Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2021

Av Malin wiper - 7 juni 2021 17:30


 

Här kommer del 2 av veteranmopederna som samlades i Västerås hamn i söndags. Mopeden på bilden är en Monark i färgerna silver, vitt, svart och ljusblått. Sen en snygg gul mopedväska

 

Klicka  här för att se ett klipp från Björkenäs mopedmuseum

 

        

Veteranmoppe 

 

 

Härligt retroblå moppe av märket Monark


 

Denna röda snygging är en Gilera. Det var en otrolig mängd av olika veteranmopeder som stod där på kullerstenarna bakom alla utflyktsbåtar i hamnen


  

En svart vit vespa eller är det en scooter?

 

                                                           

                            Karlssons hjälmar

 

Jag tror detta är en Fram King Clipper. Det var rena rama folkfesten därnere vid hamnen. 

 

En orange Crescent stod där och bländade mig med sin tjusighet


 

Snygg lykta och alltid fina detaljer på dessa mopeder


 

Grönt är skönt. En mopedväska pryder också.

 

                    animated-motorbike-image-0067               animated-motorbike-image-0067               animated-motorbike-image-0067               animated-motorbike-image-0067


 

Här fick det komma med lite detaljer från andra mopeder och mitt i en snygg röd moped.

 

      

Jag hittade ett passande klipp som heter Jag och min moped. Melodin är från låten Jag och min far 


 

En modern moped smög sig in i gänget och den såg väldigt fin ut. Det är en Tomos Quandro. Mannen som ägde mopeden var så vänlig och tog bort sin jacka och hjälm som hängde på mopeden.


 

Jag såg även denna tandem med hjälpmotor så den får också vara med på ett hörn. Det var svårt att fota för det var ju folk överallt men det får komma med lite ben och byxor. Vilken härlig dag vi hade i söndags och det är inte slut än på upplevelser man kan hinna med på 5 timmar

 

  

Jag skrev häromdan att jag såg en fiskmås som dött och hade några bilder med. Jag var lite fundersam på att fiskmåsen inte hade några skador. I dag såg jag att boet på plåttaket var tomt och fiskmåsparet var försvunnet. Sen såg jag att alla fiskmåsar vi haft här utanför är borta så jag funderar på om dom har förgiftats för att det varit för många härute på gräsmattan. Nu fick vi ett förslag på nätet att när en dör så kan dom andra flyga iväg till andra ställen. Sen har några sett flera döda fiskmåsar i samhället. 

 

                               animated-bird-image-0420           animated-bird-image-0420           animated-bird-image-0420           animated-bird-image-0420 

 

Jag fixade 3 inlägg i dag men nu fick jag huvudvärk för jag har suttit för länge vid datorn så nu måste jag vila skallen. Ville bli klar med dom två inläggen gällande mopeder. Nu tar jag det lugnt. Ha en fin kväll

 

#Veteranmopederna #Monark #Fram #Crescent #Mopedväska #Tomos #Tandemcykel #Fiskmåsar

Av Malin wiper - 7 juni 2021 12:45

 

I går så promenerade vi runt i Västerås hamn där jag såg denna veteranmoped som är en 2-taktare. Glömde att kolla vad det var för märke på mopeden men den var superfin i sin knallgröna färg


 

På bensintanken var det motivlackat en häst


 

På en av mopederna stod det Mopedgänget Västerås och det är en privat klubb. Vill man så kan man gå med i den


 

När vi sen gick vidare så såg vi massor av snygga gamla mopeder och fullt med folk. Jag frågade en man vad som skulle hända och han sa att dom skulle åka i en karavan från Västerås till Surahammar. Mopeden ovan är en Monark


 

Här ser man samma moped men från andra sidan och med sina packväskor. Dom är ju så snygga dom gamla mopederna och det är så kul att dom blir omhändertagna och sköts om så dom får fortsätta rulla på våra gator och vägar


 

Snygg Monark logga


På samma moped fanns en ett annat motivlack och det på en pinuppa

 

       

Utställning mopeder, en svensk designhistoria 


  

Två läckra mopedhjälmar

 

                                        


                                                                Bazaar 

 

Sen dök denna blå moped upp av märket Zundapp


 

Från andra hållet. 


 

Här ser ni en röd moped och då hade jag sån tur så jag fick fota mopedägaren. Tack snälla du. 

 

 

Ytterligare en snygging som stod mitt i så det var lite svårt att inte få med folk på bilden. Det är en Puch

 

Klicka här för att se ett klipp på Hallsta Moppers 2013

 

  

Kolla in tanken så snyggt och retro

 

Fortsättning med del 2..........................................

 

         

Mitt bildspel med gamla veteranmopeder som jag satt ihop 2019. Dom flesta mopederna fotade jag utanför Vaggeryds Museiförening Magnisa Stuga. Där arbetade min ca 4 år och han stortrivdes. Min son är med på en del bilder också sen är det några mopeder från Stockaryd

 

      

En bild på min man från oktober 2016 då han är på väg ut från Magnisa stuga sin arbetsplats. Han var IT ansvarig där och restaurerade även  foton och dokument mm. Det var väldigt trevliga människor där också så han trivdes så bra. 

 

Jag har även ett tips från hamnen där vi fikade på en båt men det hinner jag inte skriva om i dag utan det kommer i morgon. Det är så tryckande varmt ute och då börjar det alltid rinna svett från pannan ner i ansiktet på mig. Är det torr värme så tål jag det hur bra som helst men dom sista årtiondena så har vi fått mer tropisk värme. Jag har i alla fall fått min andra vaccinationsspruta nu och än känner jag ingenting. Hon sa att man kan bli dålig av andra sprutan och få frossa och feber. Vi får se hur det bli. Min man kom hem så tidigt så han överraskade mig utanför Folkets Hus där vaccinationen pågår. Sen promenerade vi igenom centrum och hem igen. Vi får se om vi kommer ut nåt mer i dag. Hoppas ni har det bra och får en fortsatt fin måndag

 

        


#Veteranmoped #Mopedgänget #Monark #Designhistoria #Tanken #Bildspel

Av Malin wiper - 7 juni 2021 07:45

 

Det första vi gjorde i går var att ta en fika på Bread & Sweet By Jennie. Utanför stod Anders snygga BMW Motorcykel


 

Prinsessbakelserna som brukar vara gröna med rosa detaljer var nu gula med blå blomma på toppen i och med Nationaldagen. Jag hade ingen aning om att det var nationaldagen i går. 

 

           


 

Detta är deras andra nationalbakelse som består av en mazarin  där dom lagt en vaniljkräm som toppades av jordgubbar, toppar av en annan blandning som jag inte kom ihåg och sen en blomma mitt i allt. Anders tog bilden inifrån själva bageriet på min begäran

 

  

Jag var ju bara tvungen att välja en sån bakelse och det ångrar jag inte. Dom bakar allt från grunden och gör tillbehören från grunden också så det blir nåt alldeles extra. Har aldrig ätit en mazarin som var så smakrik, knaprig och helt underbart god. Godsakerna på toppen passade som handen i handsken. 

 

                         

                                 Designtorget 

 

Min man tog en morotskaka som han sen delade i små bitar och doppade i kaffet. Det funkade men tog tid i och med svårigheter att äta allt annat än flytande och glass. Detta är också en höjdare

 

                          


                                    Er Guldsmed 

        

Eftersom det hördes musik från Miss Li i caféts högtalare så tar jag en favorit i repris. Miss Li med Kaffe och en cigarrett


   

Anders BMW på närmare håll. Det är en BMW R12 från 2012


 

Sen tog vi en promenad genom det nybyggda området och stannade till bland dessa lila blombollar.


 

Hej på er mina kära besökare. Jag bakom långbänken på den lilla parkoasen


 

Efter det så gick vi mot båthamen Öster Mälarstrand. Det kommer fler bilder därifrån så småningom


   

Nu håller jag på att göra mig iordning för att promenera bort till Folkets hus och få min andra vaccinationsdos. Jag har tid 09.25 Min man åkte iväg redan 07.00 på sin näst sista strålbehandling. Vädret ser ut att bli lika bra som dom sista dagarna. Ha nu en skön början på den nya veckan

 

      

Detta klipp mejlade min son över till mig i går. Det är så fint och gulligt och rörande. Det får mig att tänka på Gatukatten Katten Bob

 


#Bread #Prinsessbakelserna #Nationalbakelse #Morotskaka #Li #BMW #Rörande

Av Malin wiper - 6 juni 2021 17:30


 

Detta är en SAAB 96 DE LUXE från 1961 som vi såg i dag då vi var ute och åkte med elbilen. Otroligt snygg och välskött. Jag har själv haft en Saab 96 i början av 1980-talet då jag bodde i Gävle. 

 

Vi har haft en toppendag i dag och lagomt varmt. Det var lite tryckande så jag började svettas i ansiktet och som jag trodde så kom det en liten åskknall och några droppar regn då vi kom hem igen. Vi hann med rätt mycket och vi bara njöt av dagen och det hände en del så jag kom hem med rätt många bilder.

 

                               


En sån här retro kameraväska skulle jag vilja ha. Klicka här för att se vart den finns. Fast jag måste nu tänka på en större kameraväska eftersom jag fick en Go pro kamera av min son för ett tag sen


 

Den är ju så otroligt snygg och man önskade att dom kunde tillverka lite snyggare bilar numera också. Förstår att man i dagens läge måste anpassa bilarna efter hur vi har det nu och även gällande miljön. Fast det måste väl ändå gå att göra dom lite snyggare med ex detaljer och motivlack

 

        

     

Från bilen fotade jag denna CHEVROLET från 1928. Trodde inte jag skulle hinna få en bild men jag var snabb på kameran. Det såg så härligt ut när mannen kom åkande med den snygga gamla välskötta bilen. Han såg verkligen ut att njuta av färden

 

                     


                             Classic Parts 

 

Vi åkte även en tur till ICA Maxi för där kunde man köpa blommor utomhus. Då såg jag denna öppna bil med ögonfransar på strålkastarna och det såg rätt lustigt ut. Märket på bilen är VW 1200 LIM 113 AVKORTAD från 1965. Den hade en häst motivlackad på motorhuven

 

                   animated-horse-image-0029               animated-horse-image-0029               animated-horse-image-0029 

 

Vi köpte tre pelargon zonaleICA Maxi utomhus. Dom hänger på balkongens innervägg nedanför det långa badrumsfönstret.  Krukorna köpte vi på Åsby Floristen när vi flyttade hit 2017. Blommorna ser inte ut mycket för världen nu men det är massor av knoppar som sen spricker ut och det kommer att bli jättefint. Vi har föut haft Pelargoner som heter Tango deep rose with eye som var årets pelargon 2020. Hoppas dom vi köpt nu blir lika mäktiga

 

  

Sen har vi samma sorts kruka på kallförrådet på balkongen men en storlek mindre. Där sitter den tredje pelargonen. Nästa gån skall vi köpa blommor till våra fyra balkonglådor så vi tar en sak i taget.

 

 

Så här såg det ut förra året i krukan på kallförrådets dörr på balkongen. Hoppas dom vi köpte i dag slår ut lika mycket än om det är en annan sort

 

Vi är så nöjda med dagen så nu skall vi bara slappa och jag fixar lite med bilder tills i morgon. Jag har varit urdålig på att besöka mina bloggvänners bloggar ett tag nu. Det beror på att jag bara orkat med bloggen i och med att jag varit orolig för min man och det tar på men nu syns en ljusning och allt kommer att bli bättre. Ha nu en skön fortsättning på dagen och en fin kväll

 

 

Fotade en cykel där cykelkorgen var dekorerad så fint. Bakom cykeln ser ni elbilen som vi hyr. Vi som är elbils poolare

 

        

En hjärtlig vindskulptur

 

#Saab #Chevrolet #VW #Pelargon #Cykelkorg #Vindskulptur

Av Malin wiper - 6 juni 2021 07:30

 

I dag känns det som man blommar ut i och med att vi skall åka ut med elbilen och njuta i 5 timmar. Härligt att ha nåt att se fram emot. Jag är så glad att man har möjligheten att hyra bil genom bostadsbolaget Hallstahem  Move About


 

I går dök denna Volvo PV upp nere i centrum. Det är en VOLVO 11134 E från 1964. Jag höll knappt på att få upp kameran från kameraväskan för jag kom precis då den for förbi. Solen var så skarp så jag såg knappt men det blev en bild ändå. Den var så välskött och snygg som en juvel. Den verkar ha orginalfälgar också


 

Jag hann zooma in bilen innan den försvann bort genom rondellen

 

                               

                                                 Litenleker

   

Nu börjar det hända lite på många balkonger och här har parasollet kommit upp. Vi har inte fixat nåt på balkongen än men vi skall börja med krukorna som sitter på väggen innan vi tar balkonglådorna. Det har kännts lite trögt i år i och med vädret men nu verkar det ha vänt

 

            

 

         

Vindskulptur


 

Det var här vi promenerade när vi såg den döda fiskmåsen till vänster på gräsmattan. Nu är den borta


Jag hoppas vi hinner åka en tur på nån liten landsväg för det dyker alltid upp nåt att fota. Dessutom är det så vackert så man blir lugn i kroppen och avslappnad. Detta är en av bilderna från förra gången vi var ute och åkte


 

Jag har Eric Bibbs autograf och den skrev han på ett programhäfte. Jag såg honom och några andra bluesmusiker i Göteborg på Konserthuset nån gång på slutet av 1970-talet. Efter konserten så stod jag med min autografvän Mr H på baksidan av konserthuset och väntade på artisterna. Det var en kväll jag sent glömmer för det var en sån blandning av musiker och även en jazzpoet. 

 

                 animated-guitar-image-0059          animated-guitar-image-0059          animated-guitar-image-0059          animated-guitar-image-0059

 

Klicka här för att se vem jag mer fick autografen av den kvällen. Jag gillar verkligen bluesmusik men helst vill jag höra den live precis som storband. Jag lyssnar ändå på den musiken i lurarna lite emellanåt men jag har en rätt bred musiksmak 

 

       

Eric Bibb med Going down slow' 

Nu är det bara att önska er en skön, behaglig och helt underbar söndaganimated-sun-image-0758 animated-sun-image-0758 

 

#Volvo #Balkonger #Vindskulptur #Eric

Av Malin wiper - 5 juni 2021 17:30


 

Här ser ni några ur fredagsgruppen som fikar varje fredag på Hallsta Café & Restaurang. Denna gång fyllde Asko år och bjöd på tårta. Han sitter längst in till höger i vinröd tröja. Han bjöd med oss också så vi fick en bit och det var andra gången vi fick vara med på födelsedagskalas. Tusen tack snälla Asko. Fredagsgruppen är en härlig samling med kvinnor och män som är lättsamma och roliga att prata med.

 

                                     animated-happy-birthday-image-0063 

Det var inte lätt att fota med mörkt inne och solljust ute så bilderna är inte så bra men jag jobbade med dom lite tills dom ändå gick att ta med i ett inlägg


 

Siba kom in med tårtan som var försedd med tomtebloss och dom bakar dessa tårtor själva


                            


       

Hittade ett roligt klipp som passar in. Happy Birthday Swing 


 

Så här ser tårtbitarna ut och dom är verkligen jättegoda med smakrik och god fyllning

 

                         


                                                   Eskilstuna

   

Här ser ni tre av männen som är med i fredagsgruppen   


         

Detta fina trevliga par delade vi bord med. Det var meningen att vi skulle sitta ute men det samlades så mycket folk där så vi gick in igen. Min man kan inte äta tårta nu så han tog glass istället. Jag glömde bort att be nån fota mig och min man också. Det blir ofta så när man fotar så mycket själv

 

       

Petula Clark med Downtown från 1964. Den passar in i texten för har man lite tråkigt så kan man gå ner till centrum och ta sig en fika på Hallsta Café & Restaurang. Petula Clark är en brittisk sångare och skådespelare. Hon har varit aktiv sen 1939 och denna låt är en klassiker som är tidlös. Klicka här för att se vad som skrevs om henne 2019

 

 

Vi skulle bara ta en promenad och sen handla lite men inte fika. Vart tror ni vi hamnade i dag ändå?. Fika hos Hallsta Café & Restaurang. Min man försökte sig på ett leende men han är så svullen över munnen så det ser inte naturligt ut men det går över efter några veckor.Till mig sa han att han hade 3 trålningsbehandlingar kvar men när vi tittade i almanackan så är det bara 2

 

  

Min man tog glass och cappuccino för det är det enda han kan äta ute nu. Jag tog cappuccino och en underbart god blåbärsmuffins. Min man har klarat strålningen rätt bra än om han har smärtlindring av olika slag men inte så starka. Han har blåsor i munnen och tungan är bedövad på cancersidan. Han har även fått strålningsskador på vänster sida men det kommer att gå bort så småningom. Hoppas bara att han får tillbaka sitt smaksinne. Just nu sitter vi vid varsin laptop och kollar på olika saker. Jag skall titta på nån film på nätet men vet inte vilken än. Ha nu en skön lördagskväll och njut i det lilla

 

                                                               

 

#Asko #Tårta #Tomtebloss #Swing #Fredagsgruppen #Par #Petula #Glass

Av Malin wiper - 5 juni 2021 09:45


 

När min man och jag gick på gångvägen till vårt hus så såg jag nåt grått som stack upp på en liten gräsmatta mellan gångvägen och parkeringsplatser. Gick närmare och såg en fiskmås som låg där helt död. Det såg så sorgligt ut. Jag har ju fotat fiskmåsar i vårt område några år. Undra vad som hänt för den såg ju så fin och välnärd ut. Nån miste sin hane nu då det är häckningstid. Då finns ingen som kan skydda häckningsplatsen. 


                             


Clipart Library

 

En närbild på fiskmåsen där den låg så rörande för vår syn. Den kan ju ha flygit in i nåt för halsen såg så konstig ut. Jag har aldrig sett en död fiskmås och blev både ledsen och berörd     


 

Jag tog 3 bilder på fiskmåsen. Här får man nästan en känsla av att fiskmåsen sover. När man fotar fåglar och andra djur så kommer man lite närmare djurvärlden och det känns så berikande. Dom har känslor och känner smärta precis som oss. 

 

              


 

Tänk om det är denna som jag fotade för några dagar sen. Det är hanen till honan som ligger och ruvar just nu. Fiskmåsparet verkar ha acceptera att jag fotar dom lite närmare nu och gör inga utfall mot mig. Jag behöver inte stå på så långt avstånd så jag måste använda hela zoomen. Det känns som dom känner igen mig från dom tre förra åren. Dom ser och känner på sig att jag inte vill dom nåt illa 


 

En bild jag tog 2019 på fiskmåshonan. Ett fiskmåspar jag följt med kameran sen 2017. Nu är dom på plåttaket igen på ett parkeringshus nära oss och häckar.


       

Neil Diamond med Jonathan Livingston Seagull. Neil Diamond är en amerikansk sångare, gitarrist och kompositör. Diamond gick i gymnasieskolan tillsammans med Barbra Streisand och sjöng tillsammans med henne i skolans kör. När han fyllde 16 fick han en gitarr som present och lärde sig snart att spela.   


 

Detta dök upp mot en husvägg i vårt område. Jag har inte sett att vi har såna växter utanför hos oss


 

Åsby Floristen


        

Nothing else Matters med gruppen Steve'n' Seagulls (fiskmås). Dom är ett finskt band som spelar bluegrass versioner av välkända hårdrock och metal låtar. Bandet blev känt sommaren 2014 med publicering av videor på Youtube.  

                                     

                                        ClipArtBest 

Jag vaknade sorgsen på morgonen så jag måste ut så fort som möjligt för att bryta denna nedstämdhet. Jag har antagligen drömt en massa för jag har vaknat några gånger i natt. Det är 18 grader varmt redan på morgonen så det lär bli jättevarmt precis som i går. Jag hade velat åka ut med elbilen i dag men den var ju upptagen. I går hade vi i alla fall jättetrevligt för vi blev bjudna på kaffe och tårta av fredagsgruppen för andra gången. Min man fick ta en kula glass istället. Det var en av gruppens män som fyllde år. Jag skriver om detta när bilderna är klara. Ha nu en njutningsfull lördag kära ni som tittar in

 

                   

 

#Fiskmås #Fiskmåshonan #Neil #Steve'n'

Av Malin wiper - 4 juni 2021 14:00

 

Sist vi var ute och åkte med elbilen så såg jag en Harley Davidson på stora torget. Den stod där och glänste likt en installation

 

                         

                                                 Clipart Library 

      

International Female Ride Day 2017 Västmanland. 


 

På en trottoar inne i Västerås stod denna elcykel som är en E-Bob Explorer Attityd. Väldigt kraftfulla däck. 

 

Gifer

     

Därefter såg jag denna lustiga sadel på en vanlig cykel


   

Samma dag dök det upp en gul CHEVROLETGMX-245 Corvette med svarta ränder. Den är från 2008 


Klicka här för att se en ChryslerWindsor från 1940 som jag fotade i juni 2015 då vi bodde i Vaggeryd

 

 

Detta är en Triumph Herald 1200 1965. Den fotade jag i Jönköping Vätterstranden 29 juni 2015. Det var tydligen en drömbil på 1960-talet, ingen fartfantom men härlig att åka runt i på sommaren 


 

En båt som inte ännu kommit i vattnet nere vid Öster Mälarstrand


       

Charlie Watts med More than you. Han är trummis i The Rolling Stones men jag visste inte att han var sångare och i en helt annan genre än man är van att se honom i. Charlie fyllde 80 år 2 juni i år och är man pigg och frisk så är det bara att köra på. Nu läste jag om att han är skolad inom jazzen och bluesen och har även turnerat med diverse band, men han är som sagt mest känd som trummis och orginalmedlem i The Rolling Stones. Under sin tidiga uppväxt lyssnade Charlie Watts ofta på rock, jazz och blues. Han ville bli trummis redan som 13 åring

 

 

Charlie Watts 

 

Så här fint var det då vi åkte omkring på dom små vägarna sist vi hyrde elbilen. I dag har vi lika fint och somrigt ute så jag och min man möttes upp ute när han kom tillbaka i sjuktaxin vid 09.15-tiden

 

 

Man vet inte vad som väntar bakom nästa hörn i livet. Alltid är det nåt som dyker upp som man måste ta itu med men sen blir det lite stiltje igen tills nästa gång. Sånt är livet. Nu hoppas jag ni får en öppen och fin dag med vacker utsikt och gott fika. Ha det bra och sköt om er

 

 

#Harley #Female #E-Bob #Sadel #Corvette #Båt #Charlie

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards