Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 november 2020

Kungspudel, Lars Färnlöf, Monica Zetterlund, Kråka och The Poodles

Av Malin wiper - 27 november 2020 15:00


  

I dag parkerade vi elbilen vid Lasse Färnlöfs plats. Solen gassade så skarpt ut mot båthamnen så jag fick inga bra bilder. Det fanns ändå knappt några båtar i hamnen och vi hade frost i morse och 1 grad varmt. Tiden gick dessutom så fort så vi hann inte mycket på 3 timmar. Klicka här för att se när vi var till Lasse Färnlöfs plats 2018. Klicka här för att se ytterligare en gång vi var dit 2018

 

                  


Musical gift 

Lasse Färnlöf var en svensk trumpetare och kompositör som föddes i Alingsås. Han bodde sen i Västerås fram till sin död 1994. Han är känd för sina låter Att angöra en brygga och farfars vals. Han har arbetat ihop med många kända personer bland annat Monica Zetterlund, Bill Evans, Quincy Jones, Jojje Wadenius,

Klicka här för att höra låten Atarax med Staffan Abbeleen och Lars Färnlöf

 

       

Här sjunger Monica Zetterlund Farfars vals som är komponerad av Lars Färnlöf


  

Jag hade turen att träffa på denna jättefina Kungspudel som heter Martin och är 10 år gammal. Tack snälla matte för att jag fick fota din fantastiska hund. 

 

 

Vilken blick! och han var lugn och cool så jag hann få några bilder.

 

                   


Louie Loke 

 

Man smälter ju

 

         

Nu passar det bra med The Poodles från melodifestivalen 2006. Låten heter Night of passion 

 

 

Han var så mäktig och så stilig där han kom gående med sin trevliga matte. Det var verkligen dagens höjdpunkt

 

                        animated-dog-image-0568         animated-dog-image-0568           animated-dog-image-0568         animated-dog-image-0568            

 

En kruka vid ett av dom höga nya husen som vi gick förbi

 

 

Sen gick en kråka förbi med en allvarlig min.. Jag tycker dom har såna mäktiga näbbar och ser respektingivande ut

 

 

Här zoomade jag in kråkan som promenerade omkring på Lasse Färnlöfs plats och flyttade sig inte förrens nån kom lite för nära

 

 

Vi stannade vid en lekpark där jag såg detta mäktiga snygga lok. Annars brukar man bara se såna där ånglok 

 

 

En lite sober moped stod lutad mot ett staket

 

 

När vi sen kom hem och åkte lite genom Hallstahammar så såg jag denna gatuskylt. Inte dåligt att bo på en lyckoväg. Själv har jag bott på Ögontröstgatan i Göteborg under en tid och då var jag inte i bra form så gatunamnet passade ypperligt. Jag blev sen läkt och gladare men lägenheten var så liten så jag flyttade till en större senare i ett annat bostadsområde. Hoppas ni har en lyckosam dag trots vårt allvarliga läge. Sköt om er och njut i det lilla.

 

 

#Elbilen #Lasse #Monica #Kungspudel #Poodles #Kråka #Lok #Gatuskylt

 
 
wiolettan

wiolettan

28 november 2020 10:44

Vilka härliga bilder, trevligt att få se.
Kungspudeln ser verkligen ståtlig ut, och snäll. Har haft en hel del kontakt med mellanpudlar förr och de är ju så kloka och förståndiga, kan lära sig en hel del.
Loket och mopeden också häftiga.
Kråkan ser ut att gå med bestämda steg. Fina bilder på den.
Lyckovägen, ja, där kanske lyckan finns. Nej, jag vet, lycklig kan var vara utan att bo på den gatan. Men namnet är helt OK.
Trevlig 1:a Advent önskar jag dig och din man.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 november 2020 12:33

Kungspudeln var verkligen både ståtlig, snäll, klocka och förståndiga som du säger. Ja du ibland hittar man lite motiv då man är ute på lite promenader och det gäller att se sig omkring. Kråkan såg verkligen respektingivande ut ;)

När det gäller skylten så håller jag med dig.

Tack snälla du jag/vi önskar er båda en härlig första advent
kramar från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

28 november 2020 12:30

Ja,du får med en hel del,djur musik och maken med.
Nu har kylan visat sig, men skönt med några minusgrader.
Vilken vacker pudel.Vi hade för många år sedan en mellanpudel
som är saknad ännu och en kanin Lisa som var som en hund och
gick lös och gick på låda och sov under bordet i sin bädd.
Du väcker många fina minnen hos mig i din blogg.
Och loket får mig att minnas när man tuffade fram i ett sådant på väg till sommarlovet till morfar i Norrland.
Ha det så gott och bra i dag!
Kram!

Malin wiper

28 november 2020 12:37

Det gäller att se sig omkring för då dyker det alltid upp nåt. Vi hade 1 minusgrad i morse och det snöade. Nu är det nollgradigt igen. Vad kul att ni haft en mellanpudel. Förstår att ni saknar både hunden och kaninen, vilket härligt namn på kaninen ;)

Tågen och loken förut var så fina och det var så mycket mer rymd i tågvagnarna motför nu. Då var stationerna levande överallt med restauranger, stins, tågmästare och man köpte biljetter i en kassalucka. Nu får man sköta allt själv och det är dött på dom små stationerna. Vad kul att du också hade dina morföräldrar i norrland. Mamma föddes i Umeå och vi åkte många gånger från Sundsvall dit upp och hälsade på.

Ha det gott själv Gunilla
kramar från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

28 november 2020 12:56

Har så många fina minnen då mamma var från Kramfors, så hela släkten på mammas sida bodde där.Så hela sommaren tillbringade vi där och så kul med alla kusiner.Underbara minnen.
Hej igen!

Malin wiper

28 november 2020 13:18

Nu blev jag så nostalgisk för Kramfors åkte vi alltid igenom när vi åkte upp till Umeå. Vad kul att din mamma och hennes släkt bodde där. Vad roligt att du tillbringat somrar där. Då har vi liknande minnen du och jag. Världen är bra liten ändå

För att inte tala om Wästerlunds Konditori i Kramfors som vi fikade i med föräldrarna ett antal gånger. När vi hade vår nya husvagn Adria i slutet av 1990-talet så åkte vi upp till höga kusten och tog en fika på Wästerlunds Konditori och det såg likadant ut inne. Utanför var det utbyggt.

Nu fick du igång mig ;) Tack för att du delade med dig av dina minnen. Då har vi norrländskt påbrå både du och jag

Kram från Malin

 
Amisa

Amisa

28 november 2020 17:26

Nu blev jag sugen på att se “Att angöra en brygga”, den kan verkligen få mig att skratta och glömma allt elände!
:)
Jag visste inte vem som skrivit den låten, men nu vet jag bättre.

Jag var inte så förtjust i pudlar, jag hade mest träffat små gläfsiga sådana, men sen fick jag en arbetskamrat som hade en stor vit Kungspudel och då ändrade jag uppfattning. Den var rolig, klok och lugn och jag gillade den jättemycket och kommer fortfarande ihåg den trots att detta var på 80-talet, så den måste ha gjort ett väldigt starkt intryck på mig.

Ha en trevlig helg!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

28 november 2020 17:30

Jag har också lust att se om den filmen. Man behöver verkligen vila från eländet och se nåt roligt

Jag har inte heller varit så förtjust i pudlar men dessa Kungspudlar och som du säger så är dom både roliga och kloka. Det märks att hunden gjorde intryck på dig

Ha en trevlig helg själv
kram

 
Ingen bild

Paola Svensson

29 november 2020 15:52

En sån ståtlig och vacker pudel. Fina bilder Malin!

Malin wiper

29 november 2020 18:48

Det var verkligen en mäktig och fin pudel. Kul att du gillar bilderna

Ha det bra Paola

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards