2009

Av Malin wiper - 7 november 2009 17:10

  

Nu har jag tittat på en skräckfilm och det har jag inte gjort på år och dag. Tycker att dom blivit så råa och obehagliga. Denna  var lite gammaldags krypande. Visst var den obehaglig i vissa scener men jag klarade av att se den utan att svimma Obestämd eller bli för uppskrämd.

 

    

Den heter "Book of blood" från 2008. Filmen bygger på två noveller av Clive Barker. Regissör är John Harryson. I huvudrollerna ser vi: Jonas Armstrong, Sophie Ward och Clive Russell.

 

Clive Barker har under de senaste 30 åren författat några av vår tids mest skräckinjagande romaner och noveller, för att inte tala om de skräckfilmsklassiker han skapat så som Hellraiser, Nightbreed och Lord of Illusions. Book of Blood är baserad på Barker’s två noveller On Jerusalem Street och The Book of Blood. I filmen används den ena historien som en sorts introduktion för den andra, lite som i Tales from the Crypt.

 

  

 

HANDLINGEN
 
En ung expert på det paranormala blir inkallad för att lösa ett fruktansvärt mordfall i ett spökhus. Då snubblar han över ett sorts tvärsnitt av vägar som själar färdas via. Han kommer att tjäna som ett sorts fysiskt medium för själarna, som ristar in sina historier i hans hud. Regissören John Harrison arbetade som second unit-regissör under rysarlegenden George A. Romero. Han har skrivit och regisserat flera avsnitt av kultserierna Tales from the Darkside och Tales from the Crypt.
  

 

Jag tycker att skådespelarprestationerna var starka och inlevelsefulla. Filmen var väl inget mästerverk men klart godkänd och det var skönt att man inte fick se alla ohyggligheter utan använda fantasin lite också. Jag tror inte jag får några mardrömmar efter filmen eftersom den inte sitter kvar på det sättet psykiskt. 

  

 

Jag ger filmen 3 filmmegafoner av 5 möjliga.



Klicka här om ni vill gå in på författaren Clive Barkers hemsida.


 

Av Malin wiper - 7 november 2009 12:51

  


Är det nån som vet vart Vicke tagit vägen?. Hans blogg hette "Vickes blogg" och han lärde ut animeringar. Hans förra hemsida var en höjdare och jag tog animeringar därifrån i flera år. Jag har en liten känsla av att jag läste sist att han skulle lägga ner bloggen men skulle ha kvar en annan blogg som han startat. Saknar honom och hoppas det inte hänt nåt. Vet att ni är många som gått in på hans fina blogg.

 

  

Av Malin wiper - 7 november 2009 11:35

  


I dag fick vi reda på att min svåger och svägerskas hund gått ur tiden.

Hon hette Sanny och blev 11 år gammal. Sanny var en liten Munsterländer och jag har träffat henne några gånger. Dom bor långt upp i Norrland.

 

  

 

Liten Münsterländer

Den lilla Vorstehhunden med de stora egenskaperna

 

  

 

Liten Münsterländer har ett brett användningsområde. Den är i huvudsak en stående fågelhund på fält, fjäll och i skog.

Den är bra på eftersök, används som stötande på hårvilt (hare, rådjur, hjort, och vildsvin) och ställer rovvilt (grävling m.m)

 

  

 

Till de förnämsta bruksegenskaperna räknas ett behagligt och trofast uppförande. I temperament är den trots livlighet både snäll, följsam och tålmodig. Aldrig stel eller långsint. Den är kärvänlig, vaksam och trofast.

 

  

 

 Dessa uppräknade egensakper förutsätter att hunden aktiveras ordentligt!  Med dessa egenskaper blir den till idealet för jägare att ha i hus och som familjehund. Den lilla Münsterländern är en ädel, elegant och kraftig, kontinental stående fågelhund.

 

  

 

Till Sverige kom rasen 1958 och till dagens datum registreras årligen ca 300 valpar, varav ca 50 är från jaktmeriterade föräldrar.

Mankhöjden  för en tik 48-54 cm, för hanhund gäller 50-56 cm.

Färgen är brun och vit eller brunskimmel.

 

  

 

Både min svåger och svägerska är friluftsmänniskor och älskar att vara i skog och mark samt motionera så hunden har fått vara ute extra mycket och har haft ett rikt liv. Hon var en jättefin hund som spridit mycket glädje omkring sig.

 

  

 

Jag och Mr T beklagar sorgen och tänker på er.

 

Varma kramar!

 

    

 

 



Av Malin wiper - 7 november 2009 10:18

  


Jag har fått en award av Sussi  (tack!) och den medför att jag måste berätta 10 saker om mig själv och sen skicka vidare awarden till 3 personer som skall göra detsamma. Det är inte lätt att skriva om sig själv. Kom först på bara negativa saker men sen bestämde jag mig för att ta upp både det positva och negativa. Det är lättare tycker jag att se sina negativa sidor. Vi kvinnor är ofta självkritiska. 


Jag skickar denna vidare till:

 

Pisan

 

Cattis

 

-Nena-

 

1. Jag är både ensamvarg och utåtriktad

 

2. Jag är för snabb för mitt eget bästa

 

3. Jag avskyr orättvisor

 

4. Jag har civilkurage

 

5. Choklad är min stora last

 

6. Jag har dåligt tålamod

 

7. Jag har lika nära till skratt som gråt.

 

8. Jag är empatisk

 

9. Jag älskar film, teater, dans och musik

 

10. Älskar att gå på Café och restaurang och bara njuta 

 

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards