Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 februari 2023

Laxfileér i ugn, Grillad smörgås, Pina & The Coladas och Trini Lopez

Av Malin wiper - 26 februari 2023 12:15


 

Vi köpte ju två laxfileér på Lidl i går för vi stod inte ut längre att inte få njuta av lax. Här en bild på när min man kryddat laxen och överst lite dill. Sen skall den in i ugnen på 175 grader i 22 minuter. 

 

 

Innan laxen blev så dyr så brukar vi köpa en hel laxsida som på bilden. Då var det ofta extrapris på ca 129 kr/kg men nu kostar laxen över 300 kr/kg och ibland ännu mer. Mina favoritfiskar är lax, piggvar, slätvar och rödspätta


 

Så här såg det ut när laxen var klar


Här kommer receptet på min mans sås till laxen som skall hällas på då det är 17 minuter kvar av tiden. Han har komponerat såsen själv men förut hade vi bara grädde under men detta är mycket godare


1/2 dl grädde
1 dl mjölk
1 tsk vitt vin
1 tsk fiskfond
1 nypa timjan
1 nypa svartpeppar
1 msk smör
1 dryg tsk vetemjöl.
 
Blanda allt utom smör och vetemjöl i en tekopp.
Smält smöret i kastrull och häll på mjölet. Vispa runt med en visp. Häll på det som är i koppen. Koka sakta i 3 min under omröring med visp. Ställ åt sida och strö en nypa socker över för att undvika skinn. Häll detta över fisken när det är 17 min kvar.

 

Till laxen hade vi även potatis, morötter och ärter. Vi brukar även ha broccoli och palsternackor men vi hade glömt köpa detta. Det märktes att det var fin kvalitet på laxen för den var extra god och som dricka valde vi öl lördagen till ära. Vi hade några stora flaskor öl från Mariestad och det är en av många favoriter just nu


 

I går tog vi varsin grillad smörgås med ost och skinka hos Gretas Vardagsrum & Kök. Till smörgåsen får man sallad och rhode islandssås men det finns även andra såser att välja mellan. Den var helt perfekt grillad och utan hårda kanter och så krämig så vi bara njöt. 


 

Såg denna grill utanför ett hus då vi var ute på promenad i går. Tyvärr så blev det bara 5,45 km för latmasken dök upp. Det var även så blåsigt så det kändes mer som minus 10 grader än 2 minus

 

     

Moonlight Shadow (Mike Oldfield/Maggie Reilly) cover by Pina  & The Coladas


 

Jag dyker ofta på stolar som har blivit stående utomhus och fulla med snö


   

Detta är en bild från 26 februari 2021 och då var det helt snöfritt. Vi åkte omkring på landsbygden med elbilen  och såg dessa två fina hästar 

 

 

I morse gick vi förbi Hallstahammars Kommunhus och dom har passande nog en hammare som symbol 

       

      

Vad passar väl inte bättre då än att sätta in en låt med Trini Lopez som heter If I had a hammer (om jag hade en hammare). Ett riktigt gammalt svart vitt klipp. På den tiden så var det inga mobiler som störde utan alla gick upp och dansade både tjejer och killar. Man umgicks på ett helt annat sätt. 

                                                                 

Trini Lopez var en amerikansk sångare och skådespelare av mexikansk börd. Han är mest ihågkommen för låtarna If I had a hammer och Lemon Tree. Som skådespelare var han mest känd för rollen som "Pedro Jiminez i krigsfilmen 12 Fördömda män. Trini Lopez dog 2020 i en ålder av 83 år

 

I dag är det toppenfint  väder ute med sol, gnistrande snö och några grader kallt. Promenaden på morgonen blev 3,7 km men vi skall ut igen. Nu är det bara 3 dagar tills vi skall flytta och nu går vi mot slutspurten. Jag är mycket bättre nu i ländryggen och då går allt lättare. Nu tog det stopp så jag avslutar detta inlägg med att önska er en både vilsam och aktiv söndag

 


#laxfileér #receptet #grillad #grill #Pina #stolar #hästar #Trini 

 
 
Åle

Åle

26 februari 2023 17:05

Lax som är så in i nordens gott. Jag hoppas och tror jag kommer att lägga lite nät till sommaren och kunna få något. Mike Oldfield klassar jag just den låten bland dom 20 bästa i världen. Tack för att du visade den, lillebror sätt nog den på en topp 10.

http://https://www.nacka144.se

Malin wiper

26 februari 2023 23:03

Det är verkligen gott. Vad bra att du kan lägga ut nät och kanske få nån eller flera laxar.

Kul att du också gillar den låten. Kul att du har en lillebror. Jag har en lillasyster

Ha en fin dag i morgon måndag

 
Micke

Micke

26 februari 2023 19:45

Lax är ju dyrt nu för tiden men ibland måste man väl få offra lite för att få smaska i sig en lax.
Gott gott gott!!!

Hästar har jag alltid gillat, det finns något speciellt med dem tycker jag.

Ha en fin kväll nu Malin. :)

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

26 februari 2023 23:06

Det är verkligen dyrt men man måste som du säger få njuta av det ibland i alla fall

Hästar är verkligen fina och jag gillar även kor

Hoppas du haft en fin kväll själv Micke

Ha en skön början på veckan

 
Ingen bild

Gunilla

27 februari 2023 13:26

Har inte orkat tittat in hos dig för maken är sjuk, och kanske kommer hem i morgon.
Så delikat laxen såg ut med makens goda sås.Det skall jag göra när sönerna med familj kommer, när maken orkar,men det blir nog gott och bra.
Unna sig måste man få göra för livet är kort.

Skriver väl mest för att jag vill önska lycka till med flytten
och allt går smidigt och bra.
Vet ej när jag orkar komma in men förr eller senare dyker jag upp, måste se hur fint ni får.
Allt gott!
kramar!

Malin wiper

27 februari 2023 13:57

Ingen fara Gunilla jag förstår precis. Vad skönt att din man kommer hem i morgon och jag hoppas allt skall gå bra. Har tänkt på dig/er. Det blir verkligen gott när min man får komponera såsen.

Man märker verkligen när man blir äldre att livet är kort och det går alldeles för fort. Det tänker man inte på som ung utan man tror man har all tid i världen. Jag lever för dan numera.

Tack snälla du för ditt lycka till, det värmer. Ta det nu bara lugnt och tänk inte på att komma in här för jag finns kvar och förstår precis i och med att jag varit i kritiska situationer själv med min man några gånger förut.

Sköt om dig nu Gunilla. Jag håller tummarna för att allt skall gå bra. Tänker på er

Allt gott till er båda

Stor varm kram
Malin

 
Ingen bild

Gunilla

27 februari 2023 14:20

Tack Malin för dina fina ord!
Kram!

Malin wiper

27 februari 2023 15:50

Vad gullig du är ;).

Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards