Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 december 2023

Julkula, skridskobana, Konståkning, Leonard Cohen och julkort

Av Malin wiper - 16 december 2023 09:15


 

I går var vi nere i centrum och då passade vi på att fota varandra i den fina jättejulkulan som står på torget. Det är ovanligt lite med folk i centrum så jag tror dom flesta åker till Erikslunds Shoppingcenter eller Hälla Shopping och handlar före jul. Sen är det ju ingen musik nånstans och  inga inte så mycket pynt som man är van vid.

 

                                     


Lilla Stork

 

Här sitter min man i julkulan och myser


 

Här gick vi förbi Sigmatorget där dom har en scen som används ibland till musikunderhållning eller annat


 

Så här ser det ut lite överallt i centrum, gatustenar som lossnat och är lätt att snubbla på. Det verkar sparas in på allt och jag har själv nästan snubblat över såna lösa stenblock. Sånt här skall åtgärdas direkt men skickas ingen ut för att kolla så händer inget. 


 

Sen har dom hållit på med denna skridskobana på Stora Torget ett tag men man ser inga som åker skridskor. Den står och kostar pengar. Varför inte ha en skridskouppvisning där så det händer nåt. Vi behöver mer underhållning och stimulans. Jag hade nog lite för båttomt för i dag var det fullt med barn där som åkte skridskor

 

                                                   

 

Ett par skridskor stod utanför banan mot kanten och man undrar hur detta kommer sig??. Det fanns ju inte en människa i närheten. Dom såg ju nästan nya ut, inget har förvånat mig på länge


        

Vanessa James & Morgan Cipres. Jag har alltid själv varit förtjust i konståkning så jag satt bänkad framför tv:n hela uppväxten och kollade på tävlingar av alla de slag. Jag fick konståkningsskridskor i julklapp ett år och höll då till på Nackstaplan i Sundsvall så ofta jag kunde. Gillade det bättre än att åka skidor. Det var nu länge sen jag kollade på konståkning. 

 

  

På ett annat ställe i snön låg en röd plasthink full med skräp


I går promenerade vi 8,98 km och det kändes i fötterna i och med att det inte är skottat ordentligt nånstans utan knöligt så in i vassen.

 

        

Leonard Cohen med Dance Me to the end of love. Nu önskar jag er en kärleksfull dag 

 

                                                

 

 

Tusen tack Bittan och Pisan för dom vackra julkorten. Det är Pisan som tillverkat dom          

 

#jättejulkulan #scen #gatustenar #skridskobana #Vanessa #plasthink #Leonard  

 
 
Ingen bild

Bittan

16 december 2023 13:01

Hej Malin! Fint julkort från Pisan du fick. Hon gör så vackra!
Tänk så lika vi tycker mycket om som att jag tyckte mest om att åka konståkningskridskor än att åka skidor. När jag var ung gjorde vi detta varje lördag eller söndag med mina föräldrar och min syster. Nu får man leva på minnen.
Idag mår jag inte så bra värk i magen så det blir att vila idag.
Nu har vi töväder här och 6+.
Ha en fin lördag!
Kram från Britt-Marie ❤️🌷

Malin wiper

16 december 2023 13:10

Bådas era julkort var så vackra och hon är verkligen skicklig. Vad kul att du också gillade mer konståkning ;)Ja du man får verkligen leva på minnen nu. Om man ändå hade fått göra en tidsresa.

Värk i magen påverkar hela kroppen så jag förstår att det blir en vilodag

Vi har just nu plus 5 grader och snön smälter

Tack för din härliga kommentar

Ha en fin lördag själv
Kram från Malin

 
Micke

Micke

16 december 2023 17:57

Julpynt och julmusik är väl det som lockar folk kan jag tro, fast det kan ju vara skönt att slippa trängas med folk. ;)
Kikade också på konståkning förr när jag var lite yngre men jag har tappat det lite tyvärr, de är ju helt fantastiska.
De har en liten skridskoanordning nere vid kyrkan här, fast än så länge är det ju inte kyligt nog, hoppas ungarna kan åka där snart, de har ju så roligt.

Ha nu en fin kväll och njut av de fina julkorten Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

17 december 2023 08:58

Du har rätt i att det kan vara skönt att slippa trängas ;) men vi skall åka ut till köpcentrumen före julafton för då har vi hyrt bilen. Vad kul att du också kollade på konståkning.

Det börjar bli vanligt med såna skridskobanor. Vi har 1,6 grader varmt nu och snön är borta för det regnade i går kväll. Jag hann inte svara i går för jag la mig tidigt, var så trött

Ha en skön söndag Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards