Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 november 2010

Av Malin wiper - 4 november 2010 19:44

        


Jag såg en dokumentär på tv 2 i förrgår som handlade om delfiner. Den heter "The Cove". Det är en amerikansk dokumentär från 2009. Japanska fiskare slaktar tusentals delfiner i en vik som varit hemlig-tills nu. Årets oscarsvinnare följer en elitstyrka av aktivister och filmaren som bestämt sig för att sätta stopp den grymma hanteringen.

 

                        

              

 

Jag blev verkligen berörd och upprörd av dokumentären. Dom kallade delfinerna för skadedjur. Delfiner och männsikor har ett samförstånd och delfiner har till och med räddat människor i sjönöd och lotsat båtar och fartyg genom farliga sund och bort ifrån korallrev. Klicka här för att läsa lite mer om dokumentären. Den var väldigt lärorik för här fick man även lära sig att delfiner inte trivs i fångenskap där dom skall roa oss människor med konster utan blir väldigt stressade och går på magsårsmedicin. Man får verkligen en inblick i grymhet och jag mådde illa av många scener där dom infångade delfinerna försöket blödande att fly fältet. Dom som fick leva skickades till delfinarium runt om i världen.

 

       

 

Klicka här för att få lite mer bakgrund och fakta. Jag kan tyvärr inte hitta dokumentären i sin helhet utan bara trailers. Den går säkert i repris nån dag.

 

 





















  


 

Av Malin wiper - 4 november 2010 12:57


             

 

Här kommer ett rockigt klipp med Albert Lee & The Refreshments. Klicka här för att komma in på Albert Lees hemsida. Albert Lee föddes 1943 i Herfordshire england. Han är en brittisk sångare och gitarrist. Hans far var musiker och han spelade piano under sin uppväxt. Han är inspirerad av Buddy Holly och Jerry Lee Lewis. Han spelar huvudsakligen country och rock´n roll. Han hoppar konstant mellan olika grupper.

 

              

 

Klicka här för att komma in på The Refreshments hemsida 

 

Av Malin wiper - 4 november 2010 12:01

                           


Här ser ni mig som en dränkt katt efter min promenad. Försöker fota mig själv. Glasögonen är helt immiga och det bara droppar från håret. När jag gick ut var det strålande solsken och helt underbart. Jag tog naturligtvis inte paraply med mig....      

 

  

 

Träffade på en av grannarna som har denna lilla hund som är en fransk ras. Kom inte ihåg namnet eftersom det var rätt krångligt. 

 

  

 

En annan granne har en ormskulptur som prydnad i sin rabatt...  det ser jättehäftigt ut.

 

         

Det här huset har fått en ny ägaren och hon har pyntat på husgaveln så fint. Det står "Fånga dagen".

 

  

 

Här får man titta lite innan man ser dom två fågelholkarna.

   

 

   

Nej men ser man på....  Här kommer min man cyklande emot mig. Han har varit på Ritz och köpt smörgåsar till gruppen. Dom har ekonomiutbildning i dag och då vankas lite extra gott.

       

 

     

 

Dagens kaka hos Ritz. Dom har satt detta kakfat på disken och det är så kul att se vilken kaka dom har där för dagen.

 

        

 

I dag fanns det en ny Italiensk smörgås som dom säkert också värmer. Den heter "Foccacia". Klicka här för att få olika recept på foccacia. Foccacia är ett Italienskt vetebaserat bröd, med med kryddor och annat, som pizza. Somliga påstår att ursprungsreceptet kom rån etruskerna eller antikens greker. Det är populärt i Italien och smaksätts med olivolja, salt och örter. övriga ingredienser kan vara potatis, ost, kött eller olika grönsaker. Klicka här för att läsa mer 

   

 

   

Denna bil stod vid ett garage, varken jag eller mannen vet vad det är för sort ev en gammal volvo.

 

Av Malin wiper - 4 november 2010 08:20

     

 

Här sjunger Terence Trent Da´rby "Rain". Jag hade några singlar med honom för ett antal år sedan. Det var länge sen man hörde talas om honom så han har väl inte gjort några fler hits eller också har jag missat det. Han är född 1962 och är en amerikansk singer-songwriter.

 

                 



              


Klicka här för att komma in på en sida med vackra paraplyer

Av Malin wiper - 4 november 2010 07:13

  


Då har man vaknat upp till ytterligare en dag på jorden och det regnar inte nu på morgonen men det drar mörka moln förbi så det ser lite dystert ut. Mr T har åkt iväg med bilen på service så han får en liten promenad tillbaka. I dag har jag bara min promenad sen skall jag baka två päronkakor som jag skall ge bort. Maria Lakatos fick en och tyckte den var jättegod, hennes man hade aldrig ätit en godare pärontårta...  Den är verkligen lätt att göra och ett riktigt säkert kort.

 

  

 

Vi besökte även en second hand som heter "Bra och begagnat" den ligger bredvid "Samhjälpen" och dom båda har bara öppet onsdagar och lördagar. Då är det fullpackat med folk eftersom det är så stora lokaler och finns så mycket av allt. Dessa kaffekvarnar stod på en ny hylla som inte fanns där förra gången.

 

  

 

Detta är en riktig 70-tals kaffeservis. Helt oskadad. 8 koppar med fat och assietter.

 

  

 

Bredvid stod denna oranga brödrost som såg helt oanvänd ut.

 

      

 

Denna ljushållare fanns på Samhjälpen och såg ut som en vågskål.

 

        

 

En herrskjorta i 70-talsmodell och mönster fanns att skåda på Röda korsets second hand på tändsticksområdet.

 

   

Röda korset i Huskvarna hade såna här 70-talsburkar som för det mesta var till sill men kunde naturligtvis användas till annat också.

 

  

 

Detta hade kankse varit nåt för min tändarsamling men jag gillar inte den stilen. Den består av två små askkoppar. Längst bak lägger man cigaretter och på sidan tändstickor. 

 

  

 

Röda korset, tändsticksområdet hade dessa skor i halv kilklack och mocca. Dom såg helt oanvända ut och hade det varit rätt storlek så hade jag köpt dom.    

 

   

Det finns många såna här adventsljusstakar utsatta nu men ingen som denna svarta.

 

      

 

Tändsticksområdets second hand har rätt många lampor av olika slag.         

 

   

 

Denna fina kruka stod i skylten hos "Bra och begagnat" 

 

ättefin torsdag...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards