Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Habo Second hand!

Av Malin wiper - 20 november 2010 19:17

   


Vi åkte först till Habo Second hand som är den största med många rum och en uppsjö av allt möjligt. Det är inbjudande och vänlig stämning där och man blir mottagen av en trevlig man som alltid är glad och pratglad. Man beundrar alla som jobbar på second hand för dom gör det ideellt. Som ni ser så är det lite snö kvar på marken.

 

           

 

Klicka här för att komma in på Habo second hand

 

      

 

Vi pratade ett tag med den pigge trevlige mannen och han berättade att Tyskar är jätteförtjust i såna här gamla välskötta soffor så det är mest dom som köper såna när dom är här i Sverige och många av dom har hus och stugor i Sverige.

 

               

 

  

 

Gamla skåp med utsirningar finns det en uppskö av. Dom kommer nog att få nån slags revival så småningom. Mina föräldrar målade om ett gammalt fint linneskåp i vit färg och sånt säger experter är helt vansinnigt...  

 

                

 

     

 

Dom har ett litet café som ligger invid ingången. Vi har aldrig fikat där eftersom vi brukar åka in till Habo centrum och fika.

 

               

 

     

 

Det är svårt att fota för det är så mycket folk där jämt. Man måste gå igenom flera gånger för att hinna se allt. Här en gammal lampa från ca 40-talet och som ni ser i bakgrunden så är det långa rader med porslin och annat.

 

   

 

Det här skrinet köpte jag för en liten summa för att ha nåldyna i.

 

   

 

Ytterligare ett med blå löv och guldplädering.


              

 

   

 

Jag fick även tag på flera halsband som jag skall slakta och göra prydnadsnålar av.

 

   

 

Dett köpte jag också för att slakta eftersom det hade så fina pärlor.

 

                

 

   

 

Denna nyckelpigenål skall jag använda till nån av mina dynor.

 

             

 

   

 

Den här nålen kunde jag inte motstå för ettans skull. Kul om jag hittat några mer siffror. 

 

   

 

Ytterligare en nål jag köpte med två korsade hammare som jag inte vad den står för.

 

   

 

På den här står det "Arctic Cirkle" =polcirkeln.

 

             

 

          

 

Det finns hur mycket vackra välskötta serviser som helst och denna var inget undantag. den är verkligen läcker med dessa avlånga öppningar i faten. Ingen verkar köpa sånt porslin längre eller också går dom åt så småningom.

 

        

 

På parkeringen stod denna omgjorda volvo. 

 


           


När jag såg denna pigtittare så kom en massa minnen upp från förr. Jag hade en likadan som barn som jag fått i present av mina föräldrar och jag älskade pigtittaren och hade en massa småsaker i lådan. Det var jättemodernt då. Har inte sett nån sån förr på second hand utan bara modell äldre bruna och träfärgade. Dom håller sig i värde för denna får man ge nästa 300:- för. Jag har inte en enda grej sparad från barndom och uppväxt. Mina föräldrar levde efter mottot slit och släng. Senare flyttade både dom och vi barn så mycket att det inte gick att släpa med sig allt.

 

          

 

När jag letade på nätet så såg jag att dom tillverkas fortfarande men i lite ny design. klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden ovan. Denna är billig med sina 131:- men det finns fler och dyrare nytillverkade på nätet.

 

 

     

 

Jag har nu blandat ihop skrinen jag köpt så jag kom inte ihåg om jag köpte detta i Habo eller bankeryd...  

 

        

 

Hoppas ni har en fin kväll. Själva har vi ätit lite god mat och druckit ur resten ur vinflaskan vi öppnade i går...       

 

 
 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

20 november 2010 22:52

Åh vad härligt med lite bilder från Habo, det är alltid kul! Om dryga månaden ska vi dit (jul blir där nere).
Nu har du massa fint material till att pyssla ett tag till :)
Så det är pigtittare de heter. VI har en modell äldre som står undanskuffad men jag brukar titta till den ibland. Det var en dröm att ha en sådan när jag var liten men jag fick aldrig någon, min man ärvde ju allt från sin mormor och morfar så det är deras vi har.
Här har inte kvällen varit så bra men det är bara till att vila så man blir frisk så blir det bättre.
Ha en trevlig söndag!
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

21 november 2010 09:01

Jag borde ha tagit lite bilder från centrum men ibland får man hjärnsläpp. Vad kul att du skall fira jul härnere. Ja du nu har jag så jag klarar mig. Kul att ni har en äldre pigtittare. Ser att du inte är frisk. Har kommit efter med bloggvandringen men går in på din blogg nu.

Ha en trevlig söndag själv
kram

 
margit

margit

20 november 2010 23:18

Hej Viper!
Ser att även ni därnere..hhar lite snö och vitt på marken igen! Det blit ju mycket ljusare..i denna mörka årstid!!
Så mycket ni hunnit...nu igen. Suttit o bläddrat och kollat!!!
J visst finns det mycket att köpa..på Second hand affärerna..och oftast mycket billigt OCKSÅ!

Vi har besök av min ena dotter och 2 av henens barn..och de ligger över..och i morron så kommer även min yngsta dotter hit en runda.
Hon fyller år på måndag..men vi firar henne då i morron istället...
Jag har nu semster till den 31 jan..när jag fylller 67.. och "kliver av"..min fasta tjänst.
Kan då jobba extra nätter nån gång när dt behövs extra personal...
Kram till dej, vännen!!! /Margit

http://margitholm.blogg.se

Malin wiper

21 november 2010 08:58

Ja vi fick lite snö men den regnar snart bort. Vad kul att du har din dotter med barnbarn där. Kul att få fira hennes födelsedag. Man kan inte tro att du blir 67 år så pigg och alert som du är. Skönt att ändå kunna hoppa in och jobba när det behövs. Skönt att du har långsemester.

Ha en fin söndag själv
varm kram

 
Lena

Lena

21 november 2010 08:55

Godmorgon.
Jag ser att du köpte lite saker:) Jag har mailat dig på din mail som står på din presentation, hoppas att den är rätt:)

Kram

Lena

http://wilenas.blogspot.com

Malin wiper

21 november 2010 08:59

Ja du jag fick tag på lite skrin ;) Den mejladressen är en som jag använder till tävlingar och annat så du skall få den rätta adressen när jag mejlar dig.

Ha en fin dag
kram

 
Elin

Elin

21 november 2010 12:32

Fin bil!

http://elka.webblogg.se

Malin wiper

21 november 2010 13:04

Kul att du gillar bilen. Den var häftig.

Ha en bra dag
hälsning Malin

 
Ingen bild

Petra

25 november 2010 23:43

Fina nåldynor/skrin du gör!!! Vilken bra fantasi du har att göra saker...Ha det så bra :)
Kram på dej!!

Malin wiper

26 november 2010 08:48

Kul att du tycker det Petra. Det är lagomt för min nacke.

Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards