Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 mars 2022

Västerås sjukhus Ögonmottagningen, Pterygium, Walk of the earth och The Rolling Stones

Av Malin wiper - 28 mars 2022 11:15

  

Två tavlor på en av Sjukhusväggarna i en av korridorerna


I dag har vi varit uppe tidigt för jag hade en tid hos Ögonmottagningen i Västerås för undersökning av mitt vänstra opererade öga. Taxin kom 06.35 men vi var både jättepigga i dag. Jag blev jätteglad när läkaren sa att allt såg bra ut och jag fick se bilder på datorn före och efter op. Nu var gula fläcken och ytan helt slät från att ha varit upphöjd. Nu fick jag även sluta med ögondropparna för dom hade gjort sitt. Glasögonen stämmer till 80% och det är tur för jag får inte byta än i och med att turen tog slut där.

 

 

Läkaren hittade ytterligare fel på mina ögon och det är nåt jag aldrig hört talas om förut som heter Pterygium. Jag har detta på båda sidor av båda ögonen och det är lånsamtväxande så det kan ha hållit på i många år. Fast nu har växten blivit så stor på vänster ögas vänstra sida så det måste opererar för om det kommer till pupillen så kan man bli blind. Det tillståndet drabbar mest dom som bor i varma länder med mycket sol och dom som solar mycket. Det är ju lite märkligt i och med att jag aldrig solar och har gjort det så lite i mitt liv så man blir fundersam. Jag sa det till den fantastiska kvinnliga läkaren som förklarade allt så bra och hon sa att dom inte visste varför det även kunde drabba dom som inte fanns i den riskgruppen.

 

                                       

Avesyn 

Jag är nu uppsatt på operationslista men det tar flera månader i kön så hon sa att jag inte kunde skaffa nya glasögon än för då blir det fel. Jag hade även lite grå starr på vänster öga men inget på höger. Jag glömde fråga om dom även gör starroperationen samtidigt. Pterygium operationen är ytlig så dom går inte in i ögat som dom gjorde på den operationen jag redan gjort. Jag har faktiskt undrat varför jag haft, klåda, torra ögon och lite värk emellanåt och nu kom förklaringen. Jag som har gått och trott i flera år att jag varit allergisk så jag har för länge sen fått sluta med ögonsmink. Det känns ändå lite tråkigt när jag trodde allt var över nu

 

                    animated-eye-image-0039                           animated-eye-image-0039

Så här går operationen till: under operationen tar dom bort den del av bindehinnan som ligger över hornhinnan och också en liten bit utanför hornhinnan. Efter det täcker dom den del som ligger utanför hornhinnan med frisk bindehinna. Ungefär 95 procent av alla som opereras blir bra efter en första operation. Hos fem procent kan pterygiet växa in över hornhinnan igen. Då kan det i enstaka fall behövas en ny operation.

 

        

Walk of the earth med Eye of the tiger (Survivor cover). Jag har missat Oscarsgalan så den skall jag titta på i eftermiddag. 

 

Vi skjutsade hem min son i går efter att han tillbringat helgen med oss. Vi har haft det jättebra och jag skriver om detta när jag får tid för nu är jag rätt trött och måste smälta detta med ögonen. Spådamen jag var till i Göteborg på 1980 talet spådde verkligen rätt för hon sa att jag skulle drabbas av saker hela tiden men inget som tog död på mig så lätt. Sen dess har det varit nåt hela tiden med mindre eller lite längre mellanrum. Jag hoppas ni haft en fin helg mina kära besökare. Nu börjar det blåsa lite kraftigt igen men solen har varit framme men inte så mycket som förut. Efter lunchen skall vi gå en långpromenad för det behövs för att rensa tankarna. Sköt om er och ha det så bra

 

                

Clipart Library 

       

Jag hittade en låt med The Rolling Stones som heter just Fortune teller. Nu skall dom ut på turne igen och jag hade ju velat bocka av den delen från min bucketlist. Dom skall uppträda på Friends Arena i Stockholm. Det finns inte många platser kvar och det kostar 1.205 kr och dom platser som är kvar är ju inte dom bästa och antagligen ståplatser. 

 

#Västerås #Ögonmottagningen #Pterygium #spådam #Rolling

 
 
Ingen bild

Syrran

28 mars 2022 11:31

Men vilken otur du har nu! Skönt att allt var väl efter operationen men trist med detta nya. Å andra sidan är det ju bra att det blev upptäckt och att det går att åtgärda :-) När det gäller operationer i ytskiktet av ögat så tror jag att konvalescensen är mycket enklare och kortare, tror det är ungefär som en starroperation. Nu håller jag tummarna för att du får en snabb tid så du slipper gå och tänka på detta!
Sköt om dig!
kram från Syrran

Malin wiper

28 mars 2022 11:35

Ja du ibland kommer allt på en gång. Precis som du säger så var det bra att dom upptäckte detta i och med att det i vänster öga på ena sidan var så nära pupillern. Tur att det går att göra nåt åt och det är nog snarlikt en starroperation som du säger.

Tack för att du håller tummarna ;) jag gillar ju inte att gå och vänta. Fast nu är jag inte så rädd för att operera ögonen längre i och med att jag klarade den förra operationen så pass bra.

Tack för din omtanke syrran
Sköt om dig du också
Kram från Malin

 
Pisan

Pisan

30 mars 2022 07:04

Vad tråkigt vännen! Men bra att det går att åtgärda hyfsat lätt. Men du har ju haft nog med problem med ögonen nu ju.... Hoppas du får en snar tid, jag håller tummarna ♥
Jag skulle också vilja se Stones live någon gång innan de lägger av. Önskar de kunde komma hit till Göteborg istället för Stockholm, eller till båda städerna. Förra gången de var här var de också i Stockholm. Hoppas ni får en fin onsdag, kram! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

30 mars 2022 07:28

Tack vännen för omtanken. Det känns inget vidare och väntan är värst för mig. Sen måste ju nästa öga opereras också när utväxten kommer för nära pupillen. Dessutom ger operationen jag gjort nu för det mesta en biverkning som är grå starr.

Tack för att du håller tummarna

Jag tycker också att dom kan ta Stones till Göteborg och inte bara till Stockholm. Syrran och svågern har sett Stones i Göteborg för många år sedan. Det hade tydligen blivit en stor upplevelse som dom aldrig glömmer

Ha en jättefin onsdag själv
Stor varm kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards