Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 november 2010

Av Malin wiper - 21 november 2010 19:16

                  

 

Klicka här för att komma in på Vanessa Maes hemsida.

 

Vanessa Mae, född 27 oktober 1978 i Singapore, är en internationellt uppmärksammad violinist. Hon har bland annat gjort musik som kombinerar klassisk fiolmusik och techno

 

 

          



             

Av Malin wiper - 21 november 2010 17:31

  


Är nu hemma igen efter att ha varit på Mimmis stickcafé som var roligt och stimulerande som vanligt. Skriver om detta i morgon för jag måste göra iordning bilderna. I går var vi även in till Erikshjälpens stora second hand som var öppet ända tills 14.00 Det var fullspikat med folk och dom har ett rätt fint och mysigt café men vi har aldrig fikat där men det får vi göra nån annan gång. Det finns hur mycket grejer som helst där och jag brukar handla där ibland. Dom hade mest skrin som tillhörde serviser och dom var inte så billiga.

 

       

 

Klicka här för att komma in på Erikshjälpens hemsida

 

  

 

Dom har flera avdelningar och här är den stora lampavdelningen där det även finns väggur av alla de slag. Det gick inte att fota så mycket vyer eftersom det var folk överallt.

 

                

 

  

 

Såg en gammal rolig spegel som har en lampa som lyser upp så jag antar att det är ett sminkbord från ca: 40-50-talet eller äldre. Som ni ser så syns lite av mitt huvud och kameran i spegeln...  

 

      

 

Hittade detta sminkbord från 50-talet här. Jag antar att speglen spegeln med lampan på bilden ovanför (Erikshjälpen) går att sätta på ett sånt här bord också. Fast denna spegel verkar inte ha nån belysning 

 

        

 

Det här turkosgröna golvuret var jätteläckert.

 

                     

 

      

 

Såna här klockor i olika utföranden finns det gott om där.

 

            

 

         

 

Vet inte vad jag skall säga om denna märkliga grej...  Den föreställer en bartender med en bricka och på brickan så finns en glödlampa så jag antar att det är en lampa men jag undrar om den inte är omgjord till lampa.

 

     

 

  

 

En väldigt fin och välskött bäddsoffa med pepitarutigt tyg men i beige och nougatbrunt.

 

  

 

Detta är nog en blomvagn med hjul. Mina föräldrar hade ett tidningsställ i samma stuk när jag var barn.

 

              

 

   

 

Dom hade flera såna här gamla vågar i olika utföranden.

 

   

 

Vågen kommer från Lindells vågfabrik i Jönköping. Klicka här för att läsa om fabriken.

 

Jag köpte bara ett skrin där men kom inte ihåg vilket eftersom jag blandade ihop allt...  minnet är kort så jag får skriva upp nästa gång.

 

                           

 

 

Av Malin wiper - 21 november 2010 12:24

  


I går åkte vi också till Bankeryds Second hand som är rätt stor också. Det ligger inhyst i ett gammalt stort fint hus.

 

        

 

Denna gräddkanna tillhörde en jättevacker servis och bakom kan man se en sockerskål som jag hade velat ha till nåldyna men då måste man köpa hela servisen. Det är dumt att sälja delar när hela servisen är intakt.

 

  

 

Jag hittade i alla fall denna fina med en röd ros på. Hoppas jag inte blandat ihop nu så denna är från Habo...  Jag får skriva upp nästa gång jag går på flera second hand.

 

           

 

  

 

Köpte även detta som det ingick en gräddkanna till och allt kostade bara 20:-

 

  

 

Ytterligare ett och alla är från fina glasbruk. Många från Tyskland.

 

                   

 

       

 

Denna kunde jag inte motstå. När jag träffade min man för 20 år sedan så samlade jag på skrin och hade en hel hylla full så det känns lite bekant...  Sen blev samlingen lite för stor så jag har bara några skrin kvar.

 

              

 

Klicka här för att se vart jag hittat detta guldtyg 

 

         

 

Min man håller upp denna som nog kommer från "Ekeby" och då är ca 40-talet. Har aldrig sett en sån förr men färgen och glasyren är tidstypisk.

 

        

 

Klicka här för att kolla porslin från Ekeby 50-talet

 

  

 

Fick även tag på ett halsband för 10:- som jag också skall slakta till och ha till prydnadsnålar. Det känns lite hårt för alla halsbanden jag köpte är superfina och inget plast utan fina pärlor och stenar. Väldigt välgjorda också. Det kan vara "Jade" i dom matta gröna stenarna.

 

              

 

Jade är en mineralogiskt ofullständig term som täcker flera typer av hård sten som hittats framför allt i kinesiska Turkestan och Centralamerika, bl.a nefrit och jadeit. Jade varierar i färg från mycket mörkt grön till vit.

Stenen används till smycken och även till diverse prydnadsföremål.

 

          

 

Moderna avskalade stolar som dom säljer för 125:-/st. Har sett såna i brunt också på en annan second hand.

 

             

 

Jag tog inte så mycket bilder för vi var ner till Erikshjälpen i Jönköping också. Det får jag skriva om senare för nu skall vi äta och sen är det inte lång tid kvar innan jag skall på "Stickcafé" hos Mimmis Magasin. 

 

Av Malin wiper - 21 november 2010 10:25

  

 

Klicka här för att komma in på Katie Meluas hemsida

          


Av Malin wiper - 21 november 2010 09:31


                Welcome

Nu har vi sovit lite för länge igen men det är så tyst och folktomt ute så man kan nästan tro att det är mitt i natten. Det är så otroligt lugnt i detta område men förut ett tag hade vi en återväxt med lite barn som lekte runtomkring men det har inte synts till några på länge så jag tror att dom flyttat igen. I dag skall vi bara ta det lugnt och städa lite och sen kanske jag gör några nåldynor. 15.00 skall jag vara på stickcaféet så jag har nåt kul att se fram emot. Ute ligger lite snö kvar men om det inte kommer nån ny så är den snart borta för det är plusgrader i dag.

 

  

 

Efter att vi varit till Habos stora second hand så åkte vi in i Habo samhälle och besökte Café non-stop. Vi brukar alltid gå dit när vi är i närheten för det är så mysigt att sitta där och kvinnan som äger det är så trevlig och gör så goda smörgåsar. Kaffebrödet ser gott ut också men eftersom vi inte äter sånt nu så blir det smörgåsar som gäller. Hon har även lunchrätter och en är en hemlagad paj som vi skall testa nästa gång. Det är en sån härlig ljussättning därinne så man känner sig ombonad.

 

           

 

  

 

Jag tog en grillad smörgås med ost och skinka. Jag har inte kunnat äta såna på på länge förut för dom har varit så torra och smaklösa på andra ställen. Vet inte hur hon gör för smörgåsen blir så saftig och smakrik. Både ost och skinka är av finaste råvarorna. Min man tog sin favorit och det är stekt ägg med korvskivor och den skall vara nåt extra också.

 

         

 

  

 

Det finns två rum med olika möblering och möbler men vi trivs bäst härinne där vi sitter jämt när vi är där.

 

                  

 

  

 

I fönstren har hon dekorerat så fint och dessa små kaffekannor är såna som dom serverade i förr. Tror att det är 50-60-tal. Kom ihåg dom så väl när jag växte upp och man var ute och fikade med sina föräldrar så satt dom alltid fram en sån kanna med kaffe på bordet. Sen kom dom med en bricka med olika bakelser så man fick välja vilken men ville ha. Då var det bara bordsservering som gällde och det var lite charmigt....  

 

  

 

Det satt lite folk därinne så jag kunde inte ta så många bilder. Här ser man en del av disken.

 

  

 

Här ser man en gammal kaffekvarn och en stor gammal kaffepanna. Jag kan fortfarande höra  visslandet när kokkaffet var klart. Det var ett ljud man hörde mycket förr. Jag kan även känna doften och känslan av kaffe som kokat över för att mamma eller pappa inte hann ta pannan från spisen. I mitten och i slutet av 70-talet blev kokkaffe poppis igen och man skaffade en liten röd emaljerad kanna och började koka kaffe igen. Det blev nån slags nostalgisk känsla.

 

       

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna gamla kaffekvarn. Det var inte bara kokkaffet som blev inne i slutdelen av 70-talet utan även att mala kaffet innan man fick besök...  Det höll inte i sig länge för man blev så stressad och det var tålamodsprövande för man måste mala länge för att det skall räcka till mer än 2 personer. Då fanns det nygjorda kvarnar i gammal stil och jag köpte en kom jag ihåg som sen fick stå som prydnad...  

 

             

 

  

 

Vi åkte sen in mot Bankeryd för att även besöka deras second hand innan dom stängde. Då åkte vi förbi detta röda tegelhus som hade ett litet minihus på sidan om och det såg så kul ut.

 

  

 

Så här ser minihuset ut på nära håll. Det sitter en gumma och gubbe utanför på bron och det ser så äkta ut och man bara väntar på att dom skall röra på sig...  

 

Jag skriver om vårt besök på Bankeryds second hand i nästa inlägg.

 

Ha nu en fin och skön söndag därute....      

 

             

 



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards