Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2019

Året Runt ang doftallérgi och lite Country

Av Malin wiper - 16 oktober 2019 13:00

 

Jag blev tipsad över mejl av min bloggvän Bittan att Året Runt nr 10 har en artikel om just doftallérgi. Jag köpte den direkt och började läsa om en kvinna som har just doftallérgi/doftöverkänslig och den har eskalerat så mycket så hon måste gå med mask över näsa och mun. Hon är en 29 årig tvåbarnsmamma och om hon inte har sin mask på sig så får hon svårt att andas. Hon säger att det värsta är att folk stirrar, och jag har sett två personer på sista tiden som haft mask över näsa och mun men dom var vita. Hennes är tygförsedd och blå med vitt mönster. Det känns så sorgligt att det gått så långt så unga kvinnor mitt i livet skall drabbas så inte kunna röra sig fritt ute. Jag har själv märkt att fler och fler använder dessa starka parfymer. Jag kan inte förmedla allt som står i artikeln utan läs den gärna 

 

                                             

                                                                       Tenor

 

Klicka här för att läsa om doftallérgi. Där kan man läsa om vad man får för symptom. På grund av detta har jag inte kunnat ha varken mascara eller ögonskugga på många år. Det är ett dolt handikapp som det är svårt att få förståelse för. Jag känner även med alla födoämnesallérgiker som även dom har ett litet helsike. Jag är ryggtestad så jag vet att det stämmer. Jag hade ingen allérgi mot pälsdjur och jag kanske inte hade haft doftallérgi heller om jag inte hade blivit utsatt för både mögel och lösningsmedel på en del av mina arbeten.

 

                         animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086 

 

Jag fick tag på doftfri styling på vårt Apoteket Hjärtat som jag skall testa. Det är en billig serie så jag köpte två olika sorter en i sprayform och en moussé. Får se om dom funkar bra annars köper jag en lite dyrare jag sett på nätet. Dom är så hjälpsamma och vänliga på vårt Apotek så det är kul att gå in dit. 

 

 

Så här ser dom ut och den till vänster är hårmousse och kostar ca 36 kr. Den till höger är hårmist som är en syling och kostar 32 kr. Hittar inte hårmoussen på nätet men den finns på Apoteket Hjärtat.

 

Nu har det blivit mycket med just detta ämne men det behövs skrivas om och jag tänker också på miljön. Önskar er en fortsatt fin dag 

 

      

Country-Tele In the style of Troy Cook Jr (Feat Laura & Lasse) 


#Bittan #Året #Doftallérgi #Laura

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

16 oktober 2019 20:24

Vilket dilemma det måste vara att ha doftallergi. Hemska tanke. Jag kan förstå hur det är till en viss del, för visst går man nästan av när någon går förbi en eller står framför en i någon kö och doftar som en hel parfymfabrik. Det jag inte förstår är att personer som använder stora mängder parfym inte tycks känna det själva, hur starkt de doftar.
Jag har för mig att parfym eller eue de cologne bara ska kunna anas lite lite, inte ta över allt runt omkring sig.
Det är bra att du lyfter det här på bordet nu och då Malin!
Heja !
säger Karin och önskar dig en god natt! <3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

17 oktober 2019 06:41

Jag blev känsligare efter att jag blivit utsatt för mögel och lösningsmedel. Sen blev det ännu värre när jag nu måste åka buss överallt. Det lutar nog mot bil igen.

Det är två dofter som är värst och det är Comfort sköljmedel och en parfym som gör att man nästan får andnöd.

Jag har tänkt precis som du att känner dom inte att dom luktar alldeles för mycket parfym. Förr var det så att man skulle bara ha en puff med parfym som du nämner.

Jag känner mig lite förtvivlad för man borde tänka sig för på buss, tåg och sjukhus för det är fler än man tror som reagerar

Tack för din peppning
Ha en jättefin dag Karin
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards