Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 november 2012

Av Malin wiper - 29 november 2012 18:30

      


När vi gick hem från stickcafét sist så tvärbromsade både Mrs B och jag när vi såg Acleja Blomsterhandels  julskyltning som var nåt alldeles extra och skall helst ses live. Efter några dagar så bestämde jag mig att  ha den som header så jag frågade ägaren Christian och det gick bra. Vi var dit häromdan och jag hade tänkt stå emellan gardinerna och hålla i filmklappan och sen stå på ett annat ställe och vara utsmyckad med glitter så jag skulle sticka fram på tre ställen med olika mundering.  Tyvärr så var det så ljust så jag blev bara en vit fläck som inte gick att fixa till så vi fick ta till andra bilder som inte är nytagna utan från några år tillbaka. Det blev alltså inte som jag tänkt. Dessutom så gick det inte att komma in riktigt i bild för då hade man vält alla snygg höga glasljusstakar som stod på ett ställe.         



   


I mitten är det höga smala glasljusstakar i vinrött och höga handstöpta ljus. Dom är så höga så dom kan stå på ett golv till och med. Det hänger videkvistar ner i en tråd från en ställning och bredvid nejlikor som är omlindade mot en lina.   



  


      Detta är det andra skyltfönstret som också är nåt speciellt och jag hade kunnat få sitta på en stol där men hade bestämt mig för det andra fönstret men nu ångrar jag mig så jag skall gå ner igen och fota en ny header som jag kan sätta in lite senare.       


 





      


    



Dessa granliknande växter har dom satt på tyg så det ser ut som luvor. Jag kan inte få fram på bild hur snyggt allt är.     


 


    

Framför dom klädda stolarna låg dessa utsmyckade bollar. 



Av Malin wiper - 29 november 2012 16:00

 

Så här såg det ut från vardagsrumsfönstret i morse. Inte mycket snö men det blev betydligt ljusare ute

Det var lite pudersnö på marken när jag vaknade och en minusgrad.  Vi får gå ner i eftermiddag igen och kolla igenom kartongerna för vi hittade inte allt i går. Det kommer att bli lite jobbigt för om jag ställer adventsljusstakar i båda fönstren så ryms inte alla blomkrukor för det är en bred skalm på mitten som tar bort en del fönsteryta. Det kommer att bli lite svårt att placera ut grejerna. I går såg jag att många redan satt upp adventsljusstakar och tänt dom.  

   


     



    

Den här adventsljusstaken tappar en vinge på olika ställen varje gång jag tar fram den så nu ligger den på torkning efter att Mr T limmat ihop den. Det är en Christina Schollin ängel som vi köpte för flera år sedan. Vi brukar ha den på vardagsrumsbordet.   


             


Så här ser den ut framifrån och hennes änglar blinkar alltid med ett öga.  Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Tyvärr har änglaboden upphört så man kan tydligen köpa hennes änglar på webben. När vi bodde i Katrineholm så åkte vi ofta till Stockholm och vi besökte även hennes bod och hon var där själv och sålde men hade rätt mycket personal för det var jämt fullt därinne. Hon hade färdigsignerade bilder av sig själv på disken.


   


Vi har även denna som vi också köpte för flera år sedan. Den kan man sätta på en hylla. Vi har tänkt ge bort den när vi flyttade för vi hittar ingen plats för den men vi vet inte längre.  Vi har varit nere i källaren igen i dag  för att hämta upp julsaker men det fattas några kartonger som vi inte hittar. Där finns en jättefin lykta och två adventsljustakar och lite annat. Det känns tråkigt för vi har inga andra ställen dom kan finnas på.  Vi får gå igenom alla kartonger igen i morgon.  Jag har i alla fall gjort iordning i rumsfönstren men det ryms inte så mycket och dessa höga fönster fodrar höga saker och det har vi inte så mycket av.  Jag har fått gardintyg till köket av syrran men dom skall vi sätta upp efter julen för jag skall ha vita och rödrutiga längder över julen.



  


The FireBirds med "Pretty Little Angel Eyes". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Det är ett brittiskt band som grundades 1981 av deras tidigare frontman John Plummer. År 1992 uppträdde de på den officiella invigningen av Disney paris, där de var de enda brittiska bandet

 



    


Av Malin wiper - 29 november 2012 12:00

  


Här målade min man sista lagret i går och i dag skall vi städa upp så vi kan fixa till i fönstret till första advent. Jag känner mig lite stressad nu för jag fick inte till min julheader som jag hade velat så min man hjälper mig och vi fick tänka om lite. Jag har tagit mig vatten över huvudet kan man säga....  men jag tror min man styr upp det men det tar lite tid. 

   





  

   


  

 


Detta är ett snittverktyg för snittblommor som vi beställde från Bluebox.se som min bloggvän Maya tipsar om på sin blogg. Vi skickade efter tre saker, och dom kom dan efter välpackade till tusen. Visste inte att det kunde gå så snabbt.  Man slipper hålla på med kniv när man har ett sånt här verktyg. Klicka här för att komma in på hennes blogg och se hennes julklappstips. Vi skall ha denna snittare själva. En sån här snittare kostar 10 kr mer än på  andra ställen jag kollat upp.           

 


    


Vi köpte även denna till oss själva som är ett plastlock till läskburkar och ölburkar. Vi brukar köpa lokavatten i såna ibland och då dricker man inte upp allt och resten tappar kolsyran men med denna manick så hålls den kvar. Man sätter den över burken och stänger igen locket. Sen har vi köpt en sak till men det är en grej som skall med en julklapp till vårt besök i jul så det kan jag inte visa...  




Här kommer låten "Don´t you worry ´bout a thing" med gruppen Incognito. Den vanliga versionen är med Stevie Wonder men det är kul att hitta andra versioner av låtar. Denna tycker jag var rätt bra och sångerskan har en bra röst. Nu hör man denna låt i en reklam på tv i  en vattning version och det är så synd att alla fina låtar blir förstörda och man förknippar dom med reklam. Kan dom inte göra nya låtar till reklamen, då blir det nya arbetstillfällen. Klicka här för att läsa om bandet.


Jag får komma ut på era bloggar lite senare i dag för jag är försenad och har en massa att göra.



 

Av Malin wiper - 29 november 2012 08:00

        

Medans min man rollade på färgen en andra gång så pysslar jag lite hemma. Köpte dessa ljuslyktor på Acleja och nu står dom på ett rengjort glasbord i "Likörhörnan".  Känns som jag fått en liten början på pyntet till advent.    


     

Jag hittade ett tyg som jag köpte förra året hos fd Mimmis Magasin som blev en julpostklänning. Förra året 15/12 så flyttade vi från huset till denna lägenhet så jag hann inte sy nåt och det blev inte så pyntat som det kommer att bli i år.   


  

Man kan ju även sätta på en sån här cupcake tygmärke som man stryker fast. Nu häller jag på med 4 klänningar till som 2 blir julpost och 2 klädnypeklänningar. Jag kommer nog få ihop tillräckligt för att stå på julmarknaden i Stockaryd. Jag hade tänkt göra några sjuksköterskeklänningar också som är helt min egen design men dom tar sån tid att göra med både tygtryck och förkläden så det får jag lägga ner. Till nästa år så skall jag försöka komma på nåt nytt att sy eller tillverka om orken finns. 


  

Så här ser den ut och under förklädet finns fickor för plåster, värktabletter och annat. I halsringningen kan man lägga kompresser mm. på sidorna om känningen finns det öppningar där man kan lägga annat så det är en liten förbandslåda i klänningstappning. Jag har massor av tyg kvar men har inte orkat sy dom på länge. 

       

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards