Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2022

Skrivmaskin Hugin TM 1. Brandenburger Symphoniker, Skyltar och Olivia Newton-John

Av Malin wiper - 10 augusti 2022 08:15


 

Hej på er!. Hoppas ni har det bra och får vara friska. Vi har toppenväder just nu så jag sitter ofta på balkongen för att få lite luft utifrån. Jag har inte kommit hela vägen fram på andra sidan bron än om ni förstår vad jag menar. Hostan är värst men på dagarna så har jag lite perioder utan denna hosta men börjar jag prata för mycket så börjar det igen. Det skrivs många lappar här för jag vill spara på rösten. Min man har hjälpt mig att fixa och beskära mina bilder som jag tagit under en tid men inte satt in i bloggen förrens nu då jag har brist på bilder och nåt att skriva om


 

Sist vi var till Brödet & Fiskarna second hand i Västerås så fotade jag denna gamla reseskrivmaskin. Det är en Hugin TM 1 och på prislappen stod det 250 kr. Den såg helt oförstörd ut nästan som ny. Jag har själv skrivit på en sån och även ägt nån eller några då jag var ung. Jag gick ju i Handelslinjen sista året i skolan så jag lärde mig fingersättningen från grunden och det har jag verkligen haft nytta av sen allt blev datoriserat. jag skriver jättefort och är inte precis lätt på händerna så jag har förstört många tangentbord på mina lap topar och även när jag hade stationära datorer. När jag arbetade på kontor så var skrivmaskinsjobb det bästa jag visste än om jag hade många varierande uppgifter. 

 

         

Detta är en klassiker som jag haft inne förut vad gällande skrivmaskin i ett musikstycke. Fast nu satt jag in en annan version av denna klassiker och då med Brandenburger Symphoniker och stycket heter Typewriter. I love It

 

 

En cykel jag fotade för ett tag sen då vi gick in på en smal kullerstensgata. 

 

  

Innan jag blev sjuk så fotade jag några skyltar jag såg. Tänk att bo på Fornminnesgatan, dit räknas man ju själv till. Som äldre ses man som mindre värd medans antikviteter (döda ting) bara blir mer och mer värda. 

 

  

Bronsåldersgatan låter rätt fint 

   

Jag har även lite problem med "And"ningen i och med mycket kraftig hosta. Fast i dag på morgonen kände jag mig lite piggare så det blir nog en promenad runt husen i närområdet.

 

        

News 

Jag såg på nyheterna häromdan att Olivia Newton-John gått ur tiden. Hon har kämpat länge mot bröstcancer. Det börjar tunnas ut i leden och tiden går bara fortare och fortare med åren. 

 

       

Grease, You're The one that I want. Olivia Newton John & John Travolta från en av scenerna från filmen Grease.  Klicka här för att höra när hon återförenades med John Travolta 2010 i samma låt

 

Det enda positiva med detta tillstånd är att man sparar pengar och det har gjort att jag kan betala bort det som är kvar av lånet för den nya kameran denna månad. Min man fick även bort avbetalningen på sin nya kontorsstol så det känns toppen. Vi har pengar kvar på bilkontot så jag hoppas vi inom en snar framtid kan ta oss en tur för nu längtar jag ut. Hoppas ni har det bra kära ni som tittar in. Tack för era härliga kommentarer som uppskattas. Ha det nu bra och sköt om er

 

                                                    

Clipart Library  

 

#balkongen #hostan #Brödet #reseskrivmaskin #Brandenburger #skyltar #Olivia  

 
 
Ingen bild

Gunilla

10 augusti 2022 15:17

Låter som du är en aning bättre fast det är jobbigt med hostan.
I skolan fick man välja mellan olika kurser och en av dom var skrivmaskin som jag valde, men har inte haft användning för.
Mycket har hänt på den fronten med datoriseringen.
Där fick du till det med "And"ningen.
Hoppas nu det går åt rätt håll så du kommer ut på promenaderna som ni hade fått upp ångan på.
Ha det så gott och må så bra, det går!
Kram!

Malin wiper

10 augusti 2022 16:40

Hej Gunilla!

Det känns lite bättre i dag men det går så upp och ner. Vad kul att du valde en sån kurs än om du inte hade nån användning av den senare i livet. Ja du man får skoja till det lite ibland ;)

Kom inte ut på nån promenad i dag men vi skall gå upp jättetidigt i morgon bitti för då är man lite piggare.

Hoppas allt är väl med dig och din familj

Ha en fortsatt fin dag
Kram!

 
Veiken

Veiken

10 augusti 2022 21:30

Fy att du fortfarande hostar så mycket. Det måste ju ge med sig snart! Håller tummarna för det.
Tänk att en skrivmaskin redan kan vara nästan antik. Det går fort med utvecklingen!
The typewriter var väl signatur till ett radioprogram om jag inte minns fel.
Just nu dånar det musik i Göteborg. Ed Sheerhan är på Ullevi och vi hör det 8 km därifrån! Alla bastoner går igenom!
Kramar och krya på dig!

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

11 augusti 2022 06:23

Hostan har blivit mer torr och retande. I går kväll var det jättejobbigt så jag fick sitta och sova i omgångar. Det känns verkligen konstigt att skrivmaskiner är antika nu. Tiden bara rusar iväg

När du säger det så dyker det upp ett minne hos mig också att låten varit med i ett radioprogram.

Då är det risk för tinnitus för dom som befinner sig på konserten. Höga basljud är jobbiga och jag har själv varit på en sån konsert men fick flytta mig bakåt hela tiden.

Tack för din omtanke Veiken
Ha en toppendag
varm kram

 
Göran

Göran

11 augusti 2022 06:15

Tråkigt att läsa att hostan inte gått över. Men då är det ju tur att du har din blogg! Jag menar, du kan ju fortfarande uttrycka dig i ord men utan att använda rösten. Önskar dig ett snabbt tiilfrisknande!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

11 augusti 2022 06:20

I detta ingår ju en förlamande trötthet också så jag orkar inte blogga som förut. Får lite hjälp av min man. Är så uttråkad nu så jag hoppas verkligen det vänder

Tack för din omtanke Göran

Ha en jättefin dag
Varm hälsning

 
Karin Eklund

Karin Eklund

11 augusti 2022 10:57

Jag glömde att säga i det senare inlägget att headern är ljuvlig!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

11 augusti 2022 12:53

Vad kul att du gillar headern. Det är en bild jag tog när vi bodde i Vaggeryd och var ute och promenerade. Det såg så härligt ut med tvätten så fint hängande mellan två träd och en vedhög bakom. En bit ifrån så fanns ett äldre hus så det var väldigt idylliskt

kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards