Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 februari 2023

John Williams och Berlin Philarmonik och Wouter Kellerman & Ricky Kej

Av Malin wiper - 19 februari 2023 10:30


  Entertainment

Min son tipsade mig om en tysk konsert från 2021 som går på SVT Play. Den går under namnet från Star Wars till Harry Potter

 

Det är John Williams som dirigerar Berlin philarmoniker med sina egna verk. John Williams är ju en filmmusikkompositör som är en av mina favoriter.  Dom håller till i den gula filhamonikerbyggnade som Williams kallar "a house of magic", och magi blev det verkligen. 

 

                                                                  

På synnerligen gott humör dirigerar filmkompositören John Williams sina egna verk vid en konsert i Berlin. I den gula filharmonibyggnaden.. Vi i publiken får förstås höra musik ur Stjärnornas krig, men också ur Indiana Jones, E.T och Jurassic Park. John Williams presenterar själv varje nummer. Konserten inleds med den pampiga fanfaren till OS i Los Angeles 1984.

 

       

John Williams, Berliner Philarmoniker - Throne Room & End Title. Jag längtar efter att få se en symfoniorkester live för det var så länge sen. Nu kommer vi närmare ett konserthus så vi skall prioritera både det, teater, bio och annat istället för att lägga så mycket på fika ute. Vi kan ta med oss fika ut och sitta i fina parker eller vid Öster Mälarstrands vatten. Sen skall vi sitta på balkongen och mysa och se folk gå förbi på trottoaren. 

 

  Berlin Philarmonic Orchestra 

Jag bara njöt av filmmusiken och den fantastiska Berlin Philarmoniker. Dessutom fick en cellist en framträdande roll i en låt och jag har blivit mer och mer förtjust i musikinstrumentet cello. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta av denna konsert på SVT Play

 

                                        

Gear 4 Music 

Klicka här för att se trailern till nya Indiana Jones filmen Dial of Destiny. John Williams har komponerat musiken till denna femte Indiana Jones film. Det var sonen som mejlade mig ang trailern. 

 

 

Ländryggsbesvären fortsätter men det har inte blivit sämre och jag tar till allt jag lärde mig sist jag var till fysioterapin då jag fick lite övningar. När jag fick dessa ländryggsbesvär första gången så gick jag hos Kiropraktor Michael Scher och han är så skicklig och inte lika dyr som här. Hos honom fick jag lära mig bindvävsmassage som jag är evigt tacksam för. Han håller till i Skillingaryd men vi bodde i Vaggeryd. Blir det inte bättre så får jag ta kontakt med nån kiropraktor eller fysioterapeut. Typiskt när vi har så mycket att göra nu på grund av flytten. 

 

Klicka här för att se när jag var till Michael Scher 2017. Klicka här för att se när jag var dit 2015. Klicka här för att se lite mer av hans konst. Klicka här för att läsa lite mer om Michael som även skrivit en bok. Klicka här för att läsa om hans egna arbetsmetod

 

                      

Staffli  

 

Så här tomt var det i centrum då vi var dit för att handla lite som fattades. I dag har vi 2 grader minus på morgonen men solen tittade fram i dag också. Jag klarade bara av 4 km på promenaden i går på grund av ländryggen. I dag skall jag dela upp promenaderna på tre gånger. Det är så mycket elände av allt möjligt i världen  nu som också påverkar men jag orkar inte tänka på det hela tiden nu utan fokuserar på att kunna genomföra flytten. Tur att vi har kvar lägenheten här hela mars och den 13 mars kommer flyttstädningen. Hoppas ni mina kära besökare får en söndag som känns bra för er

 

        

Nu behövs nåt soft avskalat och vackert så här på söndagen. Det blir med Wouter Kellerman & Ricky Kej. Det är en gammal låt som heter Greensleeves och det i en egen version och videon är magisk.

 

#John #Berlin #Indiana #Michael #Wouter #Ricky

 
 
Micke

Micke

19 februari 2023 19:17

Har varit på något sådant för mååånga år sedan, men detta tror jag slår det mesta, många serier och filmer där att minnas med hjälp av musiken.
Mycket elände i världen men våra liv går ju vidare trots det.

Skönt att hinna klart med allt i god tid.

Ha en fin kväll Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

19 februari 2023 21:56

Vad kul att du varit på nån sån konsert i alla fall. Det är mäktigt live.

Ja du alla dessa serier har sin egen musik

Det är som du säger våra liv går vidare trots allt.

Jag gillar att vara ute i god tid annars blir jag för stressad

Ha en fin kväll själv Micke

 
wiolettan

wiolettan

20 februari 2023 10:09

Mäktigt! Tack för smakprov.
Jobbigt detta med ländryggen. Svårt att sitta, gå eller stå någon längre tid.
Så flytten mitt i allt också. Skönt att ni har god tid på er men det ska ändå göras och det görs inte självt. Spännande sedan att komma till en ny lägenhet och då kan ni plocka upp i lugn och ro, det får ta den tid det tar.
Vi hade också minus 2 grader men det blåste för nästan 10 tyckte jag.
Hoppas att ni får en finfin vecka.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 februari 2023 11:02

Det är verkligen mäktigt. Det är verkligen jobbigt när det gäller ländryggen. Jag sitter nu med icegelépåse på ländryggen och då lugnar det ner sig lite. Som du säger så är det ändå mycket att göra med flytt än om man har lejt hjälp. Det skall verkligen bli spännande och vi gör en sak i taget.

Då har vi samma temperatur som hos er. Nu har vi snö så vintern har kommit tillbaka. Det känns verkligen kallare när det blåser

Ha en fin början på veckan
Kramar från Malin

 
Herbert

Herbert

21 februari 2023 08:21

Morsning,det snöade ganska krafigt här hos mig för ett tag sedan,märker att det avtar nu..Jag har ingen Hilding i min krets,,minns att det fanns en Hilding Hagberg som var aktiv i Komunistpartiet för många år sedan..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

21 februari 2023 10:01

Här snöar det till och från. Jag känner också igen Namnet Hilding Hagberg.

Ha en skön dag
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards