Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 januari 2021

Aramis, Vindhem, Minnesbilder och en Vindskulptur

Av Malin wiper - 20 januari 2021 07:45


En bild jag fick av min son över mejl. Hans pappa och han åkte med båten Aramis från Sundsvall till Vindhem. Kaptenen lät sonen hålla i ratten för att få känna känslan. Den bilden har jag aldrig sett förut

 

                                       animated-dividing-line-image-0049

 

Klicka här för att se Restaurang Vindhem dit jag varit med mina föräldrar många gånger under uppväxten. Pappa kände krögaren Hans Wilöf. Det var så vackert där och när man såg ut mot vattnet och båtar som åkte förbi så fick man såna skönhetsupplevelser. Maten var dessutom väldig god och servicen outstanding. Man kunde ta båten Aramis dit men även åka bil efter att dom byggt en bro ut till Alnön. Före det så åkte man över med färja. Minnena bara sköjer över mig och efter att man ätit så följde man med föräldrarna ut på en promenad i omgivningen. Det var så festligt med vita dukar och tygservetter och proffig personal. Jag var ca 13 år första gången vi åkte dit. Tyvärr brann Restaurang Vindhem ner i augusti 1979 och jag har varit dit en gång i slutet av 1990-talet och då fanns bara grunden kvar. Jag blev gråtfärdig för det var så sorgligt. Klicka här för att se en gammal bild på restaurangen som var ett riktigt lyxigt ställe. Klicka här för att läsa historiken över stället

 

                 animated-boat-image-0066                                                animated-boat-image-0066

 

Klicka här för att se en gammal bild på Aramis. Han som var kapten på Aramis från början kallades för Kapten Bölja. Klicka här för att se gamla bilder från Aramis och Sundsvall

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 2015 som handlar både om Vindhem, Knaust och ett hus vi bodde i under ett antal år. Nu gick jag igång rejält och det blev mycket text att ta del av. Det gäller då att avdela lite


             

Fick även denna bild som hans pappa tagit på oss. Som ni ser har jag fått maskor på mina strumpor som var vinröda. Hade en jeansklänning på mig och en vinröd polotröja under. Min son ser så gullig ut och han var blond som barn men sen blev han mörkare under åren.


           

Ytterligare en bild där sonen sitter på en Snow-Cart som jag antar är nåt man åker med i backar med snö

 

       

Numera är dom lite mer avancerade och kan se ut så här


 

Lekparkernas saker får vila tills varmare tider. Nu är det så krystat och fantasin flödar verkligen inte så jag borde nog lägga bloggen på is ett tag.


 

Med denna cykel mot en röd dörr som jag fotade i mitten på januari förra året önskar jag er en dag som sitter så fast tryggt som cykeln i cykelstället

 

        

Nu passar det bra med en magiskt vacker vindskulptur som får en att gå ner i varv. 

 

Här kommer ett TV tips som kan ses på SVT play: I mördarens spår. En miniserie som jag nu sett klart och gillade till tusen. Dom engelska skådespelarna är ju helt suveräna. Klicka här för att läsa lite mer om kriminalserien som är från 2017. Av mig får den 4 stjärnor i betyg av 5 möjliga

 

animated-star-image-0053animated-star-image-0053animated-star-image-0053animated-star-image-0053

 

#Aramis #Vindhem #Jeansklänning #Sonen #Cykel  #Vindskulptur #Miniserie

 
 
Ingen bild

Gunilla

20 januari 2021 11:45

Hamnar man på den restaurangen skulle jag inte vilja gå hem i
brådrasket så underbart ställe. Hotell Knaust har man hör talas om var verkligen berömt.
Fina bilder på sonen och vad stolt han skulle varit där han står och styr.Du ser så glad ut och det förstår jag när du ser på sonen.
Men man ändrar sig med åren jag känner inte igen mig på gamla foton.Så är det.
Skall nu börja titta på serien du visade verkar mycket bra.
En bra dag önskar jag!
Kram!

Malin wiper

20 januari 2021 12:38

Ja du Knaust med sin berömda trapp, snygga rum, mat, julbord, underhållning mm var en höjdare. Det finns ju nu också men i annat namn och regi.

När jag arbetade som kontorist i 6 år i Sundsvall så blev vi bjudna på julbord där flera gånger och på lite andra fina ställen.

Det var verkligen kul för min son att få styra denna stora båt ;) under övervakning ;)

Ja du man förändras men dragen finns kvar men när jag ändrade hårfärg då jag var ca 58 år så kände inte många igen mig för dom var vana att se mig i mörkt hår.

Jag gillar i alla fall serien och det har funnits en liknande på 1990-talet men med andra skådisar

Ha en fin dag själv
kram

 
Bittan

Bittan

20 januari 2021 12:54

Hej Malin! Det är alltid så roligt att läsa på din blogg och så vackra bilder!
Just nu håller vi på och städar lite då vi skall ha ett litet kalas på fredag då jag fyller år. Då kommer min syster och man samt min moster. Sen på lördagen kommer barnbarnen. Vi skall bjuda på köpt räksmörgåstårta samt mina hembakade Kärleksmums.
Idag har vi töväder 2+ nu så trist då går all snö bort.
Ha en bra fortsättning på onsdagen!
Kram från Bittan❤

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

20 januari 2021 14:09

Tack snälla du så gulligt sagt ;). Vad härligt att du har nåt att se fram emot. Så kul att din syster och några andra dyker upp. Jag bjöd själv på köpt smörgåstårta då jag fyllde jämna år och den var supergod.

Kärleksmums låter verkligen mumsigt ;)

Vi har också tråkigt töväder.
Tack för att du tittade in vännen
Ha en fin dag själv
kram från Malin

 
Åke

Åke

22 januari 2021 05:01

Så fin bild på pojken din vid rodret. Vindhem och Alnö, nu blev jag glad. Men tråkigt att det försvann. Aramis kommer jag ihåg men åkte aldrig med den. Jag har haft båt sedan barnsben... då vart man aldrig sugen liksom. Jag var aldrig på restaurangen heller. Man höll sig i sin egen båt liksom. För några somrar sedan hyrde min sambos kusin en stuga där en sommar, då var jag runt och tittade på ruinerna igen. Restaurangen låg mycket fint till. Jag bor ju på andra sidan ön på norr sedan 96.

http://www.nacka44.se

Malin wiper

22 januari 2021 06:30

Det var kul att få se den bilden. Jag hade inte en aning om detta. Det var så trist att Vindhem brann ner. Sen såldes väl Aramis till Stockholm har jag för mig. Härligt att du haft båt sen du var barn. Vi bodde ju i stan men på landet i Stöde så hade vi en jättefin stor eka. Pappa fiskade mycket och la ut nät. Då fick jag följa med och hjälpa till

Då har du bott länge på Alnön. Jag var ju dit med mina föräldrar som barn på en badplats där man jag kommer inte ihåg vad den heter

Ha en fin fredag och helg
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards