Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 november 2010

café non-stop, Habo!

Av Malin wiper - 21 november 2010 09:31


                Welcome

Nu har vi sovit lite för länge igen men det är så tyst och folktomt ute så man kan nästan tro att det är mitt i natten. Det är så otroligt lugnt i detta område men förut ett tag hade vi en återväxt med lite barn som lekte runtomkring men det har inte synts till några på länge så jag tror att dom flyttat igen. I dag skall vi bara ta det lugnt och städa lite och sen kanske jag gör några nåldynor. 15.00 skall jag vara på stickcaféet så jag har nåt kul att se fram emot. Ute ligger lite snö kvar men om det inte kommer nån ny så är den snart borta för det är plusgrader i dag.

 

  

 

Efter att vi varit till Habos stora second hand så åkte vi in i Habo samhälle och besökte Café non-stop. Vi brukar alltid gå dit när vi är i närheten för det är så mysigt att sitta där och kvinnan som äger det är så trevlig och gör så goda smörgåsar. Kaffebrödet ser gott ut också men eftersom vi inte äter sånt nu så blir det smörgåsar som gäller. Hon har även lunchrätter och en är en hemlagad paj som vi skall testa nästa gång. Det är en sån härlig ljussättning därinne så man känner sig ombonad.

 

           

 

  

 

Jag tog en grillad smörgås med ost och skinka. Jag har inte kunnat äta såna på på länge förut för dom har varit så torra och smaklösa på andra ställen. Vet inte hur hon gör för smörgåsen blir så saftig och smakrik. Både ost och skinka är av finaste råvarorna. Min man tog sin favorit och det är stekt ägg med korvskivor och den skall vara nåt extra också.

 

         

 

  

 

Det finns två rum med olika möblering och möbler men vi trivs bäst härinne där vi sitter jämt när vi är där.

 

                  

 

  

 

I fönstren har hon dekorerat så fint och dessa små kaffekannor är såna som dom serverade i förr. Tror att det är 50-60-tal. Kom ihåg dom så väl när jag växte upp och man var ute och fikade med sina föräldrar så satt dom alltid fram en sån kanna med kaffe på bordet. Sen kom dom med en bricka med olika bakelser så man fick välja vilken men ville ha. Då var det bara bordsservering som gällde och det var lite charmigt....  

 

  

 

Det satt lite folk därinne så jag kunde inte ta så många bilder. Här ser man en del av disken.

 

  

 

Här ser man en gammal kaffekvarn och en stor gammal kaffepanna. Jag kan fortfarande höra  visslandet när kokkaffet var klart. Det var ett ljud man hörde mycket förr. Jag kan även känna doften och känslan av kaffe som kokat över för att mamma eller pappa inte hann ta pannan från spisen. I mitten och i slutet av 70-talet blev kokkaffe poppis igen och man skaffade en liten röd emaljerad kanna och började koka kaffe igen. Det blev nån slags nostalgisk känsla.

 

       

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna gamla kaffekvarn. Det var inte bara kokkaffet som blev inne i slutdelen av 70-talet utan även att mala kaffet innan man fick besök...  Det höll inte i sig länge för man blev så stressad och det var tålamodsprövande för man måste mala länge för att det skall räcka till mer än 2 personer. Då fanns det nygjorda kvarnar i gammal stil och jag köpte en kom jag ihåg som sen fick stå som prydnad...  

 

             

 

  

 

Vi åkte sen in mot Bankeryd för att även besöka deras second hand innan dom stängde. Då åkte vi förbi detta röda tegelhus som hade ett litet minihus på sidan om och det såg så kul ut.

 

  

 

Så här ser minihuset ut på nära håll. Det sitter en gumma och gubbe utanför på bron och det ser så äkta ut och man bara väntar på att dom skall röra på sig...  

 

Jag skriver om vårt besök på Bankeryds second hand i nästa inlägg.

 

Ha nu en fin och skön söndag därute....      

 

             

 



 
 
Lambergsfruasfrua

Lambergsfruasfrua

21 november 2010 12:46

Vilken trevlig utflykt och vilket trevligt café! Man kan nästan känna doften av kaffe.
Önskar dig och din käre man en fin fortsättning på dagen!
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 november 2010 13:05

Ja vi hade en toppendag och man kunde verkligen känna kaffelukten på långt håll :))

Ha själv en fin fortsättning på dagen med din kära man ;)

Varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards