Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 juni 2023

Saby Jai Thai & Sushi Enköping, Ratatouille, ramslök och Stefan Nilsson

Av Malin wiper - 1 juni 2023 08:45


 

I söndags då vi hyrde elbilen och sen skjutsade hem min son så gick vi och åt på Saby Jai Thaimat i Enköping. Dit har vi varit flera gången genom åren och dom serverar alltid fräsch och god kvalitetsmat. 

 

Klicka här för att se när vi var dit 2018 och satt ute och åt. Klicka här för att se när vi var dit 2020. Klicka här för att se när vi var dit 2021

 

 

Det var så länge sen jag åt sushi nu så jag var väldigt sugen på detta. Jag valde 5 lax och 5 avokado som är mina favoriter. Det var jättegott

 

                                

 

Min man beställde Gai Pad med Mamuang, kyckling, cashewnötter, paprika, lök och salladslök. Han var jättenöjd med maten som smakade fantastiskt. Dom har behållit sin höga kvalitet genom dom åren vi bott i Västmanland. Vi har även ätit där innan vi flyttade från Vaggeryd hit, då när vi var och hälsade på min son i Enköping

 

 

Min son valde Pad Thai bestående av wokade risnudlar, ägg, salladslök, jordnötter, böngroddar och friterad rödlök. Jag tror även att det var kyckling i denna rätt

 

        

Camille, Michael Giacchino  Le Festin (from Ratatouille). Ratatouille är en animerad film från 2007

 

 

Efter det så ville min son att vi skulle åka och plocka ramslök på ett ställe i en skog. Då började det störtregna men det var så tätt i denna skog så vi blev inte så blöta och dom hann plocka en hel del. Jag plockade inget i och med min nackskada och ländryggsproblem. Klicka här för att läsa lite mer om ramslök och få lite recept på pesto

 

                                            

Professional secrets 

Det är fritt att plocka ramslök enligt allemansrätten, men på många håll är den fredad eftersom den växer på naturskyddade områden där särskilda regler gäller. Där vi plockade den var det tillåtet

 

 

På ett ställe såg jag en liggande trädstam där nån ha stoppat in ett trollpar i en öppning. Det såg för gulligt ut

 

 

När vi sen kom hem så testade min man att skära ner ramslöken i lite färskost och bredde ut över en halv smörgås för att testa. Nästa gång så så la han tomater ovanpå ramslöken och det funkade jättebra. Han tyckte det var jättegott och det skall även vara gott att göra pesto av ramslöken 


 

Ännu en selfie på min man och mig. Satt in oss i ett lite gammaldags montage

 

  Musik för livet 

Jag såg för ett tag sen att Kompositören Stefan Nilsson dött i ALS 67 år gammal. Klicka här för att se hur många kända produktioner han har varit med och skapat. 

 

                                                      


Nu är det så många som gått bort av både musiker och skådespelare så det börjar kännas som en tappad not som på bilden ovan 

 

           

Här kommer en av alla låtar han skrivit och den är från filmen Så som i Himmelen och låten heter Gabriellas song och sungs av Helen Sjöholm                     

 

        Nu  noterar jag att vi har en ny dag framför oss som vi skall ta oss igenom. Hoppas den blir bra för er alla. En noterad kram till er alla 

 

#elbilen #sushi #Ratatouille #ramslök #trollpar #selfie #Stefan #Helen

 
 
Ingen bild

Gunilla

1 juni 2023 14:53

Vilken fin dag ni fick och vad bra att kunna skjutsa sonen hem.
Maten ser så god ut och mycket mat ser det ut att vara,jag vill ha mat så det känns att man är mätt. Gillar mat och äter som en häst, men som ur är så är jag smal, konstigt nog.
Men att kunna plock Ramslök var inte dåligt och såg gott ut på mackan.

Ha nu en riktigt fin dag och må så gott!
Kram!

Malin wiper

1 juni 2023 20:42

MrT här: Malin blev hastigt inkallad för starr op på sitt vänstra öga i morse, så jag svarar på kommentarerna åt henne. Operationen gick bra men hon kan inte se att blogga än. Blev riktigt bra smak på färskosten med ramslök.
Kram från Malin & Thorleif

 
Ingen bild

Gunilla

1 juni 2023 22:02

Tack för svar!

Men vad bra att Malin nu fått operationen gjord, och slippa gå att vänta så skönt för henne.

Hälsa så gott och förstår att det tar sin tid innan hon orkar skriva.

Sänder många hälsningar och kramar!

Godkväll!

Malin wiper

2 juni 2023 07:18

MrT: Malin hälsar och tackar för din omtanke.
Stor varm kram från Malin.

Ha en jättefin dag Gunilla.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards