Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 november 2010

Av Malin wiper - 20 november 2010 19:17

   


Vi åkte först till Habo Second hand som är den största med många rum och en uppsjö av allt möjligt. Det är inbjudande och vänlig stämning där och man blir mottagen av en trevlig man som alltid är glad och pratglad. Man beundrar alla som jobbar på second hand för dom gör det ideellt. Som ni ser så är det lite snö kvar på marken.

 

           

 

Klicka här för att komma in på Habo second hand

 

      

 

Vi pratade ett tag med den pigge trevlige mannen och han berättade att Tyskar är jätteförtjust i såna här gamla välskötta soffor så det är mest dom som köper såna när dom är här i Sverige och många av dom har hus och stugor i Sverige.

 

               

 

  

 

Gamla skåp med utsirningar finns det en uppskö av. Dom kommer nog att få nån slags revival så småningom. Mina föräldrar målade om ett gammalt fint linneskåp i vit färg och sånt säger experter är helt vansinnigt...  

 

                

 

     

 

Dom har ett litet café som ligger invid ingången. Vi har aldrig fikat där eftersom vi brukar åka in till Habo centrum och fika.

 

               

 

     

 

Det är svårt att fota för det är så mycket folk där jämt. Man måste gå igenom flera gånger för att hinna se allt. Här en gammal lampa från ca 40-talet och som ni ser i bakgrunden så är det långa rader med porslin och annat.

 

   

 

Det här skrinet köpte jag för en liten summa för att ha nåldyna i.

 

   

 

Ytterligare ett med blå löv och guldplädering.


              

 

   

 

Jag fick även tag på flera halsband som jag skall slakta och göra prydnadsnålar av.

 

   

 

Dett köpte jag också för att slakta eftersom det hade så fina pärlor.

 

                

 

   

 

Denna nyckelpigenål skall jag använda till nån av mina dynor.

 

             

 

   

 

Den här nålen kunde jag inte motstå för ettans skull. Kul om jag hittat några mer siffror. 

 

   

 

Ytterligare en nål jag köpte med två korsade hammare som jag inte vad den står för.

 

   

 

På den här står det "Arctic Cirkle" =polcirkeln.

 

             

 

          

 

Det finns hur mycket vackra välskötta serviser som helst och denna var inget undantag. den är verkligen läcker med dessa avlånga öppningar i faten. Ingen verkar köpa sånt porslin längre eller också går dom åt så småningom.

 

        

 

På parkeringen stod denna omgjorda volvo. 

 


           


När jag såg denna pigtittare så kom en massa minnen upp från förr. Jag hade en likadan som barn som jag fått i present av mina föräldrar och jag älskade pigtittaren och hade en massa småsaker i lådan. Det var jättemodernt då. Har inte sett nån sån förr på second hand utan bara modell äldre bruna och träfärgade. Dom håller sig i värde för denna får man ge nästa 300:- för. Jag har inte en enda grej sparad från barndom och uppväxt. Mina föräldrar levde efter mottot slit och släng. Senare flyttade både dom och vi barn så mycket att det inte gick att släpa med sig allt.

 

          

 

När jag letade på nätet så såg jag att dom tillverkas fortfarande men i lite ny design. klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden ovan. Denna är billig med sina 131:- men det finns fler och dyrare nytillverkade på nätet.

 

 

     

 

Jag har nu blandat ihop skrinen jag köpt så jag kom inte ihåg om jag köpte detta i Habo eller bankeryd...  

 

        

 

Hoppas ni har en fin kväll. Själva har vi ätit lite god mat och druckit ur resten ur vinflaskan vi öppnade i går...       

 

Av Malin wiper - 20 november 2010 17:26

  


Det blev ju ingen resa till mamma eftersom det skulle bli sånt oväder men det kom helt av sig verkar det som. Jag var så rastlös så vi åkte ändå iväg men mot Habo istället där dom har flera stora second hand. En av mina bloggvänner Lena skulle dit i dag också men jag trodde inte vi skulle vara där samma tid men vad fel jag hade...  Hon var där med sin man och dotter och det är andra gången vi träffades. Det var jättekul än om vi inte sågs så länge så hann vi prata lite. När vi ändå var hemma så tyckte vi att vi kunde åka till Habo. Sammanlagt besökte vi 3 second hand men jag skriver om detta i morgon för jag är så trött efter att ha gjort iordning alla korten i fotoprogrammet så luften gick ur mig...  Nåt dåligt väglag såg jag inte till heller utan motorvägen och andra vägar var så plogade och fina. Dessutom försvinner nog snön snart för det har regnat hela dan.

 

     

 

     

 

När vi åkte hem så tog vi småvägar för att få lite skönhetsupplevelser. Tyvärr så var jag för trött för att gå ut och fota så jag knäppte lite från bilen och nästan allt blev misslyckat.

 

           

 

  

 

Vi åkte förbi två fina gamla jordkällare som låg alldeles bredvid vägen.

 

  

 

     

 

Även detta panpiga hus.

 

           

 

  

 

Här gick jag i alla fall ur bilen för jag kan inte motstå att gå nära och fota när jag ser hästar. Dessa hade fått en hög med hö som dom stod och åt av.

 

                

 

  

 

Dom var så fina, lugna och orädda. Det var rätt dåligt ljus i dag så några bra bilder gick inte att ta.

 

                        

 

           

 

Orkar jag inte blogga nåt mer i dag så återkommer jag i morgon. Ha en jättefin kväll....  Sköt om er. Fattar inte varför man är så trött men jag gissar på att det är väderomställning.

 

 

      

 

Jag hittade flera skrin och även halsband som jag skall slakta och ha till dekorationsnålar men det skriver jag om lite senare.

 

          

 

Den här låten passar bra nu och jag har haft den inne förut men med andra sångare. Här sjunger Art Garfunkel "Two sleepy people"

 

             

 

Klicka här för att komma in på Art Garfunkels hemsida. Art Garfunkel är född 1941 i Forest Hills, Queens, New York. Han sammarbetade med Paul Simon 1964-1970, 1981-1983, 1991 och 2003-2004. De båda samarbetade redan 1957 under namnet Tom & Jerry. Sen dess har Art varit soloartist och även spelat in filmer

 

 

Av Malin wiper - 20 november 2010 08:35

                          

Han har påträffats med att röka hasch och det är inte bra. Han har nu fått ett ultimatum att ställa upp i ett åtgärdsprogram så jag tycker han skall få en chans till och sköter han sig inte då så är det stopp. En har ju redan hoppat av för pressen blev för stor. Alla måste få hjälp och stöd i ett sånt här program. Tv 4 är inte så bra på detta. Han sjunger i alla fall så bra så man får gåshud. Han kom nästan direkt från rehab inanmäld i detta och det var kanske var alldeles för tidigt.

 

               

 

Jag ringde svågern och det har börjat regna lite nu och kommer att vara superhalt på vägarna så vi tog ett beslut att inte åka iväg så långt. Då blir det en mindre biltur för oss i dag istället. Vi kan ju åka till mamma så fort det blir bättre på vägarna.

 

Av Malin wiper - 20 november 2010 08:02


Photos

I dag vaknade vi till snö och 17 grader kallt...  Vi har nyss fikat och har lite beslutsångest om vi skall åka till Kinna/Skene i dag. Det skulle bli kaos på vägarna men det ser så lugnt och fint ut så jag skall ringa syrran för att kolla hur vädret är hos dom. Åker vi motorvägen så brukar det vara plogat så jag tror inte det är nån fara. Vill gärna åka för nu var det några veckor sen jag träffade mamma och vill besöka pappas grav. Vi var i alla fall uppe tidigt i morse. Jag sappade lite på tv:n i går och kollade på Skavlan. Kul att dom fått dit skådespelerskan Holly Hunter. Hon var både trevlig, ödmjuk och en djup person. Hon är en favorit och hennes roll i filmen "Pianot" var suverän, så bra hon var. Hade nyss inne en låt från den filmen i bloggen. Skavlan är som en ny Parkinson men han var ännu coolare. Det är i alla fall ett härligt program som får fram personen med små medel med hjälp av programledaren.

 

           

 

Holly Hunter, född 20 mars 1958 i Conyers, Georgia, är en amerikansk Oscarbelönad skådespelerska. 1993 fick hon en Oscar för filmen Pianot.

 

 

           

 

Sen har vi ju IDOL där alla gjorde rätt bra ifrån sig. Jay Smith är fortfarande min favorit. Synd att Andreas Weise fick lämna för han har en rätt fin röst och Olle är inte min favorit röstmässigt än om han kan sjunga. Smaken är ju som baken...........   Nu har Mr T kollat upp vädret på datan och det verkar inte vara nån fara att åka iväg så nu lämnar jag er och hoppas ni får en toppenlördag. Hinner tyvärr inte in på era bloggar för jag vill komma iväg så fort som möjligt så vi hinner hem igen innan det blir alltför mörkt. Jag är urdålig på mörkerkörning, det är rena skräcken för mig och det beror nog på mitt synfel.

 

         

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards