Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 november 2012

Av Malin wiper - 9 november 2012 20:15

  

Jag har fastnat för "Stinsen" i Stockaryd....    . Den är så flådig där den står och vinkar av sina tåg. Det är en konstnär som tillverkat den med en motorsåg i  trämaterialet "Ek". Jag fick ett förnamn på konstnären men jag hittar inte honom på nätet så jag får luska ut vem det är. Konstigt att dom inte satt dit en liten plåtbricka med skulpörens namn. Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafés hemsida.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en stins.

Stins är kortform för stationsinspektor, en tjänstegrad inom en järnvägsförvaltning. I allmänt språkbruk använd som tågklarerare, även om det hörde till undantag att tjänstemannen verkligen hade den höga graden stationsinspektor. En stind var annars normalt sett en chef övern en järnvägsstation. 


  

Här kommer ett lok så passande förbi. Det duggregnade  hela tiden så det var inte så lätt att ta bra bilder. Jag hade tänkt köpa en systemkamera men då var jag tvungen att prioritera en ny data först så jag får tyvärr vänta med systemkameran.



  

Här ser man avståndet från Stinsen till Stationsbyggnaden.     

 


  

Dom har även anlagt en plantering framför den ståtlige "Stinsen".  


            

Den fina dammen i Stationsparken är nu tom på vatten och alla blommor har dragit sig tillbaka för sin höst och vintervila   



Stationsbyggnaden är verkligen fin och väl bibehållen. Klicka här för att se gamla vykort från stationen. Klicka här för att se fler bilder från Stockaryd 



 

Bänkarna i Stationsparken är nu på vinterförvaring  


       

Detta hus har varit ett fint hotell men nu för en tynande tillvaro.


  

Deras fina anslagstavla


   

Här är min man på väg in till Stationscafét där vi åt buffé. Det skriver jag om i morgon. 

  

  

Här kommer Galenskaparna  & After Shave med "Tågtokig" från "Stinsen brinner"


Njut av kvällen

Av Malin wiper - 9 november 2012 12:00

  

I dag känner jag mig mycket bättre och livsandarna börjar vända åter så jag kunde inte låta bli att gå ut på en promenad in mot samhället. Här säljer dom bröd varje fredag strax innan man här framme i samhällskärnan. Jag längtar tills jag kan börja gå lite längre promenader och det regelbundet.


  

Gick förbi detta hus som nu är till salu. Det står två stolar från 50-60-talet på vardera sida och järnstaketet är nog från den tiden också. Det ser så rogivande ut.    


  

Jag gick förbi min mans arbete också. Ordföranden för Museieföreningen var där i dag så jag hälsade på honom. Detta är deras hus "Magnisastugan"


  


Dom hade nyss haft kafferast så jag fotade en nöjd Mr T...  . Diabetessköterskan ringde min man i går och sa att han skulle få testa en ny diabetesmedicin som gör att man lättare går ner i vikt för suget försvinner. Då får han dra ner på den andra medicinen och dom kommer att övervaka honom och kolla hans värden tills dom får in rätt dos. Han kan ju bli av med sin diabetes eftersom han fortfarande har insulinproduktion, så nu är han riktigt peppad. När vi flyttade till detta samhälle för 12 år sedan så vägde jag 56 kg och min man 81 kg. Nu väger både han och jag betydligt mer.  Det är jättesvårt med kläder för man kan inte klä sig som man egentligen vill utan får ta det som passar.


              

Det småduggar lite ute men är flera grader varmt.  



Carpenters med låten "Rainy Days And Mondays". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom var en pop-duo från USA, verksamma från 1969 till 1983. Dom bestod av syskonen Richard Carpenter och Karen Carpenter. Det uppskattas att dom sålt omkring 100 miljoner skivor. Karen Carpenter dog redan 1983 i hjärtstillestånd efter komplikationer av sjukdomen anorexia nervosa. Hon blev bara 32 år gammal. Anorexsia förekom förr också men jag tror det blivit värre nu. Hon hade en fantastiskt fin röst full av känsla.

Av Malin wiper - 9 november 2012 09:15

  

I dag är det  inte lika grått och trist som i går utan bara lite blött på marken fortfarande. Det är  varmgrader men jag hoppas det blir kallare och att snön kommer snart. Det är så tyst i huset så man kan nästan höra en knappnål falla. Det finns 6-7 lägenheter i detta hus men man tror ibland man är ensam här för det är så tyst. Min man slutar på jobbet 12.00 och då åker vi till Stockaryds stationscafé och äter fredagsbufée. Det skall bli kul att träffa cafékvinnorna igen. 


När jag letade efter bilder på min externa hårddisk så dök jag på denna som är utsikt från vårt egna hus som vi flyttade ifrån 15/12 2011. Jag saknar inte direkt huset men utsikten var en lisa för själen. Vi orkade ändå inte reparera upp huset som det var tänkt så det var bättre att några  yngre utan skador tog över.


       

Här ser man vårt broräcke och hur nära det är till ån.



Nu får ni ha en härlig fredag och fin helg


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards