Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 oktober 2019

Av Malin wiper - 16 oktober 2019 13:00

 

Jag blev tipsad över mejl av min bloggvän Bittan att Året Runt nr 10 har en artikel om just doftallérgi. Jag köpte den direkt och började läsa om en kvinna som har just doftallérgi/doftöverkänslig och den har eskalerat så mycket så hon måste gå med mask över näsa och mun. Hon är en 29 årig tvåbarnsmamma och om hon inte har sin mask på sig så får hon svårt att andas. Hon säger att det värsta är att folk stirrar, och jag har sett två personer på sista tiden som haft mask över näsa och mun men dom var vita. Hennes är tygförsedd och blå med vitt mönster. Det känns så sorgligt att det gått så långt så unga kvinnor mitt i livet skall drabbas så inte kunna röra sig fritt ute. Jag har själv märkt att fler och fler använder dessa starka parfymer. Jag kan inte förmedla allt som står i artikeln utan läs den gärna 

 

                                             

                                                                       Tenor

 

Klicka här för att läsa om doftallérgi. Där kan man läsa om vad man får för symptom. På grund av detta har jag inte kunnat ha varken mascara eller ögonskugga på många år. Det är ett dolt handikapp som det är svårt att få förståelse för. Jag känner även med alla födoämnesallérgiker som även dom har ett litet helsike. Jag är ryggtestad så jag vet att det stämmer. Jag hade ingen allérgi mot pälsdjur och jag kanske inte hade haft doftallérgi heller om jag inte hade blivit utsatt för både mögel och lösningsmedel på en del av mina arbeten.

 

                         animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086           animated-heart-image-0086 

 

Jag fick tag på doftfri styling på vårt Apoteket Hjärtat som jag skall testa. Det är en billig serie så jag köpte två olika sorter en i sprayform och en moussé. Får se om dom funkar bra annars köper jag en lite dyrare jag sett på nätet. Dom är så hjälpsamma och vänliga på vårt Apotek så det är kul att gå in dit. 

 

 

Så här ser dom ut och den till vänster är hårmousse och kostar ca 36 kr. Den till höger är hårmist som är en syling och kostar 32 kr. Hittar inte hårmoussen på nätet men den finns på Apoteket Hjärtat.

 

Nu har det blivit mycket med just detta ämne men det behövs skrivas om och jag tänker också på miljön. Önskar er en fortsatt fin dag 

 

      

Country-Tele In the style of Troy Cook Jr (Feat Laura & Lasse) 


#Bittan #Året #Doftallérgi #Laura

Av Malin wiper - 16 oktober 2019 07:45


  Långholmens hotell och vandrarhem 

 

När arbetslivet är över och man sitter och reflekterar över den tid som gått så är det mycket som dyker upp i tankarna. Alla dessa möten, konferenser, utbildningar man varit på. Man är ju ofta lite laddad och förväntningsfull, kanske lite orolig, innan en konferens. Ofta ett nytt ställe som man inte känner till. Om det är på en helg så har man oftast en arbetsvecka bakom sig och kanske en längre bilfärd, tågresa eller busstur inleder konferensen.

 

                 animated-office-image-0173                                           animated-office-image-0173

 

Väl framme är man lite trött och även lite uppjagad. Det som för mig kändes som prio 1 var att komma till sitt rum, kunna tvätta av sig, kanske byta kläder och bara sitta ner och kolla att alla papper är med. Lokaler för korta möten behöver kanske inte uppfylla så lång kravlista men vid en konferens, möten och utbildningar över en hel dag eller kanske flera dagar krävs att många krav uppfylls för att man skall få så mycket utbyte som möjligt. Förutom boendet och naturligtvis maten är temperatur, ljus, akustik och dofter i själva möteslokalerna av stor betydelse. Platsens läge, historia och kulturella inslag påverkar mer än man tror. 

 

                         animated-criminal-image-0019                                       animated-criminal-image-0019

 

På 90-talet var jag och gubben min på Långholmen, den gamla fängelseön, i Stockholm. Vi strövade omkring på den vackra ön och tog en fika på Caféet vid trädgården. Då hade man redan gjort om det gamla fängelset till Hotell och Vandrarhem. Även en konferensverksamhet bedrevs här. Vi tittade in på vandrarhemmet och även restaurangen. Det var en skön inbjudande atmosfär med mycket intressanta inslag från äldre tider. Här skulle jag velat vara på en lyckad konferens. En Långholmen-konferens kan bli ett minne för livet och skapar kontakter som följer en genom livet. Att mitt i storstaden finna denna oas har stannat kvar som ett varmt minne. Själva planerar vi att försöka lägga en eller två nätter här till sommaren. 

 

           

 

Nu är det onsdag igen och vi går mot en ny helg. I kväll skall vi på "Bomöte" 18.00 som Hallstahem håller i och det blir information om säkerhet. Innan dess tar vi en lugn dag med endast promenader och i morgon skall min man och hans bror åka på begravning 15 milj bort. Det är deras kusin som gått bort i en ålder av 77 år. Det känns så sorgligt och jag tänker på hans fru, barn och barnbarn. Jag har inte bestämt än om jag orkar åka dessa 15 mil och hem samma dag. Jag bestämmer i sista minuten. Nu önskar jag er en dag som ni blir nöjda med. 

 

#Konferenser #Långholmen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards